432 läst ·
22 svar
432 läst
22 svar
IKEA Metod köksö på vinylklick?
Produkter som diskuteras: "mattejp"
Mattejp
Mattejp används ofta för att säkra kanterna på mattor, löpare eller dylikt till golvet för att förhindra olyckor som att snubbla. De finns både som dubbelhäftande och enkelhäftande och är utformade för att ha stark bindningsstyrka men
Läs mer
Det låter som ett förslag som kan vara ok och låter mig montera utan att demontera hela ön.pacman42 skrev:
Ska testa först att ha den löst, behöver ju inte dra i alla skruv jag ska genom skåpen till en början, innan jag vet vart jag vill ha den.
Skruva skivan i en ram underifrån och fäst ön i ramen. Sedan kan du fylla ramen med guldtackor, blyvikter eller betong...raubtier skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 49 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 49 161 inlägg
Vad händer om man sätter sig på kanten av skivan?raubtier skrev:
Vad säger tillverkaren av vinylklicken om tunga möbler, köksöar etc.?
Det är de anvisningarna man bör följa.
Tillverkaren säger att man inte får ha stommarna på ens. Men läser man lite verkar det ju fungera ändå. Man borrar ju inte hål för flygeln man har i vardagsrummet heller. Jag tror det är lite mer för att friskriva sig ansvar om jag ska vara ärlig. Det finns ju inte en träfiber i golvet...BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 49 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 49 161 inlägg
Ska man lämna en springa längs väggarna med vinylklicken du har?
I så fall räknar ju golvtillverkaren med att golvet behöver röra sig.
Många gånger går det ju bra fast man låser fast golvet på ett ställe, men inte alltid. Det handlar om vilken risk man vill ta.
Sen vet jag inte om det finns någon risk för att vinylen tar skada av stor vikt, att det blir en grop efter köksön. Med tanke på att du funderade på att flytta på köksön vid ett senare tillfälle.
Många gånger går det ju bra fast man låser fast golvet på ett ställe, men inte alltid. Det handlar om vilken risk man vill ta.
Sen vet jag inte om det finns någon risk för att vinylen tar skada av stor vikt, att det blir en grop efter köksön. Med tanke på att du funderade på att flytta på köksön vid ett senare tillfälle.
Ja, men jag tror det är tillverkare som vill friskrivning sig ansvar. Det kanske kan röra sig i extrema situationer, som väldigt kallt eller varmt, men vid normal inomhustemperatur har jag svårt att se att det skulle kunna röra sig ens i närheten av de föreskrivna 8 mm. Var ju samma spann för ett innertak helt i trä, där förstår jag det.BirgitS skrev:
Ska man lämna en springa längs väggarna med vinylklicken du har?
Det kan nog bli märken, men jag tänkte bara testa låt säga 1 vecka innan jag bestämmer mig och börjar lasta i grejer. Behöver köpa stolar och få upp fönsterbrädan så man ser lite hur det blir. Så de märken som eventuellt blir på den korta tiden tror jag nog ger med sig, om det ens hinner bli något.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden