167 140 läst ·
774 svar
167k läst
774 svar
IKEAs "Åskväder", livsfarlig?
T Troberg skrev:Exakt, marknaden flödas av skräp. Du tror inte att de stora inte låter bottensegmentet falla ur deras grepp?
Nya hus, kanske, men inte i gamla. Jag har rum där det är 8 m från uttag till bortre hörnet.
Snygg och praktisk är ointressant när man pratar säkerhet. Ofta är det ett motsatsförhållande.
Vänta bara tills folk börjar skarva med sockerbitar...
Hur varm blir sekundärlindningen i en transformator med ett varv när den är kortsluten? Är det en vinda av metall så är det vad du får.
Ska vi börja prata om riskerna med att kasta sten i glashus nu, eller ska vi hålla oss till ämnet?
Det stod i media när det kom fram, så gräver du i gamla tidningar så hittar du det.
Och, ja, jag undviker andra företag med sådana kopplingar, som tex Ford, Weibulls osv.
Sure, men det finns också regler för att minska riskerna och att minska effekterna om man gör fel. Ungefär som att det finns krav på bilbälte, trots att man inte ska krocka.
Well, då har den som dragit elen i mitt förra hus inte bott där med sin fru.
För merparten av hempularna så är "fungerar" lika med "bra nog". De tänker inte på säkerhet. Feck, jag har sett sockerbitsskarvar ligga öppet på golvet...
När det blir dålig kontakt så kan det bli så varmt att det börjar brinna.
Sedan, S-märkningen är en indikation, men inte allt. De testar produkten, men de kan missa saker. De testar inte heller dokumentation eller vilken användning som produkten senare marknadsförs för. De vet inte om produklten ändrats efter test. Självklart är det ansvarsfulla att påpeka sådant för myndigheten.
Vi vet inte ens om den verkligen är testad, eller om de bara stämplat på ett S.
Om man nu har sådan, vilket gamla hus sällan har (även om de behöver den mest). Kom ihåg att det finns elanläggningar som är nästan 100 år gamla i drift fortfarande, och 50 år gamla är vanligt.
Dessutom sladdvindor är vanliga när man kör på bygg-el, och då tas det många genvägar i säkerheten.
Måste vara jobbigt att vara så rädd för allt. Använd saker med sunt förnuft så går det bra. måste även vara jobbigt att behöva kolla upp alla företag du har att göra med så det inte finns såna kopplingar från förr . För det gör du väl ??
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Det där tycker jag var ett onödigt kränkande inlägg som du, och många före dig kommit med. Troberg har en relevant oro för det stora antal kopplingspunkter och överdriven användning som denna produkt inbjuder till. Du kan väl sakligt bemöta dessa argument och hans missuppfattning om hur olika slags spolar fungerar istället för att raljera nedsättande?K Krille_90_ skrev:
Jag finner det troligt att Troberg inte är rädd för sin egen skull, utan vill se till samhällets bästa, och oron handlar om de som kanske inte förstår bättre än att hantera produkten fel.K Krille_90_ skrev:
Bo.Siltberg skrev:
Det där tycker jag var ett onödigt kränkande inlägg som du, och många före dig kommit med. Troberg har en relevant oro för det stora antal kopplingspunkter och överdriven användning som denna produkt inbjuder till. Du kan väl sakligt bemöta dessa argument och hans missuppfattning om hur olika slags spolar fungerar istället för att raljera nedsättande?
Kolla högre upp så ser du att jag sakligt bemött detta men utan att få något vettigt tillbaka på vissa frågor och andra påstående. Att troberg sen bestämde sig för otrevligt ton när han kallar mig för jävlar egoist såg du inte eller? sen konstaterar jag bara att han har väldigt mycket att göra om han ska undvika alla företag som haft något med den sidan att göra eftersom han har sina åsikter gällande Ikea .ser dock inte hur hans åsikt om Kamprad har med denna produkt att göra. Sen att Kamprad skänkt mycket pengar till behövande ändamål har visst missat Gillar man inte grejerna använd dem inte då och låt andra bestämma själva.
