Byggahus.se

IKEAs "Åskväder", livsfarlig?

1. H
    Medlem · 1 082 inlägg
    Ja, men hur är detta i så fall farligare än att seriekoppla vanliga förlängningssladdar? Sen förstår jag inte riktigt vad du tycker risken är, de är ju klassade för 16A vilken är den högsta normala säkringen för uttag i hushåll.

edit: Det finns ju liksom inget som hindrar mig från att köra både kaffebryggare och vattenkokare via samma grenkontakt, förutom säkringen då.

2. T
    Medlem · 1 438 inlägg
    De säljer knivar på IKEA också. Riktigt livsfarliga grejer om man använder dem fel.

Ska man skydda korkade människor från sig själva har man rätt mycket jobb framför sig. Vad jag har sett är det mest elektriker och elitparagrafryttare som förfasat sig över de där nya grenuttagen...

3. T
    Medlem · Dalarna · 2 835 inlägg

Troberg

Medlem
    Den är lite mindre än den, och mycket klenare stift. Jag misstänker dessutom starkt att om C7 uppfunnits idag så skulle den inte godkänts, den är mer en rest, ungefär som ojordade uttag.

Stiften känns för klena för den strömmen. De är cirka 1-1,5 mm grova. Den lilla pluggen verkar dessutom ha mycket mindre kontakttryck. Det innebär att de lättare går varma, vilket är en risk.

• Laddar…
  4. Niklasloow
    Renoverare · Skåne · 458 inlägg

Niklasloow

Renoverare
    Tror du nog kan lita på att en koncern som Ikea som designar sina produkten från grunden har koll på CE och inte har China Export :)

• Laddar…
  5. MrJay
    Allvetare · 383 inlägg

MrJay

Allvetare
  6. T

Troberg

Medlem
    Skillnaden är att det är rätt uppenbart för gemene man hur en kniv kan bli farlig, medan el för de flesta lika gärna kunde varit magi. En annan skillnad är att det faktiskt finns regler för el, vilket det inte finns för knivar (förutom när man får bära dem och att man inte får placera dem i någon annans mjälte och sånt).

Kom ihåg, varje regel som finns existerar för att någon inte fattat att det är farligt. Jag menar, det finns en regel om att man inte får bogsera en motorcykel, och jag garanterar att den finns för att någon gjort det. Det stiftas inte regler för skojs skull.

7. T

Troberg

Medlem
    Se min kommentar om La Bomba-lampan...

De designar en del produkter, många köper de in av underleverantörer. Underleverantörer tar genvägar. Deras egen personal kanske inte har koll. Saker kan trilla mellan stolarna. Shit happens.

8. A
    Medlem · 787 inlägg
    Tycker kablar och kontakter ser ganska rejäla ut, lite som c14, enda frågetecknet är väl vad som händer med den sista exponerade honan i en slinga.

• Laddar…
  9. T
    Medlem · Blekinge · 6 788 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Är Åskväder klassat 16 A? Namnet är program. Nomen est omen som romarna sa.
    Skulle vara spännande och bara köpa ett sådant elände och köra 16 A ett tag.

10. K
    Medlem · stockholm · 2 301 inlägg

Kane

Medlem
    Jag har inte lyckats hitta någon.

11. H
    Medlem · 1 082 inlägg
    Om du tittar på inlägg nr 3...

12. lnilsson
    Elektroniktokig · Dalarna · 598 inlägg

lnilsson

Elektroniktokig
    Ja, speciellt med tanke på att schucko har problem med 16 A efter ett tag.
    Det brukar ju finnas amerikaner som testar sånt, men jag har inte hittat nån sån film än.

• Laddar…
  13. Niklasloow
    Renoverare · Skåne · 458 inlägg

Niklasloow

Renoverare
    Absolut kan en produkt fallerar i kvalité. Men ställer mig fortfarande tveksam till att de skulle missa grundläggande krav som CE. Stor skillnad på att missta hur ett material åldras och totalt missa att följa lagstiftning.

Hyby har för övrigt återkallats och ersätts med en ny variant med metall-clips.

Och av nyfikenhet, vilken produkt designar de inte själva? Mer än enskilda delar som t.ex. gångjärn.

14. J
    Medlem · 25 inlägg

joelpap

Medlem

Visa gärna bilder, jag har letat klammer men inte hittat någon. Sen kan man absolut ifrågasätta spikrak kabel som svävar på väggen på bilderna, men att tejpa upp kabel är väl ok? ;)
    Självklart gör IKEA en del produkter som inte håller måttet osv, men att de skulle lansera en hel serie som inte följer lagar och regler i landet där det säljs är för mig ytterst otroligt.

Redigerat
  15. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 4 428 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    Har gått igenom alla "åskväder" - detaljer och det finns inte en klammer. Inte ens när sladden hänger upp-och-ner...

16. S
    Medlem · 95 inlägg

Swetox

Medlem
    Ang. Att klamra förlängningssladd som så många här säger är helt och tvärsäkert förbjudet så verkar elsäkerhetsverket ha en mer otydlig syn på det.
    https://www.elsakerhetsverket.se/Fr.../Fastad-forlangningssladd--fast-installation/

Vad jag kan se enligt Ikeas anvisningar så är dessutom väggfästet ett fast fäste på väggen där uttagen är dit tryckta på gummipluppar. Snubblar nån på kabeln finns det en sannolikhet att förgreningsdosan bara lossnar från fästet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.