41 813 läst ·
179 svar
42k läst
179 svar
IKEA tar inte sitt ansvar för reklamationer
Sent svar, men det här var första tråden jag hittade när jag sökte felavhjälpning. Jag flyttade in hos tjejen i höstas, och noterade att kyl/frys-kombon lät väldigt högt, ett vibrerande ljud som kom och gick med olika intensitet flertalet gånger om dagen, sannolikt varje gång kompressorn körde. Det är ett Ikea Tinad inbyggnadsskåp. Sökte lösningar, och hittade en service-note från Whirlpool om att en gummidistans för att avhjälpa vibration då två rör kunde ta i varandra. Jag köpte ett set med gummidistanser, och inväntade kyltemperatur utomhus på en ledig helg.
Nu var jag dålig på att ta bilder, men rören var inget problem, de hade god distans mellan varandra. Jag noterade däremot att kondensor-gallret på baksidan var oerhört fladdrigt, och hamnade i svängning så fort man nuddade det. Satt sjukt nog bara med fyra skruvar i hörnen. Så jag tog helt sonika och monterade gummidistanser mellan skåp och kondensor, och tvingade in distanser mitt på långsidan, se bilder.
Skåpet är nu i det närmaste knäpptyst. Krävs att jag lägger örat mot dörren för att höra att det händer saker därinne. Katastrofala ingenjörer på Whirlpool som skapat det här (jag är ingenjör själv... 😆), men om någon annan stöter på samma problem så är det iallafall förhållandevis lättlöst.
Nu var jag dålig på att ta bilder, men rören var inget problem, de hade god distans mellan varandra. Jag noterade däremot att kondensor-gallret på baksidan var oerhört fladdrigt, och hamnade i svängning så fort man nuddade det. Satt sjukt nog bara med fyra skruvar i hörnen. Så jag tog helt sonika och monterade gummidistanser mellan skåp och kondensor, och tvingade in distanser mitt på långsidan, se bilder.
Skåpet är nu i det närmaste knäpptyst. Krävs att jag lägger örat mot dörren för att höra att det händer saker därinne. Katastrofala ingenjörer på Whirlpool som skapat det här (jag är ingenjör själv... 😆), men om någon annan stöter på samma problem så är det iallafall förhållandevis lättlöst.
Har samma problem med min Tinad. Mätte 42 Db och det är när kylen står fritt, utan skåp eller annat. Den låter så pass högt att jag hör den när jag ser på film, ska sova, jobba. Ja i princip hela tiden när den kör igång. Har aldrig varit med om något liknande, någonsin.
KÖP INTE Ikea Tinad, vad ni än gör!
Enligt en tekniker så har Ikea haft stora problem med tidiga versioner av kylskåpet då sladdar, slangar och annat legat och vibrerat mot kroppen, vilket ska vara åtgärdat på senare.. Oklart om det går att lita på men men.
Tekniker har varit här en gång och tejpat fast slangen som ligger mellan gallret och kroppen så att den inte ska vibrera.
Han satt också dit en bit gummitejp mellan kompressorn och tråget, vilket hjälpte lite. Men det är tydligt att det är kompressorn som står för större delan av ljudet.
Ringde Ikea igen som nu skickar ut en tekniker igen. Antaligen blir nästa steg en ny kompressor.
Hoppas såklart att de bara tar tillbaka
Som sagt, köp aldrig en Tinad!
KÖP INTE Ikea Tinad, vad ni än gör!
Enligt en tekniker så har Ikea haft stora problem med tidiga versioner av kylskåpet då sladdar, slangar och annat legat och vibrerat mot kroppen, vilket ska vara åtgärdat på senare.. Oklart om det går att lita på men men.
Tekniker har varit här en gång och tejpat fast slangen som ligger mellan gallret och kroppen så att den inte ska vibrera.
Han satt också dit en bit gummitejp mellan kompressorn och tråget, vilket hjälpte lite. Men det är tydligt att det är kompressorn som står för större delan av ljudet.
Ringde Ikea igen som nu skickar ut en tekniker igen. Antaligen blir nästa steg en ny kompressor.
Hoppas såklart att de bara tar tillbaka
Som sagt, köp aldrig en Tinad!
Uppdatering efter mitt senaste inlägg: Nu har servicetekniker varit här igen. Nu hävdar det att inget är fel och att allt låter som det ska.
Jag berättade att ljudet från kyl-frysen är oftast högre på kvällarna och får ett annat, mer ring-liknande ljud som inte alltid hörs under dagtid nu när de är här. Något som teknikern hävdar är en omöjlighet då kompressorn bara har ett av eller på.
