Nu väljer jag mellan Bosch POF 1400 ACE i Sverige eller Trend 5EK från UK.
Priset på grön Bosch är ca 1600 SEK och en T 5EK blir väl ca 2000 SEK med frakt.
Vad vinner/förlorar man på lilla Trend? Jag vill kunna arbeta med fräsen "handhållen" t.ex när jag ska fräsa om snobbranden på min segelbåt.

Hur ligger det egentligen till med Boschs "EU-garanti"? Jag ringde Bosch idag och fick inte mindre än två besked (från två olika personer):
1) Garantin på ett UK-elverktyg gäller inte om jag kopplar till ett svenkt uttag.
2) Garantin gäller bara i inköpslandet. (Detta var kundtjänstpersonen tvärsäker på)
Enligt henne heter det EU-garanti bara för att det är samma villkor i hela EU...

Då är frågan om dessa personer är felinformerade eller om Boschs "EU-garanti" är bluff. Eller är det bara ett försök att skydda svenska handlare från konkurrens?
Har någon här behövt utnyttja garantin på ett verktyg köpt från UK? Frågan är ju också om något annat märke sköter det här bättre? (I verkligheten alltså)

Om det är så illa som det verkar blir det Bosch-bojkott i min verkstad i alla fall...

Ofta brukar den lokala agenten svamla lite men om du läser på Bosch hemsida så står det klart och tydligt att garantin gäller för verktyg köpta och användna inom EU. (Ordet Sverige eller England eller Polen används inte.)
https://www.bosch-pt.com/warranty/pdf/warranty_sv-SE.pdf

Hade jag hört detta från den lokala återförsäljaren som vill fortsätta sälja till overkligt hutlösa priser hade jag förstått, men nu var det Boschs sk Hotline som svarade så där. Jag såg också att det stod klart och tydligt i villkoren att garantin gäller verktyg inköpta och använda inom EU. Dock har väl Bosch sista ordet i tolkningen av villkoren och då är det väl lite oroväckande att man inte kan få ett tydligt besked?

Vad några yra hönor på telefonsupporten säger spelar egentligen ingen roll, det är den skriftliga informationen som gäller i första hand.

Det absolut värsta som kan hända är att man tvingas skicka in sitt verktyg till ÅF i UK. Kostar kanske 200-250kr men har man sparat 2500 på priset från början så kan jag leva med den eventuella risken. Är inte ens säker på att man skall behöva betala dessa frakter överhuvudtaget om det rör sig om ett garantiåttagande.

niklasc77 skrev:
Hade jag hört detta från den lokala återförsäljaren som vill fortsätta sälja till overkligt hutlösa priser hade jag förstått, men nu var det Boschs sk Hotline som svarade så där. Jag såg också att det stod klart och tydligt i villkoren att garantin gäller verktyg inköpta och använda inom EU. Dock har väl Bosch sista ordet i tolkningen av villkoren och då är det väl lite oroväckande att man inte kan få ett tydligt besked?
Om du backar till sidan 2 i denna tråden och läser inlägg #42 och framåt så får du reda på vad vi kom fram till förra sommaren. Sammanfattningsvis var beskedet då att garantin kan nyttjas inom EU - men bara i teorin. Problemet är att alla garantireparationer måste skickas in till Bosch via ÅF, men en svensk ÅF behöver inte ta emot en maskin som är såld någon annanstans...

Jag tycker att detta är uselt av Bosch, men eftersom det fungerar ungefär likadant med många andra märken så känns det svårt att bojkotta dem på grund av detta. Personligen bojkottar jag hellre dyra inköp i Sverige... Går maskinen sönder får man helt enkelt stå ut med att skicka den till England för reparation, eller så köper man reservdelar i Sverige och lagar den själv. Med tanke på hur sällan man behöver använda garantin så lär det ändå bli billigare i längden.

M
Jodå, jag läste hela tråden innan jag ställde frågan... Tänkte bara att Boschs inställning kan ha ändrats, eller att någon kan ha behövt testa hur det _verkligen_ funkar...
Dessutom sa ju Bosch till mig att garantin helt skulle upphöra att gälla överhuvudtaget om jag pluggade in en UK-maskin i Sverige, vilket ju knappast kan vara riktigt.
Jag har också gjort avvägningen att en smidig garantifunktion inte är värd prisskillnaden mellan t ex UK och Sverige. I alla fall inte för proffsmaskiner som dels i regel håller ihop rätt bra och dels går att köpa reservdelar till...

niklasc77 skrev:
Jodå, jag läste hela tråden innan jag ställde frågan... Tänkte bara att Boschs inställning kan ha ändrats, eller att någon kan ha behövt testa hur det _verkligen_ funkar...
Dessutom sa ju Bosch till mig att garantin helt skulle upphöra att gälla överhuvudtaget om jag pluggade in en UK-maskin i Sverige, vilket ju knappast kan vara riktigt.
Jag har också gjort avvägningen att en smidig garantifunktion inte är värd prisskillnaden mellan t ex UK och Sverige. I alla fall inte för proffsmaskiner som dels i regel håller ihop rätt bra och dels går att köpa reservdelar till...
Helt rätt, saker o ting kan förändras och kundtjänster kan förses med ny information om tillräckligt många frågar...

