Nja, ja, ibland kanske…beror ju på tidshorisont…men mer än 10 år pratar vi nog ytterst sällan om.

lnilsson lnilsson skrev:
Min farhåga är att Ikea om några år kommer Ikea att ändra på en koppling med någon millimeter eller liknande så att nya delar inte går att koppla ihop med gamla, så måste man köpa ett helt nytt system…inte helt olikt Ikea.
Där är schucko (och många andra gamla elkopplingsdonstandarder överlägsna, kan hålla i hundra år utan en massa tramsiga ändringar.
Det där är en sjuka som finns överallt. Jag är inte mycket för politiska regleringar, men här borde verkligen EU gå in och tvinga tillverkarna att göra saker bakåtkompatibla (samt gärna kompatibla mellan olika märken) där det är möjligt. Utomhusljusslingor är ett exempel. Man köper ett gäng på t ex Jula och så vill man komplettera nästa år...då har de ändrat standarden på kontakterna eller spänningen så de inte går att koppla ihop.

Standarder går ju att få fram, bara viljan finns. USB, Bluetooth, batterier, HDMI-kablar osv osv. Men detta blev lite OT.

lnilsson lnilsson skrev:
Min farhåga är att Ikea om några år kommer Ikea att ändra på en koppling med någon millimeter eller liknande så att nya delar inte går att koppla ihop med gamla, så måste man köpa ett helt nytt system…inte helt olikt Ikea.
Där är schucko (och många andra gamla elkopplingsdonstandarder överlägsna, kan hålla i hundra år utan en massa tramsiga ändringar.
Du behöver ju inte köpa ALLT nytt om de nu skulle få för sig att ändra något. Allt du redan har fungerar ju som det är. Det är bara om du vill bygga på ett befintligt "system" som det inte fungerar på då.

Tänkte köpa denna fina kontakt men då har IKEA så klart slutat att sälja dem.
Någon som har ett liknande alternativ?
Ska dra en kabel genom ett litet hål i väggen och kommer inte borra upp ett störra hål bara för att få igenom ett kontakthuvud - annars blir det en hemmagjord lösning

Lösningen jag skulle ge mig på är inte enligt regelverket men jag skulle ha gjort det på samma sett som en elektriker så blir det mycket säkrare än en mjuk skarvsladd som kanske bara har 0.75 ledare.

hsd
Det är inte tillåtet att dra vanliga sladdar genom en vägg

• Gilla
Troberg och 1 till
  • Laddar…
det
hsd hsd skrev:
det skiter jag fullständigt i

• Gilla
HarryDynamitA
  • Laddar…
Tack, jag använder vanlig hushållstejp för eltejpen tog slut ha det

• Haha
JSten
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Enligt följande "fråga & svar"-artikel så finns det inget direkt förbud mot att dra skarvsladd genom vägg, däremot ska man följa tillverkarens anvisningar.
https://www.elinstallatoren.se/2022/11/ar-skarvsladd-i-vaggen-ok/

Lite OT:
Ja, man får klamra/strajpa/tejpa/etc fast en skarvsladd mot vägg/kabelstege/skrivbord/etc,
https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/arkiv-fragor/klamra-forlangningssladd-pa-vagg/

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Nu börjas det igen med hittepåregler....

/M

HarryDynamitA HarryDynamitAnus skrev:
det skiter jag fullständigt i
Vad försöker du uppnå?

Det är bättre att du bryter mot behörighetskravet och drar en installationskabel genom väggen till ett fast monterat vägguttag. Om du gör det rätt och snyggt så att det inte går att skilja mot ett proffs så kommer aldrig någon att reagera.

En skarvsladd genom vägg däremot kommer folk att peka finger på. Man gör inte så med en anslutningskabel, det är inte tillåtet. Om det mot förmodan sker en olycka så åker du dit, troligen även om skarvsladden inte orsakade olyckan.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 9 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Skall vi tänja på gränserna så kan jag rekommendera dessa:
[länk]
Sån där har jag saknat många gånger! 😃 Varför skulle inte en sån kunna vara godkänd att använda?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.