T Troberg skrev:
Var på IKEA nyligen och såg produkten "Åskväder": [länk]

Det är alltså ett grenuttag som man kan bygga ihop lite som man vill, skarva ihop flera osv. Jag ser flera saker med den som jag finner oroande:

* De marknadsför den för användning för fast installation, med fastspikade kablar, väggmonterade uttag osv. Men, sladden håller inte den kvalitet (EKRK, tidigare kallad KULO) som man borde ha där.

* Det finns inget som hindrar att man seriekopplar en shitload uttag, mer än vad man bör belasta sladden och resten av anläggningen.

* Pluggarna mellan delarna är lätta att dra isär, speciellt om man inte monterar den fast. Pluggen är en liten plugg som är lätt för barn och husdjur att stoppa i munnen, och kontakterna sitter inte långt från hålen, så isoleringsavståndet mot munnen är då bara ett par millimeter.

* Pluggarna mellan delarna använder väldigt klena kontaktdon, med smala stift och vad som ser ut som rätt klena don som de passar i. De ser inte ut att vara lämpade för några större strömmar, vilket lätt kan uppstå om någon hempulare seriekopplar en radda uttag och klopplar in kyl, frys, spis, dammsugare och diskmaskin på samma.

* Hela "plug and play"-grejen uppmuntrar folk som inte fattar vad de håller på med att göra saker som de inte förstår, och därmed gör något farligt. Jag lovar tex att någon kommer att sätta ihop en rad med 50 uttag i sin verkstad, eller göra något slags improviserad förlängningsladdsgreja på golvet som kan åka isär när barnen leker eller när man råkar rycka i dammsugarsladden.

Personligen så tycker jag de verkar som en farlig bastard mellan en lös förlängningssladd och en fast installation, som inte gör någotdera bra eller säkert.

Någon som har bättre koll på reglerna än jag som kan titta på dem och säga om jag tänker rätt eller fel?

Och, om de är farliga/regelvidriga, hur går man vidare för att ansvarig myndighet ska få reda på det och ta en titt?
Tycker att det bästa du kan göra är att kontakta informationen på IKEA och tala om dina farhågor för dom och sedan gå vidare till Elsäkerhetsverket så dom får testa produkten

• Gilla
Qwerty987654 och 1 till
  • Laddar…
hsd
Tycker det verkar vara en bra produkt, men hur kan kabeln ligga kvar under bordet utan klammer, och fästet verkar kunna bjuda på svordomar när man drar ut en ansluten sladd som går trögt och urtaget släpper från fästet
Tvivlar inte på det elektriska utförandet som säkert är mycket bättre än alla grenuttag som säljs på diverse varuhus

Dubbelhäftande tejp kanske?

• Gilla
Arnejaevel
  • Laddar…
D
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har sett andra IKEA prylar som är livsfarliga. Så något elektriskt köper jag inte där. Någat annat inter heller för den delen.
Ikeas USB-laddare har testats och levererar väldigt bra ström, de har en rätt kompetent inköpsorganisation med mycket muskler och det hjälper de nog att hitta bra grejor till bra priser.

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Mac_attack
Har du mailat IKEA:s support med dina synpunkter och fått något svar?

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Mac_attack
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har sett andra IKEA prylar som är livsfarliga. Så något elektriskt köper jag inte där. Någat annat inter heller för den delen.
Kan du ge exempel? Låter ju inget vidare!

• Gilla
Niklasloow
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Se min kommentar om La Bomba-lampan...

De designar en del produkter, många köper de in av underleverantörer. Underleverantörer tar genvägar. Deras egen personal kanske inte har koll. Saker kan trilla mellan stolarna. Shit happens.
Skulle inte tro att åskväder kommer från någon underleverantör. Det ingår ju i Ikeas smarta hem system så skulle nog tro att dom har rätt bra koll på dessa grejer. Inget som hafsas ihop på måfå direkt.

T Thomas_Blekinge skrev:
Vilka då?

• Gilla
Sindbad och 3 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Bara CE, och den vet man ju aldrig om det verkligen är CE eller om det är China Export nu för tiden.
Du har rätt i att CE-märkningar lätt kan användas utan att rätt tester utförts eftersom det är en självcertifiering (de flesta seriösa företag hade dock inte släppt en egen produkt utan att genomföra de tester som behövs). Däremot är China Export historien en myt som tyvärr levt kvar för länge.

https://en.wikipedia.org/wiki/CE_ma..., a logo very,the European Parliament in 2008.

• Gilla
AndersOhrt och 12 till
  • Laddar…
Mycket spekulationer :)

Mest intressant tycker jag är de produkter som inte är släppta än. Dvs en modul som innehåller USB-portar samt en trådfri-mottagare. Då kan man bygga en förgreningsdosa där vissa uttag har konstant ström och de efterföljande kan brytas från fjärr/app

• Gilla
Sindbad och 10 till
  • Laddar…
Jag har brukat stora mängder varianter på kontakter genom åren i diverse jobb inom och utom Sverige med tillfälliga utläggningar och dessa ser väldigt bra ut. Jag har jobbat nära personal från SEMCO (S Märkning) en gång i tiden och inget tyder på bilderna att de skulle vara farligare än vanliga grenuttag.
Likaså ser jag ingen bild hos IKEA att kabeln är klamrad? Jag ser snygg förläggning som SER UT som den är klamrad men inga klammer. Eller har du en länk?

Du vet uppenbarligen inte hur el fungerar då du säger "Jag lovar tex att någon kommer att sätta ihop en rad med 50 uttag i sin verkstad" Det spelar ingen roll hur många uttag man har, så for du använder mer ström än vad orginal uttaget är avsäkrat med går säkringen.

Jag tycker det verkar som en utmärkt produkt för hemmabruk.

• Gilla
Macce och 23 till
  • Laddar…
Den är S märkt! Och vad jag förstår så har den då uppfyllt alla kraven och testats av oberoende institut.

• Hand håller en IKEA ÄSKVÄDER eluttagsadapter med S-märkning och information om typ, strömstyrka och ursprungsland.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snailman och 25 till
  • Laddar…
M MMR skrev:
Mycket spekulationer :)

Mest intressant tycker jag är de produkter som inte är släppta än. Dvs en modul som innehåller USB-portar samt en trådfri-mottagare. Då kan man bygga en förgreningsdosa där vissa uttag har konstant ström och de efterföljande kan brytas från fjärr/app
Det har du rätt i. Nu hittade man fler användningsområden. Blir nog en grym produkt

• Gilla
djac
  • Laddar…
IKEAs produkt Åskväder är godkänd för 16A enligt produktinformationen och de flesta vägguttag i hemmen är avsäkrade med högst 10A så där finns det direkt en marginal på 6A.

• Gilla
Chr3 och 4 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Var på IKEA nyligen och såg produkten "Åskväder": [länk]

* Det finns inget som hindrar att man seriekopplar en shitload uttag, mer än vad man bör belasta sladden och resten av anläggningen.
Det är fritt fram att seriekoppla hur mycket man vill! Eller kör du utan gruppsäkringar?

Gruppsäkringen löser ut innan kabeln brinner upp, det är själva vitsen.

• Gilla
andost
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.