169 882 läst ·
774 svar
170k läst
774 svar
IKEAs "Åskväder", livsfarlig?
Så, det är upp till leverantören at specificera om och hur en kabel får klamras?U Swetox skrev:Ang. Att klamra förlängningssladd som så många här säger är helt och tvärsäkert förbjudet så verkar elsäkerhetsverket ha en mer otydlig syn på det.
[länk]
Vad jag kan se enligt Ikeas anvisningar så är dessutom väggfästet ett fast fäste på väggen där uttagen är dit tryckta på gummipluppar. Snubblar nån på kabeln finns det en sannolikhet att förgreningsdosan bara lossnar från fästet.
Ikea lär ha ordning på att den uppfyller de krav den måste. sen är det som det nämndes här att allt kan inte göras idiotsäkert . Finns alltid folk som är korkade och kan göra sig illa med vad som.
Underskatta inte folks dumhet dem är i regel mycket dummare än du tror.
Underskatta inte folks dumhet dem är i regel mycket dummare än du tror.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 914 inlägg
Jag kommer helt klart köpa, när usb-enheten och trådfrikontrollern kommer...
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 793 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 793 inlägg
Det finns en svensk standard för elinstallation (SS 4364000) som tar upp i hur det bör göras. Däremot står tillverkares anvisningar över standarden för att de anser sig veta mer om sin produkt en given standard.H hapazard skrev:
jag skulle gärna se varianter med europluggar kom med, bör ju gå att få plats med minst dubbelt så många uttag (och mer än så om man bara skulle räkna på max klassad ström per brunn), ganska få prylar som kör jordat eller överstiget 2.5A.Dan_Johansson skrev:
CE-märkning av produkter måste till innan de får säljas inom Europa. Det är dock tillverkaren själv som CE-märker produkten. För att öka trovärdigheten för produktens säkerhet väljer många företag i Sverige att S-märka via ett testlab, som ett komplement till sin CE-märkning. Så CE visar att tillverkaren fyllt i ett dokument som säger att den uppfyller gällande lågspänningskrav inom EU men några bevis behöver ej presenteras.
Vad är problemet med att koppla ihop flera grenuttag?T Troberg skrev:Hur många läser det och bryr sig? Feck, hur många gör inte en förlängningssladd genom att koppla ihop en lång radda grenuttag?
Instruktioner skyddar producentent till en viss del, men samtidigt så måste produkten ha en grundsäkerhet som gör den förlåtande mot misstag, eftersom random dude inte läser instruktioner.
Jag kan inte ens få min fru att rulla ut hela sladden på sladdvindan innan hon använder den...
Fungerar alldeles ypperligt.
Sen får du nog max belasta sladdvindan i många timmar innan den tar skada av värme.
Eller är du en sån som drar ut hela sladden i dammsugaren fast du bara ska dammsuga runt fötterna?
Tror du kan sova lugnt, allt är i sin ordning.
Snart är det vår gå ut och lukta på blommorna istället..
Instämmer helt.T Thörre skrev:Vad är problemet med att koppla ihop flera grenuttag?
Fungerar alldeles ypperligt.
Sen får du nog max belasta sladdvindan i många timmar innan den tar skada av värme.
Eller är du en sån som drar ut hela sladden i dammsugaren fast du bara ska dammsuga runt fötterna?
Tror du kan sova lugnt, allt är i sin ordning.
Snart är det vår gå ut och lukta på blommorna istället..
ända gången min sladdvinda ens blivit lite ljummen är när jag kört byggfläkt i typ 2-3 timmar. Så det är inget problem om man inte använder något extremt eller kör väldigt länge
Tack! Numera på inköpslistan. Smidigt sätt att dra sladd dit man alltid har skarvdosor, tex skrivbordet, spegeln - kunna fästa det lite mer säkert men ändå inte 100% permanent.
Så var det för att få folk att undvika denna "farliga" produkt slog det fel.
Så var det för att få folk att undvika denna "farliga" produkt slog det fel.
Vid närmare anblick gäller det kanske bara prylar som innehåller radioutrustning?V Variosboy skrev:
Kollade på den trådlösa strömbrytaren, som dock inte verkar lanserats i Sverige ännu.
Kan ju förklara saken.
https://www.ikea.com/dk/da/manuals/askvaeder-on-off-switch__AA-2248157-3_pub.pdf
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Han som mördade några inne på Ikeas kökavdelning mha Ikeas knivar för några år sedan, va det kniven eller mannen som va farlig? Är det farligt att besöka Ikea?T Troberg skrev:Skillnaden är att det är rätt uppenbart för gemene man hur en kniv kan bli farlig, medan el för de flesta lika gärna kunde varit magi. En annan skillnad är att det faktiskt finns regler för el, vilket det inte finns för knivar (förutom när man får bära dem och att man inte får placera dem i någon annans mjälte och sånt).
Kom ihåg, varje regel som finns existerar för att någon inte fattat att det är farligt. Jag menar, det finns en regel om att man inte får bogsera en motorcykel, och jag garanterar att den finns för att någon gjort det. Det stiftas inte regler för skojs skull.
Aha, okej, ja i RED (radioutrustningsdirektivet) finns krav på EU-försäkran i bruksanvisningen.C cpalm skrev: