martinradbo skrev:
Långt släp ja... har fortfarande inte bestämt mig för 3,25 eller 4.05-släpet även om det lutar mot det kortare av dem. Med 4,5 m bil klarar man faktiskt släp+bil 6-8 meter som taxan lyder på båtarna.
nä, det tror jag inte på. är inte 3.25-släpen ca 4,8m totalt? mitt 405 var iaf ca 5,6m, dvs runt 10m med en 4.5m bil.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Gilbert skrev:
nä, det tror jag inte på. är inte 3.25-släpen ca 4,8m totalt? mitt 405 var iaf ca 5,6m, dvs runt 10m med en 4.5m bil.
Så klart, man måste räkna med dragstången också... Tack Gilbert!

RoTe
martinradbo skrev:
Så klart, man måste räkna med dragstången också... Tack Gilbert!
Kan man inte haka av släpet när man parkerat på båten och skjuta in så mycket som möjigt av dragstången under dragbilen? ;)

Nix, de rackarna mäter innan du kör ombord. :p

RoTe skrev:
Kan man inte haka av släpet när man parkerat på båten och skjuta in så mycket som möjigt av dragstången under dragbilen? ;)
Jisses vilka sympatitutningar man skulle få av folket bakom när man körde fram en meter och klev ut för att koppla fast släpen :-)

Ni som köpt av PP Anhänger, accepterar de verkligen bara cash? Hur får man i så fall på billigaste sättet fatt i 2000 euro? Vågar knappast chansa på att kunna ta ut sådana summor i automater nere i Tyskland.

Korvgubbe
Chansa ska du absolut inte göra, 1500 €/dygn är gränsen som gäller.

Blir nog manuell växling på XChange i Gbg innan avresa till en massa cach, de verkar ha hyggliga priser, och jag behöver inte bry mig om dåliga tillbaka-växlingskurser eftersom jag inte tar ut mer än vad som behövs.

Det är väl lite för sent nu om du nu åker i dagarna, men en EU-betalning blir nog billigast, min bank tar 0k om man gör den via internet. Nackdelen är väl att man måste göra affären klar innan man åker, överföringen ska finnas hos mottagaren inom 2 bankdagar. Med affären jag har på g så fanns även alternativet PayPal, nåt jag använder mig flitigt av för småinköp på tex ebay, men då ville de ha PayPal-avgifterna på 2% betalda också, så det blir billigare att göra en EU-betalning för mig.

Jag frågade om de accepterar någon form av banköverföring men fick blankt nej, så jag orkar nog inte tjafsa mer om det. Cash funkar även om det känns lite omodernt.

martinradbo skrev:
Jag frågade om de accepterar någon form av banköverföring men fick blankt nej, så jag orkar nog inte tjafsa mer om det. Cash funkar även om det känns lite omodernt.
Det första som möter en när man kikar in på deras hemsida är en PayPal-logga, men de kanske likafullt tycker bäst om cash.

P
Men kort då?

Om kort är ett alternativ (Vilket det ju rimligen borde vara), ring kortföretaget och förvarna. Stora belopp långt bort från dina normala inköpsställen får alla varningsklockor att ringa och ev blockas köpet.

Korvgubbe
Tyskland är lite utav ett u-land, det är inte jättevanligt att man kan betala med kort där. Här i Sverige är det knappast någon som höjer på ögonbrynen om man betalar en liter mjölk med kort, medan man där knappt kan använda sig av kort alls. Tar de kort så tar de oftast bara tyskarnas egna variant. Förmodligen är detta, likt sockrade popcorn, en del utav krigsstraffet.

• Gilla
magnu och 1 till
  • Laddar…
Pratar vi om dessa http://www.ppanhaenger.de/ I så fall står ju både Visa, Mastercard och Amex mitt på deras förstasida. Verkar, med svenska ögon, obegripligt om man inte kan betala med kort.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.