Ärligt talat är det nog enklare att ignorera tråden och Troberg då. Han har inte gjort sig förtjänt av din uppmärksamhet i denna tråd, eller hur?K Krille_90_ skrev:Kolla högre upp så ser du att jag sakligt bemött detta men utan att få något vettigt tillbaka på vissa frågor och andra påstående. Att troberg sen bestämde sig för otrevligt ton när han kallar mig för jävlar egoist såg du inte eller? sen konstaterar jag bara att han har väldigt mycket att göra om han ska undvika alla företag som haft något med den sidan att göra eftersom han har sina åsikter gällande Ikea .ser dock inte hur hans åsikt om Kamprad har med denna produkt att göra. Sen att Kamprad skänkt mycket pengar till behövande ändamål har visst missat Gillar man inte grejerna använd dem inte då och låt andra bestämma själva.
är man vuxen människa har man ju ett ansvar själv . Vet du inte hur det ska användas ta reda på det eller får du ta konsekvenserna. Är ju långt ifrån bara denna produkt som kan hanteras fel. Man kan inte begära att alla företag måste göra idiotsäkra produkter för det funkar inte så det är upp till användarna ingen annan . är inte produkten som är problemet utan användarnaMikael_L skrev:
Det är ju lite av leveling, inte mycket av det Troberg skriver kan uppfattas som annat än raljerande och då blir ju svaren lätt på samma nivå, när nu mycket av raljerandet också är fel, så riskerar också svaren bli lite osakliga.Bo.Siltberg skrev:
Det där tycker jag var ett onödigt kränkande inlägg som du, och många före dig kommit med. Troberg har en relevant oro för det stora antal kopplingspunkter och överdriven användning som denna produkt inbjuder till. Du kan väl sakligt bemöta dessa argument och hans missuppfattning om hur olika slags spolar fungerar istället för att raljera nedsättande?
Jag håller med om att det är onödigt att "sänka sig till samma nivå", men det är vad det handlar om. Troberg har varit extremt otrevlig och raljerande i tråden.Bo.Siltberg skrev:
Att sakligt bemöta exempelvis hans missuppfattning om hur spolar/transformatorer fungerar har gjorts. Bl.a. av mig. Då bliv jag hänvisad till wikipedias huvudsida med noteringen att det inte är hens "uppgift att lära mig grundskolefysik". Andra har blivit anklagade för att ha sovit på fysiklektionerna. Och så vidare.
Så på vilken "sida" sakligheten fattas kan ju diskuteras
Reglerna är tämligen enkla att kringgå för den som vill göra något livsfarligt, men de är väl bra att ha för den som vill undvika att dö och inte har så bra koll på el.T Troberg skrev:
Det huvudsakliga skyddet mot skador och dödsfall är icke desto mindre det personliga ansvaret.
Han (eller hon) kanske var tvungen att flytta när frun inte längre ville bo där. Skänk honom (eller henne) en tacksamhetens tanke för att du har ditt hus.T Troberg skrev:
Se det som aktiv evolution.
Som sagt så står det i instruktionerna till IKEA Åskväder att man inte ska överbelasta produkten, och för den som inte är så bra på att läsa finns det en bild som visar hur man undviker överbelastning.Bo.Siltberg skrev:
Man måste avsiktligt göra fel för att produkten ska bli farlig.
Inget att oroa sig för.
Hur många har dött av att någon annan har använt IKEA Åskväder fel?Mikael_L skrev:
Hur många har dött av att någon annan har använt en IKEA-kniv fel?
Vilken av ovan nämnda produkter är farligast? Vilken av ovan nämnda produkter vore bäst att sluta sälja?
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Jag får lite andra intryck.Mikael_L skrev:
Jag tror inte heller att han är rädd, och jag tror också att han vill se till samhällets bästa.
Men sättet han vill göra det på är ju genom att "sätta dit IKEA", som han tycker illa om som företag. Det kan man ganska lätt se om man läser allt i tråden.