Byggahus.se
Jag har nyligen installerat en varmvattenberedare. I manualen står att man skall byta offeranoden vart tredje år.
Min fråga är om offeranodens slitage är beroende på hur mycket vatten man tar ut eller går den åt oavsett om man förbrukar varmvatten eller ej?

Var sitter denna mojäng? Inne i tanken? Vilket alltså skulle innebära att man måste demontera hela eländet för att göra detta bytet!

Det beror på hur mycket vatten du använder samt inte minst vilken typ av vatten du har. Anoden brukar man byta endera uppifrån (på golvstående modeller) eller nerifrån ( på vägghängda modeller). Utifrån ser det ofta ut som en lite större skruv, när man lossar den sitter själva anoden fast i "skruven".

Jag hade en vv-beredare som det var ett mycket stort besvär att kolla anoden. Man fick tömma beredaren, plocka ner den från väggen, vända den uppochner samt demontera hela bottenplattan. Jag hoppas att det finns andra typer av beredare som är enklare att underhålla.

Alternativt sätta dit en Correx titananod elektronisk behöver aldrig bytas. Kolla Metro therm bra vid låg konduktivitet.

• Gilla
Trötter-78
  • Laddar…
@andersmc
Det är precis det som skrämmer mig. Väggmonterad beredare med en bottenmonterad fläns!
Men nu vet jag i alla fall!!

har du svavel kommer din magnesiumanod ätas fort.
men kontrollera vart 3e år. Magnesium är vanligt men köp zinkanod om du har mycket svavel

Svavel känns väl på lukten?
Och illaluktande vatten har jag definitivt inte.

• Gilla
Beckidekk
  • Laddar…
ja det luktar som om du lagt en rejäl brakare när du spolar varmvatten ;)

Hopplöst att inspektera anoden.
Hade tidigare en liknande anod.
Det var i princip oändlig väntetid på att tömma beredaren.

Köp en ny anod.
Förbered med lin på de nya anoden.
Stäng av vattnet och lätta på trycket.
Se sedan till att alla kranar är stängda.
Sedan byter du anoden utan att tömma beredaren. Om du är lite snabb rinner det inte ut speciellt mycket, det går fort att torka upp om det behövs torka. Om du är långsam blir det jobbigt, eftersom vattnet blir varmare och varmare, ju mer som rinner ut.

Om den gamla anoden var OK, sparar du den i tre år till nästa kontroll.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.