39 320 läst ·
150 svar
39k läst
150 svar
IKEA tar inte sitt ansvar för reklamationer
Tyvärr är det sällan så enkelt. I alla fall där jag jobbar. Detta är ett stort problemen i många branscher.Nyfniken skrev:
"När de inte förstått" betyder för oss att kunderna inte har begripit att de måste läsa bruksanvisningen först, trots att de inte går att missa för det står en stor lapp på olika språk på kartongen om det.
Dessutom har vi kundsupport som man kan ringa och telefonnumret finns tydligt angivet.
Ändå sätter de igång och jobbar och utan att kolla något alls och så blir något fel.
Vi tar då 1500 kr för support eller felsökning. Även om det tar 5 minuter.
Vi är inte misslyckade säljare.
Men några % av kunderna är misslyckade och slarvar.
Jag gillar inte att debattera bara jämför med hur de har bestämt på jobbet.
Vi har nog tappat några kunder på detta rätt hårda sätt men ledningen säger att de kunderna vill vi ändå inte ha.
Har jobbat på Elgiganten för länge sedan och det var lika där. Kom kunden tillbaka med grejen det var fel på och det var handhavandefel då gjorde vi inget.
De tog 800 kr för att kolla. Men var det inte handhavandefel kostade det inget. Då gällde garantin.
Många satte igång tvättmaskiner utan att ta bort transportskydden och då pajar den. Inte så kul men de lärde sig nog att läsa bruksanvisningen i fortsättningen.
Om kylen och dB. Om man har speciella krav är det nog bra att prova först.
Hoppas att det löser sig.
Redigerat:
I alla fall på Elgiganten var det öppet köp och jag tror jag det var på 30 dagar, TV, vitvaror och det mesta annat. Man fick prova och bara att lämna tillbaka om man inte var nöjd. Hur det fungerar på IKEA vet jag inte?K krill7 skrev:
oki, enligt TS så tar inte ikea tillbaka vitvaror om dom är startade/inkopplade, därav hans problem.Magnus Filip skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 040 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 040 inlägg
Det är ljud från höljet eller andra material som uppstår pga utvidgning/sammandragning vid temperaturförändringar. Borde sällan märkas vid normal drift när temperaturen är jämn men jag brukar notera det efter t ex manuell avfrostning när skåpet går igång igen, eller när jag startar frysboxen som bara används i perioder. Samma sak som att det kan smälla till i ugnen när den värms upp och svalnar. För att helt komma ifrån detta skulle det behövas väldigt dyra specialmaterial.Hep skrev:
Ungefär som i mina knän alltså. Då förstår jag att de hade lite svårt att rita en pedagogisk bild.Magnus E K skrev:
Det är ljud från höljet eller andra material som uppstår pga utvidgning/sammandragning vid temperaturförändringar. Borde sällan märkas vid normal drift när temperaturen är jämn men jag brukar notera det efter t ex manuell avfrostning när skåpet går igång igen, eller när jag startar frysboxen som bara används i perioder. Samma sak som att det kan smälla till i ugnen när den värms upp och svalnar. För att helt komma ifrån detta skulle det behövas väldigt dyra specialmaterial.
Info om hur ljudeffektsnivån från ett vindkraftverk mäts upp hittar ni här:P Parkeringsvakten skrev:
https://www.naturvardsverket.se/Sto...illkor-for-ekvivalent-ljudniva-for-vindkraft/
N nomoD2 skrev:
Tack nomoD2, de där ljudstandarderna hade jag inte sett tidigare – hade i.o.f.s. inte heller letat efter dom.
Hursomhelst, om Naturvårdsverkets ”Uppföljning av bullervillkor för ekvivalent ljudnivå för vindkraft” är representativ för vindkraftens (Vk) ”ljudproblem” – då förstår jag varför vindkraftsutbyggnaden i det här landet är så fullständigt katastrofal. Utan att gå in på detaljer, är det inte de HÖRBARA ljuden som är det stora problemet med Vk – det är de OHÖRBARA – dvs. Infraljuden.
Man blir alldeles förstummad när IEC-standarden refererade till ”dBA”. Mötesplatserna för den IEC-arbetsgruppens möte har sannolikt förlagts eleganta hotell där de internationella delegaterna ivrigt serverats brända och destillerade drycker av livréedressad serveringspersonal.
(Har inget emot vindkraft – men den skall ställas minst 2 mil ut i havet – på land har de inte att göra. Tusentals medborgare som lever i närhet till Vk har stora problem med Infraljuden – medvetet eller ej – och Infraljuden är inte de enda problemen med landbaserad Vk).
Ursäkta utvikningen, men jag blev alldeles häpen över den till synes varande okunskapen om Vk.
Men åter till ljudfrågan för kylskåpet. Nej, det finns ingen som talar för att ljudeffekten från ett kylskåp i drift skulle variera med tidpunkten på dygnet. Däremot hörs kylskåpet mer då ljudet från andra ljudkällor minskar – och speciellt får man se upp med eventuella ”Single Tone”. De kan skära som en ”mygga i sovrummet” genom allt annat.
Kan man mäta en bakgrundsnivå (utan kylskåpet i drift) som ligger ca 10 dBA under den förväntade ljudnivån från kylskåpet på 35 dBA – då får man en ganska hyfsad uppfattning ljudnivån från kylskåpet i drift. Kan man under drift då mäta 42 dBA – då uppfyller inte kylskåpet kraven – den saken är klar (oavsett mätningar i tysta rum eller inte).
Ett "rent" elektronikkort genererar sällan några hörbara ljud och 0 dB betyder inte "inget ljud alls".
0 dB SPL avser 1 x ljudtryckets referensnivå på 0,02 mPa som anses utgöra hörseltröskeln för människan.
(0 dB motsvarar i logaritmens värld siffran 1 - där lägre nivåer indikeras med minus (-) framför dB-värdet).
0 dB SPL avser 1 x ljudtryckets referensnivå på 0,02 mPa som anses utgöra hörseltröskeln för människan.
(0 dB motsvarar i logaritmens värld siffran 1 - där lägre nivåer indikeras med minus (-) framför dB-värdet).
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 395 inlägg
Jag skulle vilja agera Messerschmitt och påstå att rätt mycket elektronik innehåller spolar och kan göra ljud. Damn you switchpip! 
Vill dra till minnes att jag på vissa frekvenser faktiskt hörde ner mot -15dB när jag testade hörseln vid mönstringen.
Vill dra till minnes att jag på vissa frekvenser faktiskt hörde ner mot -15dB när jag testade hörseln vid mönstringen.
Kul med trådar som växer utanför den ursprungliga frågan till att faktiskt vara utbildande. Det du skriver är ju helt riktigt och Ikea har faktiskt angivit en mätmetod där 1 picowatt är 0dB.B Boggi skrev:Ett "rent" elektronikkort genererar sällan några hörbara ljud och 0 dB betyder inte "inget ljud alls".
Och om någon undrar om det faktiskt finns platser där man kan uppmäta negativa dB så ja, Microsoft innehar rekordet med mindre än -20B i sitt ekofria rum: https://www.guinnessworldrecords.co...w-record-for-the-worlds-quietest-place-399444
I ett sådant rum vill man inte vara någon längre tid