Menade de inte att garantin upphör om du förser maskinen med en svensk kontakt? Både byte av sladdställ och enbart stickkontakt kan ju betraktas som ingrepp i maskinen, som i sin tur gör att garantin inte gäller.

Trodde jag också, men det spelade ingen roll. Kundtjänstmänniskan menade på fullt allvar att det skulle räcka med att _använda_ den i Sverige, även utan att modifiera sladdstället. Jag ska försöka få tag på någon med lite auktoritet på Bosch imorgon, för det här verkar inte rimligt.

En annan intressant detalj: Bosch UK menade att "garantiärenden ordnar sig på plats i Sverige även på UK-maskiner. Vi har EU-garanti och Sverige är ju med i EU".

Bottom line: Troligen täcks importerade verktyg av Boschs EU-garanti, men du kan bli tvungen att skicka via firman du importerade från.

Om man köpt sin maskin i Bjurträsk, Fjollträsk, Frankfurt eller Liverpool spelar ingen roll. Har man ingen annan deal så skall den normalt gå tillbaka samma långa väg.
Själv har jag en deal med min lokala handlare att han tar hand om mina ev garantireparationer även om jag köpt maskinerna på annat håll.
Naturligtvis är den Svenska Boschagenturen mån om att skrämma iväg kunder från att köpa allt annat än "Svenskimporterat". Det är även viktigt för Bosch själva att hålla hutlöst höga marginaler hos blåögda svenska kunder. Sverige har ju alltid varit pinsamt dyra på verktyg och det vill man ju utnyttja. (Liknelse kan dras med Samsung Nordic)

Tänkte jag skulle berätta lite om mina små beställningar från england: Jag har beställt verktyg från 4 olika leverantörer vid 5 olika tillfällen, och vid 3 av dessa är det nåt som strulat, och strulet har vid alla tre tillfällena varit att de missat att skicka hela ordern, beställde tex en borrmaskin med 3 batterier, när ordern levererades saknades ett batteri, beställde en slipmaskin där det skulle följa med 50 slippapper, när ordern kom saknades slippapperen osv. Och en annan gemensam sak är att man vid varje tillfälle känt att det kommer att bli besvärligt att klaga på ett språk man inte behärskar riktigt fullt ut och att de nog gärna vill se till att blåsa en fånig utlänning, men varje gång har mina farhågor satts på skam då de på ett mycket smidigt sätt både konstaterat att det är de som felat, bett om ursäkt för detta och mycket snabbt och smidigt rättat till sina misstag. Mina erfarenheter av Englandshandel är alltså överbetyg till kundservicedelen och underbetyg till de som packar ordrarna.

Skönt att det har löst sig när det har strulat, det är ju då företagens sätts på prov ändå.

Tänkte även jag ge lite feedback på hur min första beställning från UK har fungerat...

Beställde förra onsdagen 3 prylar från Toolstop.co.uk. Det var snabba ryck och ordern skickades redan samma dag. Sedan har det ju varit påskhelg, men idag kom i alla fall paketet fram. So far - so good.

En av artiklarna jag beställde var ett "digitalt vattenpass", Bosch DNM60L, 60 cm långt. Tyvärr var kartongen som dök upp från Toolstop bara 40 cm på diagonalen. "Hmmm, det här kan inte vara rätt?!" och mycket riktigt så saknades vattenpasset. Suck....

Har precis mailat Toolstop och beskrivit problemet. Skickade samtidigt med en bild på kartongen tillsammans med en tumstock för att "bevisa" att det vore omöjligt att knöla ner ett 60cms pass i boxen. Skickar upp en uppdatering så snart jag fått svar.

Betyg Toolstop (1-5 - där 5 är bäst)
- websidan: 3 (bra för att vara en UK-sida!)
- leveranstid: 4 (4 arbetsdagar - helt OK)
- fraktkostnad: 5 (betalade 18£ - jag hade av någon anledning räknat med 35£, men det gör ju inget...)
- kundservice: ? (återstår att se hur de löser mitt problem)

//Niclas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.