167 136 läst ·
774 svar
167k läst
774 svar
IKEAs "Åskväder", livsfarlig?
Nu var det många hopp bakåt, så jag hoppas att jag inte missuppfattat vad starten av denna subtråd var, men gällde det att du anser att IKEA's produkt inte får sättas fast någonstans?T Triax skrev:
Om det nu är det du menar, så kan du väl, som alldeles nyss läst SS4364000, skriva i vilket kapitel/stycke du hittar stödet för din åsikt.T Triax skrev:
Jag har nog inte läst i elinstallationsreglerna åtminstone på hela veckan, så dina kunskaper lär ju vara lite fräschare.
Vilket var anledningen till att jag redan från början frågade om hur man gör det.D djac skrev:
Även proffs gör fel.n_sandstrom skrev:
Som jag skrev, det är inte anledningen, bara en bonus.D djac skrev:Aha, där kom det "Även om ekonomisk skada för IKEA hade varit bra (jag hyser en stark aversion mot nazister), så är det inte det saken handlar om. Det handlar om att de har en produkt som eventuellt kan vara farlig.", nu kan jag förstå vad det grundar sig i.
Du tycker de som jobbar på Ikea är nazister, (jag delar fö starkt din aversion mot nazister, fascister, nationalister), etc, men jag gissar att det inte jobbar fler på Ikea än på någon annan arbetsplats.
De som jobbar där har jag ingen åsikt om, det är Kamprad och de pengar han startade företaget med som är problemet.
Om du lindar runt en solid järnkärna (eller, egentligen, vilket magnetiskt material som helst), Men, en vinda är inte solid, den är cirkulär, en spole med ett varv.useless skrev:
Det här t ex:
Lindar du en ledare runt metall så har du byggt en elektromagnet. Det fick vi testa på fysiken i grundskolan.
I fallet med sladdvindan så är det en kabel med två ledare som leder ström i vardera riktningen och således tar magnetfälten i stort sett ut varandra. Så även om det i teorin är en elektromagnet så fungerar den väldigt dåligt som en sådan i praktiken.
Hur trumman skulle kunna bli strömförande bara genom att man lindar upp en kabel på den begriper jag inte.
Vi gjorde ett experiment på fysiken fdär vi smälte av en kopparslinga på det sättet.
Det är inte mitt jobb att lära dig grundskolefysik. Sluta kommentera om du inte förstår och bara vill vara dryg.R RoAd skrev:
Du kan ju börja här: http://www.wikipedia.org.
Japp. Jag menar inte att den är automatiskt 100% dödlig för alla som kommer inom en mils radie. Jag menar att den har risker i konstruktionen som dels inbjuder till farlig felanvänding, dels kan, under olyckliga omständigheter, orsaka fara på ett sätt som inte borde ske.Bo.Siltberg skrev:
Med el så är säkerhet alltid främsta prioritet. Alltför många, även sådana som borde veta bättre, tycker att det är "bra nog" när det fungerar, och tänker inte längre.
Japp, det är lite den känslan jag också får, de anstränger sig för att runda lagen snarare än att följa den. Dessutom, i butikens monter så är den klamrad...M Mattias Svederberg skrev:IKEA snuddar väldigt närma vad som är lagligt och inte här.
Genom att kontakterna knäpps fast i en förmonterad skena så räknas det inte som en fast installation, vilket skulle göra lösningen olaglig.
Om man sätter en klammer över sladdarna skulle de bli olagliga, men eftersom IKEA inte säljer dem (iaf inte i samma serie) så kommer de troligen undan.
Undrar om de skulle fungera med en modulär kableklamer.
Om man borrar ett hål igenom en vägg och trär kabeln igenom så blir den troligen en olaglig installation med.
Ser på dans bild där... de har antagligen limmat kabeln. Eftersom den är limmad i ett skrivbord räknas det inte som en fast insolation och de duckar därför lagen, genialt.
Överlag.. om man använder produkten EXAKT som den är använd i pressiblderna är den laglig, men om man är minsta lilla kreativ så kan de bli olagligt fortare än bums
Hur ofta rycker en dammsugarsladd i uttag?K Kane skrev:
Lite värme blir mycket värme över tid om den inte har någonstans att ta vägen. Prova att stoppa datorfläktarna så får du se...K Krille_90_ skrev:som sagt i det fall är det något som är fel på om det blir så varmt av en motorvärmare. Inte beror det på att kabelvindan är ej fullt utdragen iallafall fall. Visst utvecklar det lite svag värme men inte i närheten av vad du tror. Kopplar du in så brutala strömslukare som kanske kan utveckla lite mer värme ( inte så mycket som du påstår) så håller inte säkringarna
I ett vanligt hem för det ändå så det är lugnt.
