140 822 läst ·
474 svar
141k läst
474 svar
Importera släpvagn från EU-land
Självbyggare
· Stockholm
· 10 280 inlägg
Kan bara hålla med MathiasS, lastade sand till en sandlåda idag och 2200kg blev knappt halvfull kärra. Fullt lass med grus på 325:an är långt över 3 ton.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Point taken!
Självklart bättre med stora maskineriet så att man kan lasta mer. BLir not 3000-kärran om jag bara kan få med godkända M+S-hjul, egentligen är det ju det som allt handlar om.
Finns det förresten någon vettig anledning till att de kör med mindre hjul på kärran med kraftigare axel, för i övrigt är de väl i princip identiska.
Självklart bättre med stora maskineriet så att man kan lasta mer. BLir not 3000-kärran om jag bara kan få med godkända M+S-hjul, egentligen är det ju det som allt handlar om.
Finns det förresten någon vettig anledning till att de kör med mindre hjul på kärran med kraftigare axel, för i övrigt är de väl i princip identiska.
Nu har jag inte exakt koll på dimensionerna och kan kontrollräkna, men är det inte så att man får lite högre däcksida med tolvtummarna än med 13"? Det skulle motivera mindre fälg....
Robert....det går bra att lasta 2 kubik av det mesta på ett PSX 3000. Se bara till att trycka i 6bar i däcken först.....
Robert....det går bra att lasta 2 kubik av det mesta på ett PSX 3000. Se bara till att trycka i 6bar i däcken först.....
Självbyggare
· Stockholm
· 10 280 inlägg
Axlarna sägs vara dimensionerade för 3500kg på PSX3000, men det brukar vara lagom nyttigt att överlasta axlarna.
Jag misstänker att man gått på 12" för att få ner lasthöjden och sänka tyngdpunkten något. Jag vet inte om det har vart något krav för att kunna få dem typade för 100km/h, men det ställer rätt stora krav på däcken (bla får de inte vara äldre än 5år). Mest troligt har Anssems fått bättre pris 12" med den bärigheten, det var 13" på 3000 släpen fram till 2011.
Jag misstänker att man gått på 12" för att få ner lasthöjden och sänka tyngdpunkten något. Jag vet inte om det har vart något krav för att kunna få dem typade för 100km/h, men det ställer rätt stora krav på däcken (bla får de inte vara äldre än 5år). Mest troligt har Anssems fått bättre pris 12" med den bärigheten, det var 13" på 3000 släpen fram till 2011.
Får polisen syn på ett ekipage med full gruslast är det nog hyfsat stor risk att man blir stoppad.
I första hand vill dom kolla att man har BE-kort, men sedan kan dom mycket väl börja intressera sig för vikten. Tre ton istf för två lär kosta minst 4000 i böter så jag skulle nog välja ett större släp istället för att chansa.
I första hand vill dom kolla att man har BE-kort, men sedan kan dom mycket väl börja intressera sig för vikten. Tre ton istf för två lär kosta minst 4000 i böter så jag skulle nog välja ett större släp istället för att chansa.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Det skiljer 0,5 ton mellan modellerna då 2000-kärran numera är reggad som och heter 2500. Men visst är även ett halvt tons skillnad betydelsefullt. Innebär ju att man får lasta 2,5 alternativt 2 ton grus. Jag tror det blir den tyngre kärran för min del, men känner samtidigt att den skillnaden i lastkapacitet inte är så värst avgörande i långa loppet.
185/60-12 och 195/50-13 har precis samma rulldiameter, således blir det mer gummi mellan fälg och väg med 12" däck. Min gissning är att det är en produktionsteknisk grej, 12" kanske är nån tia billigare, och kanske att de går lättare att svänga med än 13", mindre gummi i marken.MathiasS skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
PP Anhänger svarar så här kring däck:
"the tyres are maxmiler steel belted"
"for 100 euro fee I can give you Cheng Shin CR-966"
Maxmiler är väl ett GT Radial-däck? Men godkända enligt listan verkar bara
· GT Radial Maxmiler WT och · GT Radial Maxmiler WT-1000. vara.
Det är helt klart värt 100 euro att få godkända däck, men "Cheng Shin" låter som värsta lågprisdäcket, men jag kan ju ha fel.
Det är helt klart värt 100 euro att få godkända däck, men "Cheng Shin" låter som värsta lågprisdäcket, men jag kan ju ha fel.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Jag ska se vad de säger. Men att skaffa egna däck, plus jobbet som det innebär, lär knappast bli billigare. Har svårt att tro att de drar av så mycket på priset faktiskt. Ingen som vet nåt om "maxmiler steel belted", bäst vore om det som sitter på orginal vore godkänt.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Exakt.MathiasS skrev:
Dubbfria M+S däck som är godkända som vinterdäck i Sverige vill jag ha.
Finns ingen ekonomi i att behöva skaffa separata vinterdäck till en släpkärra, dessutom slipper man jobbet med att skifta däck två ggr per år, köpa dem, förvara dem och så vidare.
Jag skulle ta erbjudandet och ta cheng shin-däcken, de är dels godkända som vinterdäck av STRO i 195/50-13. Cheng Shin är en av de större kinesiska tillverkarna, och säljs mest under handelsnamnet Maxxis, omän det är samma däck så känns det på nåt vis bättre att säga Maxxis ;-) . Maxmiler i 195/50-13 är inget av WT-däcken där WT står för WinterTire (antar jag)martinradbo skrev:PP Anhänger svarar så här kring däck:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Nya bud idag. De säger nu att de INTE kan leverera några andra däck. Så tillbaka på ruta 1.
Pratade med HTSLINE som svarar så här:
both suppliers Anssems and Hapert have the same tyres type Kargomax XL ST 4000 M+S.
I have talked to Hapert about there supplies to Sweden,
The told me there is no problems the tyres are accepted.
Men de finns ju inte med listan över godkända däck så det svaret ger jag inte mycket för. Pratade även med http://se.starco.com/. Enligt dem så kunde han idag inte ge mig ett enda däck som var godkänt i de dimensionerna som vi pratar, utan hans nödlösning brukade vara att i efterhand dubba sådana icke godkända däck så att "man i alla fall hade försökt göra dem till godkända vinterdäck".
Han menade vidare att nästan alla med sådana lågbyggda kärror idag körde runt olagligt på vintern eftersom det inte går att få tag i rätt däck. Sant eller falskt vet jag inte.
Det här verkar alltmer svårt. Hur har ni andra gjort?
Pratade med HTSLINE som svarar så här:
both suppliers Anssems and Hapert have the same tyres type Kargomax XL ST 4000 M+S.
I have talked to Hapert about there supplies to Sweden,
The told me there is no problems the tyres are accepted.
Men de finns ju inte med listan över godkända däck så det svaret ger jag inte mycket för. Pratade även med http://se.starco.com/. Enligt dem så kunde han idag inte ge mig ett enda däck som var godkänt i de dimensionerna som vi pratar, utan hans nödlösning brukade vara att i efterhand dubba sådana icke godkända däck så att "man i alla fall hade försökt göra dem till godkända vinterdäck".
Han menade vidare att nästan alla med sådana lågbyggda kärror idag körde runt olagligt på vintern eftersom det inte går att få tag i rätt däck. Sant eller falskt vet jag inte.
Det här verkar alltmer svårt. Hur har ni andra gjort?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 280 inlägg
Jag ställer av den på vintern.