D
Nu när vi ändå pratar om Ikea och el så måste jag slå ett slag för deras laddningsbara batterier, har mycket goda långtidserfarenheter av dessa, deras laddare och USB-kablar tycker jag också är både bra och prisvärda!

D djac skrev:
Nu när vi ändå pratar om Ikea och el så måste jag slå ett slag för deras laddningsbara batterier, har mycket goda långtidserfarenheter av dessa, deras laddare och USB-kablar tycker jag också är både bra och prisvärda!
Deras förra generation batterier var i samma klass som "Eneloop", enligt batterinördars tester.

Är däremot besviken på att dom har så många batteridrivna saker som fungerar uselt med den lägre spänningen i laddbara batterier.
Har en bunt garderopslampor som ger upp när batterierna har > 70% kapacitet kvar.

D
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Har en bunt garderopslampor som ger upp när batterierna har > 70% kapacitet kvar.
Haha, detsamma, retar mig också, trodde jag hade fått ett måndagsex men då är det inte bara jag!

• Gilla
Hjaal
  • Laddar…
Deras förra generation batterier var i samma klass som "Eneloop", enligt batterinördars tester.

Är däremot besviken på att dom har så många batteridrivna saker som fungerar uselt med den lägre spänningen i laddbara batterier.
Håller med, jag håller Enelop batterier och teknik högt, men knepigt när IKEA ändå har produkter som kräver Alkalinebatterier för vissa saker, känns lite halvhjärtat.

Men även andra företag fuskar där, helst när det skall vara billigt, till den grad att man önskar att det fanns statliga/EU krav att lösningar för AAA och AA batterier måste fungera med NImh batterier. Lite lägre spänning betyder ju inte att Eneloopbatterier tappar krämen i sig, cohs så slipper man självurladdningen.

Jag har en led-slinga på 2m (20 LED) som går på två AA-batterier från IKEA. Den har lyst non-stop i över tre månader nu, men den börjar lysa rätt svagt...

Eltandborsten går också väldigt bra på deras laddningsbara, ligger på över en månad nu med 6min borstning om dagen. Jämför med Oral-B:s laddningsbara som håller ett par veckor i början och efter ett tag bara 2-3 borstningar. Jag har dock ett trådlöst tangentbord som inte gillar laddningsbara batterier alls, men det fungerar bra på engångsbatterier (de har ju lite högre spänning).

Jag tittade förresten på Åskväder sist jag var på IKEA, intressant koncept. Mycket dyrt dock. Jag föredrar att skruva ihop delarna med kabel istället.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag har en led-slinga på 2m (20 LED) som går på två AA-batterier från IKEA. Den har lyst non-stop i över tre månader nu, men den börjar lysa rätt svagt...
"börjar lysa rätt svagt" är nyckeln här, dvs den är inte jättekinkig på att spänningen sjunkit till ner mot 2 volt.

Det är värre med "intelligent" produkter som alltid lyser max när dom är igång, men sen slår av när batterierna når en viss spänning. Har man designat dom slarvigt/billigt så kan det bli ett riktigt dåligt utnyttjande av laddbara batterier.

Men jag ska berätta för mina garderobslampor att din ljusslinga minsann fungerar bra, det kanske får dom att bete sig bättre.

• Haha
  • Gilla
sinclairhacker och 2 till
  • Laddar…
Jag var på IKEA igår, nu är Åskväder indragen.

• Älska
  • Wow
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Inga officiella uttalanden från Ikea än?

den har [väldigt tidigt] utgått, sålda produkter har inte återkallats – i vart fall inte ännu

så att den försvunnit från sortimentet behöver inte bero på elsäkerhetsmässiga överväganden som att någon kund har lyckats stapla ihop mer än tio uttag, utan skulle kunna bero på exempelvis leverantörsproblem... (det vill säga, inget som föranleder någon officiell bulletin)

På papperet ter det sig osannolikt att den skulle vara så farlig att elsäkerhetsverket skulle ha tagit ett expressbeslut på ett förbud. Någon återkallelse har väl inte heller Ikea gått ut med? Märkligt.

och den finns fortfarande märkligt nog på ikea.is så en gissning är väl att elektriker maffian har lagt ett hästhuvud eller nåt i sängen hos nån högre chef på ikea Sverige

Fan. Borde skyndat mig att skaffa dom jag behöver så fort jag såg den här tråden.

Åh andra sidan är det först kompletterat med zigbee och usb det hade vart riktigt bra.

Nu får jag fortsätta med sockerbitar istället, hurra för elsäkerhet!

• Haha
civilingenjören
  • Laddar…
Enligt IKEAs personal på lampavdelningen igår är den ”indragen”.

• Wow
Pin
  • Laddar…
Hör ser man att Tro kan försätta berg! :strong::p

• Gilla
  • Haha
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.