Konstigt, för de som är kunniga verkar hålla med om att den tummar på gränserna.K Krille_90_ skrev:Du frågar efter kunnigt folk som ska skriva något. Jag tycker du har fått en hel del svar från kunniga personer här men det bryr du dig inte om eftersom dem inte håller med dig. När man har så många som argumenterar emot det du säger får man nog acceptera att det man säger inte stämmer helt. gillar du inte åskväder ? Enkel lösning köp den inte då.
Sedan, att jag inte köper den räddar ju knappast livet på andras barn. Var inte så jäkla egoistisk.
Fråga random dude hur mycket de kan koppla in innan de överbelastar. Hur många tror du vet?P pmd skrev:
Möss, spik och skruv. Du behöver bättre skydd när den går inuti en vägg.P pmd skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Möjligen kan man se vindan som en sekundärlindning på ett varv med ändarna kortslutna i varandra. Vart någonstans uppstår den farliga spänningen?T Troberg skrev:
Okej, här kommer länken: https://www.elsakerhetsverket.se/kontakta-oss/gor-en-anmalan/ , hade ju inte behövs så många inlägg för den googlingen.T Troberg skrev:
Detta är ju en storm i ett vattenglas, i dessa dagar, när det väller in dåliga produkter som importeras på allehanda sätt, så har vi en diskussion om en robust S-märkt förlängningssladd. En del av argumentationen går då ut på att man kan koppla på uttag efter varandra, precis som man kan med alla såna sladdar.
Dessutom har man nog feltolkat hur svenska hem ser ut, det finns fasta uttag med jämna mellanrum i lgh/hus och att någon skulle få för sig att plötsligt bortse från dessa och bygga upp ett parallelt elnät, som blir rätt dyrt, bara för att koppla hela hemmet på en enda Åskväderslinga, med spis och alla andra vitvaror som nämnts, det är nog en utopi.
Nä, detta lär bli en snyggare lösning för den där lampan i fönstret eller på byrån, en sladd mindre att snubbla på eller haka i med dammsugaren.
Det är nog fullt möjligt att man kan tro att det kan bli så om man enbart utgår från grundskolefysiken.useless skrev:
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Jag skulle kunna sträcka mig till att detta även kommer vara en säkrare lösning än alla lösa fördelardosor och sladdar som ligger överallt i svenska hem. De orimligt strikta reglerna för elinstallation kombinerat med svårigheten att få tag i elektriker (samt de sjukt höga kostnaderna det innebär) för att få fler fasta uttag installerade gör att vanligt folk tvingas använda kedjor av lösa fördelardosor för att lösa elförsörjningen till det ökande antal elförbrukare dagens livsstil för med sig.D djac skrev:
Detta för med sig risk för dålig kontakt, överbelastning, snubbelrisk och om man vill hårdra det lite; allergibesvär (pga svårigheten att hålla rent). Med "Åskväder"-systemet kan mycket av detta undvikas, framförallt om man kan tänka sig att bryta mot (den så sjukt omotiverade) lagen om att man inte får klamma upp kablarna. (Fick vi någon klarhet i ifall det är en myt eller om lagen verkligen säger att man inte får klamma förlängningskabel?).
Jag förstår verkligen att elinstallationslobbyn kan se rött när den här typen av produkt lanseras. Varje liten inskränkning i branschens installationsmonopol är ett hot mot den bild företrädarna målat upp om elinstallationens extrema komplexitet och farlighet, så en produkt som visar på att kejsaren är naken måste generera en smula panik hos dem. De inser ju att varje murkollaps börjat med en liten spricka.
Det ska bli intressant att se när vi får första officiella uppmaningen från elinstallationsbranschen att "Åskväder" måste tas bort från marknaden. Det kanske är läge att ta sig till IKEA och köpa på sig lite grejer.
Jag lider av en svår allergi mot lösa sladdar i sig 
Men jag vet inte om åskväder i sig kommer hjälpa mot det. Det finns ju bara två längder på förlängningssladdarna, 0,8 och 1,2m, så risken är stor för lösa härvor åndå.
