Hej.

Renoverar ett rum i en gammal del av vårat hus. Som är tilläggsisolerad av tidigare ägare.

Ja har alltid kännt en lustig doft i detta rum och bestämde mig för att gå till botten med detta.
Doften har varit rätt tung och svårdefinerad. Luktar inte jordkällare utan mer smutsigt, unket.

Rummets ytterväggar är uppbyggda som följer.

Innifrån och ut:
Gips
Åldersbeständig plast
Reglar/isolering(gul)
Masonit
Råspont
Papp
Regel Stomme/Isolering(grå)
Tjockare papp (känns som asfalts papp typ)
Panel
Isolering
Papp
Ytterpanel

Jag har tagit mig in till själva stommen och kan okulärt besikta den tjockare pappen som här är bakom isoleringen.
Förslitna tygtexturer möter matt, vridet garn; slitage och smuts synliga. Mörka toner. Grov textur. Vertikal komposition.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den känns bra MEN det är med största sannolikhet den pappen som är källan till lukten.

Renovering, isoleringsmaterial exponerat, avskalade väggar, träreglar, svart plast, fönster, inomhusarbete, byggnadsarbete, konstruktion.
Skapa konto

Mitt i bild är ett gammalt dörrhål igensatt med vanlig vindpapp för många år sedan innan ja ägde huset.

Min plan är nu att återställa väggen på samma sätt som innan men byta ut råspont med OSB och istället för att ja masonit sätta OSB och gips som ytskickt i rummet. Till våren ska ja ta tag i väggen från andra hållet och plocka ner ytterpanel osv för att komma åt pappen.

Min fråga är, vad ersätter ja denna illaluktande tjocka pappen med?

Mvh Niclas

Lite sandig på ytan ??
I så fall är det takpapp, man har väl tagit vad man haft.
Det verkar mycket kaka på kaka i de där väggarna, tror inte du behöver ersätta det med nått alls.

Vi ersatte vår papp med vanlig ångspärr

• Ett rum med parkettgolv, en vit stege och en svart täckt vägg. Renovering eller ommålning kan pågå.
    Skapa konto
  • Ett rum under renovering med osynliga väggar och synligt stålstomme, isolering och elinstallationer.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.