N Nissenisse1 skrev:
Som mest 49 db, idag 41 db.
Specen är 35 db.
Nu med mobil.
Repreatören sa att jag skulle ordna en mätare ifrån Claes Ohlsson, men andra som mätt med riktig mätare har fått höra att det endå inte gälls pga måste göras i labb.
Ang standard tror jag det är EU standard som gäller. Enligt teknikern som var här, 150 cm från skåpet och i midjehöd på micen.

I en perfekt värld hade teknikern tagit med en mic och gjort mätningen själv.
rent generellt så avsett fabrikat får ingen tekniker hålla med om att det är högljutt.
Det enda de får säga oavsett hur jävligt det än låter är att "fullt normalt kylljud" det skall låta så här osv.

och det är rätt att det måste provas i labb/ likande utrymme enligt den standard som gäller för den provtagningen.
såväl utrymme som mätdon som provledare skall vara certade registrerade mm. enlig samma standard

Så då blev det snabbt överkurs
Nästa åtgärd är ju ARN men de ger ju bara rekommendationer
om man vill gå längre när ord står mot ord gäller ju tingsrätten, då måste man skicka in skåpet till spa motsvarande för kontrollmätning. det blir mycket dyrt, men är man principfast så...
 
N Nissenisse1 skrev:
Tack för bra svar. Det är helt riktigt och du har rätt. Jag som uttrycker mig klumpigt. Betygen hänvisar jag till för att stryka att det är ett välkänt problem att skåpen ör högljudda.

Det jag menar är att kompressorn låter högre på kvällarna, vilket jag har stora svårigheter att bevisa då teknikerna endast jobbar på dagen samt att mina videor och inspelningar med decibelmätare ( förvisso på telefonen) inte gälls enligt dem. På frågan hur jag kan bevisa detta så säger de att jag kan köpa en ljudmätare och sätta upp. Detta kan jag såklart göra, men trådstartaren har gjort detta och fått höra att det inte gälls.

Så frågan jag ställer till alla är: Om en ikeaprodukt låter högre än den borde, ibland utanför arbetstid. Hur kan du som konsument bevisa detta?

Ska även tillägga att jag berättade för reperatören att ljudet förändras, inte bara i volym utan blir mer ringande. Alltså att kompressorn tycks låta mer efter den varit igång ett tag, kanske för att det är varmare i lägenheten på kvällarna och att kompressorn blir varmare eller delar i den går varmare och då låter annorlunda. Eller om någon anna del förändras av temperatur eller gångtid.
Exakt som du beskriver höll min Samsung på. Och då menar jag både frysen och supporten.

När kompressorn gick igång startade vibrationerna. Hördes 6-7 meter bort i annat rum.
Inte ens efter mätning med proffsutrustning gav de med sig. Så ska det låta, sa Samsung. Varpå jag bad att få häva köpet och sa att de 10 % i avdrag var billigt för att slippa vibrationerna. Då skickade de en tekniker. Teknikern hade vibrationsdämparna i handen när han klev in i hallen. Han visste direkt vilka två rör (på kylsidan) som behövde dämpas.
 
  • Gilla
Nissenisse1
  • Laddar…
returen returen skrev:
rent generellt så avsett fabrikat får ingen tekniker hålla med om att det är högljutt.
Det enda de får säga oavsett hur jävligt det än låter är att "fullt normalt kylljud" det skall låta så här osv.

och det är rätt att det måste provas i labb/ likande utrymme enligt den standard som gäller för den provtagningen.
såväl utrymme som mätdon som provledare skall vara certade registrerade mm. enlig samma standard

Så då blev det snabbt överkurs
Nästa åtgärd är ju ARN men de ger ju bara rekommendationer
om man vill gå längre när ord står mot ord gäller ju tingsrätten, då måste man skicka in skåpet till spa motsvarande för kontrollmätning. det blir mycket dyrt, men är man principfast så...
Så sum
oshu oshu skrev:
Exakt som du beskriver höll min Samsung på. Och då menar jag både frysen och supporten.

När kompressorn gick igång startade vibrationerna. Hördes 6-7 meter bort i annat rum.
Inte ens efter mätning med proffsutrustning gav de med sig. Så ska det låta, sa Samsung. Varpå jag bad att få häva köpet och sa att de 10 % i avdrag var billigt för att slippa vibrationerna. Då skickade de en tekniker. Teknikern hade vibrationsdämparna i handen när han klev in i hallen. Han visste direkt vilka två rör (på kylsidan) som behövde dämpas.
Skönt att höra att man inte är ensam i sverige om att ha högljudda kylskåp!

Vilka rör elller vad för rör? Metall eller plast?