Men jag vet inte om åskväder i sig kommer hjälpa mot det. Det finns ju bara två längder på förlängningssladdarna, 0,8 och 1,2m, så risken är stor för lösa härvor åndå.
T Troberg skrev:Vilket var anledningen till att jag redan från början frågade om hur man gör det.
Även proffs gör fel.
Som jag skrev, det är inte anledningen, bara en bonus.
De som jobbar där har jag ingen åsikt om, det är Kamprad och de pengar han startade företaget med som är problemet.
Om du lindar runt en solid järnkärna (eller, egentligen, vilket magnetiskt material som helst), Men, en vinda är inte solid, den är cirkulär, en spole med ett varv.
Vi gjorde ett experiment på fysiken fdär vi smälte av en kopparslinga på det sättet.
Det är inte mitt jobb att lära dig grundskolefysik. Sluta kommentera om du inte förstår och bara vill vara dryg.
Du kan ju börja här: [länk].
Japp. Jag menar inte att den är automatiskt 100% dödlig för alla som kommer inom en mils radie. Jag menar att den har risker i konstruktionen som dels inbjuder till farlig felanvänding, dels kan, under olyckliga omständigheter, orsaka fara på ett sätt som inte borde ske.
Med el så är säkerhet alltid främsta prioritet. Alltför många, även sådana som borde veta bättre, tycker att det är "bra nog" när det fungerar, och tänker inte längre.
Japp, det är lite den känslan jag också får, de anstränger sig för att runda lagen snarare än att följa den. Dessutom, i butikens monter så är den klamrad...
Hur ofta rycker en dammsugarsladd i uttag?
Lite värme blir mycket värme över tid om den inte har någonstans att ta vägen. Prova att stoppa datorfläktarna så får du se...
Konstigt, för de som är kunniga verkar hålla med om att den tummar på gränserna.
Sedan, att jag inte köper den räddar ju knappast livet på andras barn. Var inte så jäkla egoistisk.
Fråga random dude hur mycket de kan koppla in innan de överbelastar. Hur många tror du vet?
Möss, spik och skruv. Du behöver bättre skydd när den går inuti en vägg.
Över tid ja . Hur länge tänker du använda en tex kap och gersåg konstant i 3 dagar eller en byggfläkt i 2 dagar? Det är lugnt när man använder sakerna med sunt förnuft även om den inte är utrullad för så länge konstant kör man inte med sakerna så värmen blir så pass varm.
Oj oj oj vilken otrevlig ton du har nu. Tål du inte att bli ifrågasatt? Jag är inte egoistisk men alla typer av förlängningssladdar och annat kan barn göra sig illa på så även denna. Har du inga förlängningssladd eller grendosor alls hemma?
Det är den som hävdar att något är otillåtet som skall visa varför, allt annat är omöjligt. Jag hävdar tex att det är fullt tillåtet att dansa tango i badrummet på molnfria torsdagar, men jag hittar inte det i lagtexten.T Triax skrev:
Men här har du en hint; utrustning som ansluts i ett vägguttag är inte fast installerad och del av elINSTALLATIONEN även om du sätter fast den med kemexpander i betongväggen. Det är en ren produkt, och då gäller tillverkarens instruktion och den märkning produkten har.
Det har dessutom ALDRIG i modern tid varit så att man inte får klamra eller skruva fast grejer, bara en massa okunskap från de som inte vet vad fast installerad betyder. En lampett skruvas fast på väggen och har ett sladdställ som ansluter den till VU. Tror du även den är en fast installation?
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Jag både håller med och inte.P Paxman skrev:Jag förstår verkligen att elinstallationslobbyn kan se rött när den här typen av produkt lanseras. Varje liten inskränkning i branschens installationsmonopol är ett hot mot den bild företrädarna målat upp om elinstallationens extrema komplexitet och farlighet, så en produkt som visar på att kejsaren är naken måste generera en smula panik hos dem. De inser ju att varje murkollaps börjat med en liten spricka.
Man ska inte underskatta den fasta installationens faktiskt komplexitet.
Att den är rätt gjort är ju det som faktiskt möjliggör förr oss lekmän att göra "hur vi vill" med grenuttag och hembyggda ej fasta installationer.
Jag uppskattar elektriker till 100% när dom håller sig inom mina väggar. Men vill dom gå utanför blir det bara löjligt.