Även efter att jag visar video på ljudet och berättar om mätningar jag gjort som visar att det är olika ljudnivå så lyder argumentet att det är omöjligt att det låter olika vid olika tider samt att det är min hörsel som är annan än andras.
Trots MÅNGA recensioner online som visar att andra har likande problem så forsätter de förneka problemen som kan härledas till kompressorn eller andra problem än med slangen eller vibrerande gallret.
Köp aldrig vitvaror från Ikea!
Jag berättade att ljudet från kyl-frysen är oftast högre på kvällarna och får ett annat, mer ring-liknande ljud som inte alltid hörs under dagtid nu när de är här. Något som teknikern hävdar är en omöjlighet då kompressorn bara har ett av eller på.
Även efter att jag visar video på ljudet och berättar om mätningar jag gjort som visar att det är olika ljudnivå så lyder argumentet att det är omöjligt att det låter olika vid olika tider samt att det är min hörsel som är annan än andras.
Trots MÅNGA recensioner online som visar att andra har likande problem så forsätter de förneka problemen som kan härledas till kompressorn eller andra problem än med slangen eller vibrerande gallret.
Köp aldrig vitvaror från Ikea!
Verkligen inte. Otroligt mycket mer högljutt. Även när det var problem med slangar och annat som vibrerade så lät det olika mycket vid olika tilfällen. Ibland rasslade det, ibland inte, vilket enligt samma logik då bara är pga ljudet runtom är olika.K Kane skrev:
In och läs alla recensioner på Ikea, både från Sverige och andra länder.
https://www.ikea.com/se/sv/p/tinad-kyl-frysskap-ikea-500-integrerad-00572872/#
Jag håller med teknikern finns ingen möjlighet att kompressorn låter olika det sitter bara i betraktarens huvudN Nissenisse1 skrev:Uppdatering efter mitt senaste inlägg: Nu har servicetekniker varit här igen. Nu hävdar det att inget är fel och att allt låter som det ska.
Jag berättade att ljudet från kyl-frysen är oftast högre på kvällarna och får ett annat, mer ring-liknande ljud som inte alltid hörs under dagtid nu när de är här. Något som teknikern hävdar är en omöjlighet då kompressorn bara har ett av eller på.
Även efter att jag visar video på ljudet och berättar om mätningar jag gjort som visar att det är olika ljudnivå så lyder argumentet att det är omöjligt att det låter olika vid olika tider samt att det är min hörsel som är annan än andras.
Trots MÅNGA recensioner online som visar att andra har likande problem så forsätter de förneka problemen som kan härledas till kompressorn eller andra problem än med slangen eller vibrerande gallret.
Köp aldrig vitvaror från Ikea!
det gäller ju att skaffa sig en uppfattning från alla tokskallars inlägg på nätetN Nissenisse1 skrev:Verkligen inte. Otroligt mycket mer högljutt. Även när det var problem med slangar och annat som vibrerade så lät det olika mycket vid olika tilfällen. Ibland rasslade det, ibland inte, vilket enligt samma logik då bara är pga ljudet runtom är olika.
In och läs alla recensioner på Ikea, både från Sverige och andra länder.
[länk]
Har du läst alla reviews som stödjer det jag säger? Kanske är det inte kompressorn utan någon annan del av skåpet. Personligen bryr jag mig mindre om det är kompressorn, eller en metallbit som slår mot kompressorn. Klart är att det låter olika mycket, och att ljudet kommer ifrån det området där kompressorn sitter.returen skrev:
Vad jag förstår kan kompressorn låta olika beroende på temperatur?
Som du själv då, eller? ( ;returen skrev:
reviewsen stöder inte ditt inlägg öhtN Nissenisse1 skrev:Har du läst alla reviews som stödjer det jag säger? Kanske är det inte kompressorn utan någon annan del av skåpet. Personligen bryr jag mig mindre om det är kompressorn, eller en metallbit som slår mot kompressorn. Klart är att det låter olika mycket, och att ljudet kommer ifrån det området där kompressorn sitter.
Vad jag förstår kan kompressorn låta olika beroende på temperatur?