Teknikern satt på en gummi-tejp på kompressorn och tejpade fast slangen som slog mot gallret. Men, det låter fortfarande. Hittade nu att om jag klämer på en metallslang / knipsad metallskalng som kommer ut från kompressorn så avtar en del av ringandet. Vibrationen gör nog att den vibrerar och börjar "sjunga".
 
returen returen skrev:
rent generellt så avsett fabrikat får ingen tekniker hålla med om att det är högljutt.
Det enda de får säga oavsett hur jävligt det än låter är att "fullt normalt kylljud" det skall låta så här osv.

och det är rätt att det måste provas i labb/ likande utrymme enligt den standard som gäller för den provtagningen.
såväl utrymme som mätdon som provledare skall vara certade registrerade mm. enlig samma standard

Så då blev det snabbt överkurs
Nästa åtgärd är ju ARN men de ger ju bara rekommendationer
om man vill gå längre när ord står mot ord gäller ju tingsrätten, då måste man skicka in skåpet till spa motsvarande för kontrollmätning. det blir mycket dyrt, men är man principfast så...
Grejen att det måste testas i labb kan jag förstå när det gäller testing. Man kan doc kanske önska att det fanns något sätt att estimera ljudnivåer ute i det fria. Annars helt omöjligt att kolla.

Du som verkar veta en del. Gör man någonsin kvalitetskontroller eller uppföljningar kring hur en maskins ljud förändras över tid? Denhär har blivit mer högludd med tiden, vilket, om man som tillverkare optimerar för labbtesterna, aldrig kommer bry sig om...
 
N Nissenisse1 skrev:
Grejen att det måste testas i labb kan jag förstå när det gäller testing. Man kan doc kanske önska att det fanns något sätt att estimera ljudnivåer ute i det fria. Annars helt omöjligt att kolla.

Du som verkar veta en del. Gör man någonsin kvalitetskontroller eller uppföljningar kring hur en maskins ljud förändras över tid? Denhär har blivit mer högludd med tiden, vilket, om man som tillverkare optimerar för labbtesterna, aldrig kommer bry sig om...
Ska tilläggas att jag funderar på ARN. Mest för att det är så jävla dåligt skött tycker jag, spec när så många andra har problem.
 
N Nissenisse1 skrev:
Grejen att det måste testas i labb kan jag förstå när det gäller testing. Man kan doc kanske önska att det fanns något sätt att estimera ljudnivåer ute i det fria. Annars helt omöjligt att kolla.

Du som verkar veta en del. Gör man någonsin kvalitetskontroller eller uppföljningar kring hur en maskins ljud förändras över tid? Denhär har blivit mer högludd med tiden, vilket, om man som tillverkare optimerar för labbtesterna, aldrig kommer bry sig om...
kvalitetskontroll över tid inskränker sig som mest till att kolla om den lyser när sladden sätts i.

om man tex kollar på mideas kylar som gär till elon och felgiganten under deras ega märken så är det inte ovanligt att dörrarna är så skeva att de inte sluter tätt 1-2cm är inte ovanligt dvs noll kvalitetskontroll
 
  • Gilla
Nissenisse1
  • Laddar…
N Nissenisse1 skrev:
Så sum

Skönt att höra att man inte är ensam i sverige om att ha högljudda kylskåp!

Vilka rör elller vad för rör? Metall eller plast?

Teknikern satt på en gummi-tejp på kompressorn och tejpade fast slangen som slog mot gallret. Men, det låter fortfarande. Hittade nu att om jag klämer på en metallslang / knipsad metallskalng som kommer ut från kompressorn så avtar en del av ringandet. Vibrationen gör nog att den vibrerar och börjar "sjunga".
bitumen på kompressorn satte man dit förr men tyvärr överhettades dessa och höll inte
det största oljudet brukar komma från kappilärröret när det går in i förångaren
brukar gå bra på de flesta skåpen att eftermontera ljuddämpning där om inte frysen har kylrören i hyllorna som förr i tiden
 
N Nissenisse1 skrev:
Så sum

Skönt att höra att man inte är ensam i sverige om att ha högljudda kylskåp!

Vilka rör elller vad för rör? Metall eller plast?

Teknikern satt på en gummi-tejp på kompressorn och tejpade fast slangen som slog mot gallret. Men, det låter fortfarande. Hittade nu att om jag klämer på en metallslang / knipsad metallskalng som kommer ut från kompressorn så avtar en del av ringandet. Vibrationen gör nog att den vibrerar och börjar "sjunga".
Ljudets samvarierar med kompressorns arbete, men de vibrerande rören sitter bakom den här panelen. Teknikern tog loss panelen och sen tryckte han på rören bakom. Där vibrationen dämpades av trycket satte han en dämpare.
Inget jobb gjordes på baksidan eller kompressorn.

