140 822 läst ·
474 svar
141k läst
474 svar
Importera släpvagn från EU-land
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Gilbert, jag försöker undersöka försäkringspremier nu INNAN köpet men det är så förbenat svårt utan ett regnr. Skulle du via ett PM kunna ge mig ditt tidigare regnr så att jag har något att söka på på hemsidorna?Gilbert skrev:
Drar troligen ner på ons och hem på torsdag och hämtar hem. Du har inte ångrat dig vad gäller att få kärrorna hemtransporterade?
Ett tips är att inte bara slå via nätet då de flesta tariffer på släp över 1999 kg är beräknade med skaderisken för yrkesanvändning tom när försäkringen säljs som privatförsäkring.martinradbo skrev:Gilbert, jag försöker undersöka försäkringspremier nu INNAN köpet men det är så förbenat svårt utan ett regnr. Skulle du via ett PM kunna ge mig ditt tidigare regnr så att jag har något att söka på på hemsidorna?
Drar troligen ner på ons och hem på torsdag och hämtar hem. Du har inte ångrat dig vad gäller att få kärrorna hemtransporterade?
Försök istället få prata med företagsmotor på försäkringsbolaget och be dem ge dig ett bra pris efter att ha förklarat ditt användningsområde. Detta är dock mest lönt när du väl behöver teckna försäkringen
Detta påminner mig om en annan sak: Kingen säger 1999kg som gräns men jag har uppfattat att gränsen snarare går vid 2999kg. Under kostar det hundralappar att försäkra, över många tusenlappar. Det borde vara en smal sak att få totalviktssiffran på rätt sid om detta vid en regbesiktning i sverige....
Gränsen är olika hos olika bolag men 1999 är lägst i uppdelningen mellan lätt o tungt (bla LF) sen finns 2199, 2299, 2499, 2999 och 3499. Det är i slutändan produktansvariga hos försäkringsbolag som bestänmer var de vill dra gränsen.MathiasS skrev:
Däremot går det i de flesta försäkringsdatasystemen (tex rally, cse mfl) att göra manuell korrigering så skaderisk ej beräknas på vikten från transportstyrelsen. Det rullar många privata släp som ligger på 2500-3500 kg som i försäkringssystem väger 1999
Ok.
Jag har ringt till flera bolag för att se vilka alternativ jag har men av dessa (och jag minns inte exakt vilka jag ringde till, TH var ett) så konstaterade samtliga att jag låg 1kg över gränsen för att vara "lätt" och kosta några hundringar. Nu har jag ett bra alternativ som bara kostar hundringar men det kommer ev försvinna inom kort.
Du har förstås helt rätt i att allt går att fixa "om man vill". Men det ville man inte....
Jag har ringt till flera bolag för att se vilka alternativ jag har men av dessa (och jag minns inte exakt vilka jag ringde till, TH var ett) så konstaterade samtliga att jag låg 1kg över gränsen för att vara "lätt" och kosta några hundringar. Nu har jag ett bra alternativ som bara kostar hundringar men det kommer ev försvinna inom kort.
Du har förstås helt rätt i att allt går att fixa "om man vill". Men det ville man inte....
Jag ska kolla, måste nog gräva lite i arkivet för att hitta det. Jag tackar för erbjudandet, men avböjer då det var leveranstid på båda vagnarna, men hade jag bott närmare kunde man ju ha hängt på och shoppat loss på nån gränsbutik för att säkerställa törstsläckningen för hela sommaren ;-) PM kommer när jag grävt...martinradbo skrev:Gilbert, jag försöker undersöka försäkringspremier nu INNAN köpet men det är så förbenat svårt utan ett regnr. Skulle du via ett PM kunna ge mig ditt tidigare regnr så att jag har något att söka på på hemsidorna?
Ja ligger du på 3 ton så är du över gränsen för tungt släp och i själva verket jämförs du med yrkestrafik gällande risk men med lite sämre innehåll bara. Det är därför det blir dyrt.MathiasS skrev:Ok.
Det jag menade var inte bara att det går att göra i systemen för allting går att fuska runt eller genom att ändra manuellt. Försökte mest hinta att stå på er genom att testa med olika personer för gällande vikt på tunga kontra lätta släp har det medvetet utelämnats spärr för överföring av uppgifterna från transportstyrelsen just för att kunna lägga lägre vikt på tunga släpvagnar som används sparsamt.