Som du själv då, eller? ( ;
moderna skåp dom detta från indesit låter mycket mer än de gamla hederliga
isbildning i ryggen är en förutsättning för att kylskåpet skall fungera
uppenbart har indesit inte lagt någon högre vikt i att göra lådorna hållbara vilket styrks ag att det är den vanligaste reservdelen
det var väl de tre vanligaste orsakerna på nätet gällande detta skåpet
sen får man ju inse att detta är ett billigt skåp i det sk instegssegmentet
och man får vad man betalar för , igen ,
indesit? Vad pratar du om? Ikea och whirlpool är det som säljer och tillverkar mitt kylskåp? Jag har aldrig pratat om lådorna. Utan ljudnivån.returen skrev:
reviewsen stöder inte ditt inlägg öht
moderna skåp dom detta från indesit låter mycket mer än de gamla hederliga
isbildning i ryggen är en förutsättning för att kylskåpet skall fungera
uppenbart har indesit inte lagt någon högre vikt i att göra lådorna hållbara vilket styrks ag att det är den vanligaste reservdelen
det var väl de tre vanligaste orsakerna på nätet gällande detta skåpet
sen får man ju inse att detta är ett billigt skåp i det sk instegssegmentet
och man får vad man betalar för , igen ,
Nu har jag läst en massa betyg. Många missnöjda och många tycker det låter för högt. Så långt inga konstigheter. Men det där med att skåpet väljer att låta extra mycket efter teknikerns arbetstid är du ensam om att tycka om man ska gå efter betygen på hemsidan.
japp det är indesit som tillverkar åt whirlpoolN Nissenisse1 skrev:
lådorna går ju sönder för alla andra så jag bara förbereder dig på som komma skall....
indesit bara sk-t
Tack för bra svar. Det är helt riktigt och du har rätt. Jag som uttrycker mig klumpigt. Betygen hänvisar jag till för att stryka att det är ett välkänt problem att skåpen ör högljudda.Hep skrev:
Det jag menar är att kompressorn låter högre på kvällarna, vilket jag har stora svårigheter att bevisa då teknikerna endast jobbar på dagen samt att mina videor och inspelningar med decibelmätare ( förvisso på telefonen) inte gälls enligt dem. På frågan hur jag kan bevisa detta så säger de att jag kan köpa en ljudmätare och sätta upp. Detta kan jag såklart göra, men trådstartaren har gjort detta och fått höra att det inte gälls.
Så frågan jag ställer till alla är: Om en ikeaprodukt låter högre än den borde, ibland utanför arbetstid. Hur kan du som konsument bevisa detta?
Ska även tillägga att jag berättade för reperatören att ljudet förändras, inte bara i volym utan blir mer ringande. Alltså att kompressorn tycks låta mer efter den varit igång ett tag, kanske för att det är varmare i lägenheten på kvällarna och att kompressorn blir varmare eller delar i den går varmare och då låter annorlunda. Eller om någon anna del förändras av temperatur eller gångtid.
men hur högt låter den då?N Nissenisse1 skrev:Tack för bra svar. Det är helt riktigt och du har rätt. Jag som uttrycker mig klumpigt. Betygen hänvisar jag till för att stryka att det är ett välkänt problem att skåpen ör högljudda.
Det jag menar är att kompressorn låter högre på kvällarna, vilket jag har stora svårigheter att bevisa då teknikerna endast jobbar på dagen samt att mina videor och inspelningar med decibelmätare ( förvisso på telefonen) inte gälls enligt dem. På frågan hur jag kan bevisa detta så säger de att jag kan köpa en ljudmätare och sätta upp. Detta kan jag såklart göra, men trådstartaren har gjort detta och fått höra att det inte gälls.
Så frågan jag ställer till alla är: Om en ikeaprodukt låter högre än den borde, ibland utanför arbetstid. Hur kan du som konsument bevisa detta?
Ska även tillägga att jag berättade för reperatören att ljudet förändras, inte bara i volym utan blir mer ringande. Alltså att kompressorn tycks låta mer efter den varit igång ett tag, kanske för att det är varmare i lägenheten på kvällarna och att kompressorn blir varmare eller delar i den går varmare och då låter annorlunda. Eller om någon anna del förändras av temperatur eller gångtid.
och vad är specen från IKEA?
Hur har du gjort mätningen?
är provningsparametrarna enligt svensk standard?
Som mest 49 db, idag 41 db.returen skrev:
Specen är 35 db.
Nu med mobil.
Repreatören sa att jag skulle ordna en mätare ifrån Claes Ohlsson, men andra som mätt med riktig mätare har fått höra att det endå inte gälls pga måste göras i labb.
Ang standard tror jag det är EU standard som gäller. Enligt teknikern som var här, 150 cm från skåpet och i midjehöd på micen.
I en perfekt värld hade teknikern tagit med en mic och gjort mätningen själv.