Panelen tog han loss med vanlig skruvdragare. Den har inget ”rör du denna ryker garantin” som jag behöver fundera på.
Han gav mig några dämparklossar om ”vibrationerna kommer tillbaka”.
 
  • Insida av ett tomt kylskåp med hyllor och fack, sett rakt framifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nissenisse1
  • Laddar…
C
Kul att man 2025 behöver bygga om sina vitvaror själv för att de skall fungera som det skall, medans teknikerna låtsas som att inget är fel, skickar faktura. 😮
 
  • Gilla
  • Ledsen
oshu och 2 till
  • Laddar…
oshu oshu skrev:
Ljudets samvarierar med kompressorns arbete, men de vibrerande rören sitter bakom den här panelen. Teknikern tog loss panelen och sen tryckte han på rören bakom. Där vibrationen dämpades av trycket satte han en dämpare.
Inget jobb gjordes på baksidan eller kompressorn.

Panelen tog han loss med vanlig skruvdragare. Den har inget ”rör du denna ryker garantin” som jag behöver fundera på.
Han gav mig några dämparklossar om ”vibrationerna kommer tillbaka”.
Vilken cirkus! Skönt det löste sig iaf. Tyvärr finns det ingen panel här att ta bort, den är ditlimat från baksidan och omsvept av någon folie. Så, det är nog isåfall att kassera hela skåpet är jag rädd.
 
  • Arg
oshu
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Kul att man 2025 behöver bygga om sina vitvaror själv för att de skall fungera som det skall, medans teknikerna låtsas som att inget är fel, skickar faktura. 😮
Japp, ju fler gånger man kan komma och klämma/känna utan att reklamera, desto mer pengar antar jag. Och att teknikerna har attityden att hitta på olika anledningar att bortföklara problemen.
Har aldrig förr varit med om att kylskåpet hörs högre än TVn men det är la så det alltid har varit enligt teknikern då
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
C
N Nissenisse1 skrev:
Och att teknikerna har attityden att hitta på olika anledningar att bortföklara problemen.
Jo, "kunden har alltid rätt", "livstids garanti", "nöjd kund-garanti", rädslan för missnöjda kunder, "kompromisslös kvalitet", "made in Sweden", osv. tillhör ju en svunnen tid. Nu har tillverkarna lärt sig att skörda den lågt hängande frukten och skita blankt i resten.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
axelito axelito skrev:
ALLA vitvarutillverkare mäter dB på exakt samma sätt i samma miljö. Du kommer aldrig komma ner i den ljudnivån hemma hos dig om du inte har exakt samma förutsättningar som dom har i sitt testlab.
Sen mäta med mobil - big no no.

/Vitvarutekniker
OCH det händer ingenting på 20 år när det gäller ljudnivåer från vitvaror i kök! det har tydligen blivit sämre, det kan jag intyga i vart fall när det gäller fläktar i induktionsspishällen!
 
  • Gilla
Nissenisse1
  • Laddar…
spishataren spishataren skrev:
OCH det händer ingenting på 20 år när det gäller ljudnivåer från vitvaror i kök! det har tydligen blivit sämre, det kan jag intyga i vart fall när det gäller fläktar i induktionsspishällen!
Jag har nyss bytt induktionshäll. Den utbytta var en Bosch från 2009 som jag inte tyckte hade något anmärkningsvärt fläktljud och den nya Boschen upplevs faktiskt som ännu tystare. Skall lyssna mer vid nästa tillfälle....
 
  • Gilla
Nissenisse1
  • Laddar…
spishataren spishataren skrev:
OCH det händer ingenting på 20 år när det gäller ljudnivåer från vitvaror i kök! det har tydligen blivit sämre, det kan jag intyga i vart fall när det gäller fläktar i induktionsspishällen!
Detta är min spaning också! Vad jag förstår är energieffektivitet det man lagt mest resurser på och kommunicerar med olika färgglada märkningar. Något som är svårare för vanligt folk är decibel, vilket få har en referens kring och sällan kan testa i varuhuset.

Minns inte var men en som jobbade med vitvaror sa just att kompressorn nu körs på högre varv eller frekvens pga mer energieffektivt, men som sagt mer högljutt.

Ang fläktar är det intressant att datorfläktar och ubåtar är helt tysta men en spisfläkt låter mycket. Hade själv en ikea fördelaktig med integrerad fläkt. Bytte ut sen mot en Bora, skillnaden på pappret är liten men det är heeeelt olika världrar ljudmässigt. Tyvärr också ca dubbelt så dyrt.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.