Tyvärr bor ni i fel län så jag kan inte själv hjälpa till.....
Nu har jag inte en tung släp men en nyimporterad husvagn från Tyskland och totaltvikten på den är 2000kilo och försäkringspremien för den är 976:- per år för helförsäkring via LF, en släpvagn borde väl vara billigare med tanke på att en husvagn kanske kostar 10-20 gånger mer än en släpvagn?
Å andra sidan kanske det är mer skador på släpvagnar...
Självbyggare
· Stockholm
· 10 280 inlägg
Naje, det är inte ovanligt att en stor Lööve kostar över 150 000kr. En Anssems 3000kg vagn kostar närmare 80 000 här hemma. Generellt så är inte +3000kg vagnar billiga i Sverige och det driver upp försäkringspremierna.Jesca_j skrev:Nu har jag inte en tung släp men en nyimporterad husvagn från Tyskland och totaltvikten på den är 2000kilo och försäkringspremien för den är 976:- per år för helförsäkring via LF, en släpvagn borde väl vara billigare med tanke på att en husvagn kanske kostar 10-20 gånger mer än en släpvagn?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Rent praktiskt, ngn som kan tipsa om bästa sättet att köra Tyskland T/R. Billigast och snabbast.
Åker på ons eller tors är det tänkt, har två alternativ, antingen PP Anhänger i Bassum, eller htsline.de nära Danska gränsen. SKiljer max 20 mil enkel väg, problemet är att PP Anhänger tar 200 euro mindre för kärran som vi vill ha.
Hur skulle ni kört och agerat?
Åker på ons eller tors är det tänkt, har två alternativ, antingen PP Anhänger i Bassum, eller htsline.de nära Danska gränsen. SKiljer max 20 mil enkel väg, problemet är att PP Anhänger tar 200 euro mindre för kärran som vi vill ha.
Ska det vara bekvämt tar du båten göteborg-kiel så blir det lite mil. Billigast blir nog att köra ner till helsingborg sen färja, köra genom danmark åka rödeby-puttgarden och samma väg tebax, 1725kr för båtresorna om du gör alla båtresorna inom ett dygn. Det blir billigt, och du måste vara snabb för att hinna så det fyller båda dina krav ;-)martinradbo skrev:Rent praktiskt, ngn som kan tipsa om bästa sättet att köra Tyskland T/R. Billigast och snabbast.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 280 inlägg
Kolla vilken ort som har enklast med registrering mm. Det är inte själv affären att köpa släpet som är krångligt, det är att regga och försäkra den så du kan få med den hem.
Jag åkte bron och sedan över Rödby. Vi hade kompisar att hälsa på i både Ljungby och Landskrona så det var aldrig tal om någon annan väg.
Räkna med att det kommer att ta en 2-3h att ordna alla papper och skyltar. Glöm inte att kolla så de har öppet den dagen du skall ner. Ring och kolla då det inte alltid stämmer med det som står på deras hemsida. Tänk också på att det måste betalas skatt innan du kan regga på den. Antingen har du tyskt bankonto eller så får du affären att hjälpa dig med det, det kostar en 10-20Eur men det är inte alla som vill hjälpa till med det.
Jag åkte bron och sedan över Rödby. Vi hade kompisar att hälsa på i både Ljungby och Landskrona så det var aldrig tal om någon annan väg.
Räkna med att det kommer att ta en 2-3h att ordna alla papper och skyltar. Glöm inte att kolla så de har öppet den dagen du skall ner. Ring och kolla då det inte alltid stämmer med det som står på deras hemsida. Tänk också på att det måste betalas skatt innan du kan regga på den. Antingen har du tyskt bankonto eller så får du affären att hjälpa dig med det, det kostar en 10-20Eur men det är inte alla som vill hjälpa till med det.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 280 inlägg
Tänk på att det är helt olika taxor med eller utan släp. Speciellt detta släp då det blir "långt" ekipage.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Långt släp ja... har fortfarande inte bestämt mig för 3,25 eller 4.05-släpet även om det lutar mot det kortare av dem. Med 4,5 m bil klarar man faktiskt släp+bil 6-8 meter som taxan lyder på båtarna.