Teletubbie skrev:
Tja, jag kan ju lyfta svensk moms eftersom jag har egen rörelse. Men det var ju intressant att du direkt stämplade mig som skattefifflare.

Ha en trevlig dag
Lämnar du bara VAT nr till firman så ordnar de med momsen? Du betalar fullt pris och hanterar momsen precis som när du köper något i Sverige?
 
Vad fick du betala i frakt för den? Ser att den väger 63kg... Är du nöjd med JET kvaliten annars?

Mvh
Masse

SpikOlle skrev:
Hej,

Vadå inte köpa JET? Jag fick hem min pelarborrmaskin från Axminster för två dagar sedan - en JET JDP-13.

Må Gott

SpikOlle
 
Masses skrev:
Vad fick du betala i frakt för den? Ser att den väger 63kg... Är du nöjd med JET kvaliten annars?

Mvh
Masse
Hej Masses,

Jag betalade 92 pund (inklusive engelsk moms) för frakten. Det var dock inte bara för Jet-maskinen utan även för lite andra leksaker också (typ 10 kilo till).

Kvaliteten har jag ingen uppfattning om ännu eftersom den fortfarande ligger nedpackad i avvaktan på att jag skall vinna 25 dagar lugn och ro på trisslotteriet :)

Må Gott

Ole
 
Jag har funderingar på att köpa ny skruvdragare och lamellfräs. Priserna i andra EU-länder är ju lockande... Efter att ha läst en del andra trådar här på byggahus har jag blivit fundersam på det här med garantier. Särskilt med tanke på skruvdragaren, eftersom jag av erfarenhet vet att de lätt kan krångla en del.

Vad gäller för olika fabrikat? Skulle vara tacksam om ni som vet vad som gäller kan hjälpa till och berätta om erfarenheter kring olika fabrikats garantihantering vid köp från andra länder inom EU. Jag kan ha missuppfattat om Panasonic och Makita, rätta mig om jag har fel.

Makita - Skicka tillbaka till inköpslandet?

Panasonic - Världsgaranti?

Bosch

DeWalt

Trend

Mafell

Festool

Fein

...

Fyll gärna på med andra märken som ni har erfarenhet av!

//Nomis
 
nomis skrev:
Jag har funderingar på att köpa ny skruvdragare och lamellfräs. Priserna i andra EU-länder är ju lockande... Efter att ha läst en del andra trådar här på byggahus har jag blivit fundersam på det här med garantier. Särskilt med tanke på skruvdragaren, eftersom jag av erfarenhet vet att de lätt kan krångla en del.

Vad gäller för olika fabrikat? Skulle vara tacksam om ni som vet vad som gäller kan hjälpa till och berätta om erfarenheter kring olika fabrikats garantihantering vid köp från andra länder inom EU. Jag kan ha missuppfattat om Panasonic och Makita, rätta mig om jag har fel.

Makita - Skicka tillbaka till inköpslandet?

Panasonic - Världsgaranti?

Bosch

DeWalt

Trend

Mafell

Festool

Fein

...

Fyll gärna på med andra märken som ni har erfarenhet av!

//Nomis
kolla runt inlägg 67
 
Jo, jag har sett det inlägget. Men jag har också sett motstridiga uppgifter i andra trådar... Så det jag skulle vilja ha är en uppdatering på vad som verkligen gäller nu, eftersom det är väldigt intressant när man funderar på import...

MVH Nomis
 
frågan gäller väl i första hand vad som händer med garantin om du köper på postorder. I dom flesta fall så är ju entry pointen butiken där du köpte ifrån och om den ligger 150 mil norrut i Kiruna eller 30 mil till Rstock har ju ingen större betydelse...eller????
 
Någon som vet om Power tools pro har någon reasida?
 
Hur ska kan jag lista ut vilka maskiner som mår bra av att jag slänger dit en reseadapter och kör 220v?

I mitt fall handlar det om en borrhammare, vinkelslip samt sticksåg.
 
Alla maskiner som är för 230-240VAC mår bra av svensk el. Det du ska se upp med är maskiner för 110-120VAC. Sådana säljs i Storbritannien då de används på byggarbetsplatser. Detta eftersom det landet verkar ha missat jordfelsbrytaren och lever i en värld med skumma skyddstransformatorer i stället...
 
Repeterar min fråga från en annan tråd: Kan man köpa en 3 fas maskin i england och köra den härhemma? eller är det andra bullar på tapeten som gäller då?
 
Suhagg skrev:
Hur ska kan jag lista ut vilka maskiner som mår bra av att jag slänger dit en reseadapter och kör 220v?

I mitt fall handlar det om en borrhammare, vinkelslip samt sticksåg.
Jag kör alla mina maskiner med Clas Ohlsons adaptrar och det är inget problem, men om du ska använda maskinerna utomhus så rekommenderar jag en annan lösning. Adaptrarna känns inte speciellt fukttåliga.
Adapter under tak och Engelsk förlängninssladd kanske(om det är lagligt vill säga)
 
Jag bytte sladdstället på min DW625 till ett sladdställ med Schuko-kontakt. På så lätt har man inte ens brutit garantin (inte för att jag hade den i åtanke), manualen beskriver nämligen hur man byter sladd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.