Stefan N skrev:
Är lite misstänksam mot Tollstops priser.Jag har kollat in en detector ett tag och för några veckor sen kostade den 511:- nu på "rean" kostar den 630:- [länk]
Julpriser plus att kronan har tappat. Inga konstigheter
 
Stefan N skrev:
Är lite misstänksam mot Tollstops priser.Jag har kollat in en detector ett tag och för några veckor sen kostade den 511:- nu på "rean" kostar den 630:- [länk]
Jag antar att inte pundet rört sig så pass att det är den differensen du ser?
 
Har pundet gått upp nästan 25% på en månad så är allt ok, dock så kan jag ju garantera att så inte är fallet... Tror mer på "julpriser" då.
 
Leverans från Toolstop på 4 dagar, helnöjd. Men jag plev rädd när jag såg stickproppen på en tvåledare. Nu har jag läst tråden och känner mig lugnare.
Vad säger ni är det ofarligt att köra ojordat eller ska man alltid använda jordfelsbrytare ?
 
Om maskinen endast har en tvåledad apparatkabel är den dubbelisolerad. Det betyder att du varken behöver eller ska oroa dig över jord.
 
Knut skrev:
Leverans från Toolstop på 4 dagar, helnöjd. Men jag plev rädd när jag såg stickproppen på en tvåledare. Nu har jag läst tråden och känner mig lugnare.
Vad säger ni är det ofarligt att köra ojordat eller ska man alltid använda jordfelsbrytare ?
Det var snabbt!
Beställde 3 stycken Makita DF330DWE därifrån idag, längtar!
 
Tjena,

Har lurkat runt här ett slag nu och kände att det var dax att fråga...

Sitter med fingret på köpknappen hos Axminster. Har plockat ihop en hel del verktyg, bla ett par maskiner från Festool (240v) och en del Makita (sladdlösa men med laddare). Även ett par prylar från Fein.

Men innan jag kör så tänkte jag bara dubbelkolla:

Är det verkligen bara att knoppa av sladden och sätta på en svensk hane? Och gäller detta de ovan nämnda märken eller skiljer sig dessa under sladdskalet? Och, ja, jag är rudis när det kommer till el.

Apropå Festool - går det att tjacka en sladd med svensk snabbkoppling istället för att knipsa?

/Donald

myrstack skrev:
Någon som kan hjälpa mig att identifiera bordet som följer med i följande paket? Likaså; har någon beställt något så stort från Axminster och kan upplysa om vad frakten hamnade på. Vid så stora grejer ser man ju inte det direkt i shoppen

[länk]

// Mats
Btw Mats,

Jag har en offert från Axminster för 65 kg - frakten ligger på 133 pund för det lasset. Kanske hjälper lite på traven.
 
Redigerat:
DonaldDuck skrev:
Men innan jag kör så tänkte jag bara dubbelkolla:

Är det verkligen bara att knoppa av sladden och sätta på en svensk hane? Och gäller detta de ovan nämnda märken eller skiljer sig dessa under sladdskalet? Och, ja, jag är rudis när det kommer till el.
Yup, det går ypperligt. Alternativen är att köpa UK->SE-adapter på Clas Ohlson, köpa ett UK grenuttag och montera svensk stickpropp på eller helt enkelt byta hela sladdstället på maskinen.

Apropå Festool - går det att tjacka en sladd med svensk snabbkoppling istället för att knipsa?
Visst går det ypperligt att köpa en svensk PlugIt-sladd och använda den i stället.

Lycka till med köpet och välkommen till forumet. Du är ibland likasinnade :D
 
phl skrev:
Yup, det går ypperligt. Alternativen är att köpa UK->SE-adapter på Clas Ohlson, köpa ett UK grenuttag och montera svensk stickpropp på eller helt enkelt byta hela sladdstället på maskinen.


Visst går det ypperligt att köpa en svensk PlugIt-sladd och använda den i stället.
Kanon! så skillnaden mellan vår 230V och deras 240V är ingenting som man behöver oroa sig för (eller har vi också 240...? - min elkunskap är rätt så lågstadie)?

Nu blir det till att lätta på spargrisens börda.

phl skrev:
Lycka till med köpet och välkommen till forumet. Du är ibland likasinnade :D
Tackar, tackar - är verkligen ett nöje att lufsa runt bland trådarna här.
d^_^b
 
Redigerat:
DonaldDuck skrev:
Kanon! så skillnaden mellan vår 230V och deras 240V är ingenting som man behöver oroa sig för (eller har vi också 240...? - min elkunskap är rätt så lågstadie)
Bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite. Precis som Sverige gick från 220VAC till 230VAC gick UK från 240VAC till 230VAC. Toleransen på spänningsfluktationer ligger på ca +/- 10% vilket ju täcker ett mycket större spänningsområde.
 
DonaldDuck skrev:
.... bla ett par maskiner från Festool (240v) ....

.
Är det verkligen någon större prisskillnad på Festoolmaskinerna? Om inte, så skulle jag ta tillfället att starta en relation med en lokal Festoolskojare. Efter några maskiner kan man börja diskutera pris, och man brukar få personliga inbjudningar till sektmöten (demokvällar)
 
phl skrev:
Bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite. Precis som Sverige gick från 220VAC till 230VAC gick UK från 240VAC till 230VAC. Toleransen på spänningsfluktationer ligger på ca +/- 10% vilket ju täcker ett mycket större spänningsområde.
Väldigt sant, vore snopet att stå där med en rykande maskinpark. :o
Tackar och bockar för den utförliga hjälpen, nu känns det lugnt att trycka på knappen!

mattiasp skrev:
Är det verkligen någon större prisskillnad på Festoolmaskinerna? Om inte, så skulle jag ta tillfället att starta en relation med en lokal Festoolskojare. Efter några maskiner kan man börja diskutera pris, och man brukar få personliga inbjudningar till sektmöten (demokvällar)
Hm, det kanske är sant ja, men priset för maskinerna i Sverige landar på ca 18500 inkl. medan jag "endast" betalar 15000 (inkl. 15%) för dem i UK - och då med lite lull-lull såsom guiderails och extra blad. Men det är klart - att ha en festoolnasare som kan ge en lite mysiga kompispriser är ju aldrig fel. :).
 
Nu vurmar jag inte för svenska handlare men det brukar vara skillnad på 18k5kr Festool listpris och det faktiskta priset om du ber om en offert hos din handlare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.