Hej!

Har sökt och hittat massa trådar om köksskåp och köksöar på laminat och parkett, men inte vinylklick. Jag tror det är lite skillnad då det inte borde röra sig lika mycket.

Jag har lagt golv i hela köket och monterat stommarna efter väggen, skenan på väggen bör ta den mesta vikten så jag tycker inte det borde vara ett problem med den vikt som kommer från fötterna.

Däremot undrar jag över köksön som enligt IKEA ska monteras med deras "Metod Golvförankringsram" (https://www.ikea.com/se/sv/p/metod-golvfoerankringsram-foer-koeksoe-80557033/). Ramen har fötter och ska dessutom skruvas fast i golvet, samt att skåpen har fötter i ytterkanten vid sockel.

Jag undrar om det verkligen är nödvändigt att skruva fast ramen i golvet, när ön är byggd med 3st 60cm stommar och ett 37cm skåp, med bänkskiva (laminat) och allt i skåpen så kommer den väga rätt rejält, det lär krävas en rejäl fylletackling från en bjässe för att den ska röra sig. Jag inte är helt säker på vart jag vill ha den placerad och vill känna in det ett tag, men att skruva fast den i efterhand kräver att jag demonterar alla skåp från ramen.

Min tanke just nu var att bygga den och känna in placering, för att sedan eventuellt ta upp hål för ramens fötter i golvet, om det ens behövs och låta den vara fristående utan att skruva fast den i golvet.

Är det någon som sitter inne på något bra tips, som kanske har gjort något liknande?

Om du inte förankrar den riskerar du att hela köksön tippar om någon drar ur tillräckligt många lådor samtidigt.

Jag skruvade fast vår (halv-)ö av just den anledningen.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hur gjorde du med golvet under, eller la du inget golv under ön?

Vi har klinker, och köksön tillkom efteråt:
Klinkergolv med träregel och byggmaterial i kök, gula förpackningar och kikärtor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ah ok, ja klinker rör sig ju inte så mycket direkt. ;)

Jag tänker om man i så fall behöver såga hål i golvet både där skruvarna går ner och där benen för ramen står... Men drygt att behöver montera och sen demontera igen senare för att göra klart det hela.

Jag lade golvet runt fötterna på köksön. Köksön skruvad i undergolvet.

• Gilla
Omogen
  • Laddar…
Dr Benz Dr Benz skrev:
Jag lade golvet runt fötterna på köksön. Köksön skruvad i undergolvet.
Ja det hade vart ett alternativ, men jag la golvet över hela köket eftersom jag inte vet ännu exakt vart jag vill ha ön, har en idé men vill testa den först. Kanske enda alternativet är att montera ihop den lite enkelt och känna sig för och sen ta ner det och skruva fast ramen i golvet.

• Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Limma fast en skiva på golvet med lämpligt lim (som går att få bort) och fäst köksön i skivan. Då slipper du skruva.

Skulle detta vara unikt för Ikeas Metod? Jag byggde det gamla Faktum. Och skruvade inte i golvet, och tog efter ett tag bort golvlisten, så mycket lättare det blev att städa då.

13th Marine 13th Marine skrev:
Vi har klinker, och köksön tillkom efteråt:
[bild]
Vad är det för ärtor på bilden? Jag ser inte riktigt🤔

• Haha
pacman42
  • Laddar…
Skogochmark Smv440 skrev:
Skulle detta vara unikt för Ikeas Metod? Jag byggde det gamla Faktum. Och skruvade inte i golvet, och tog efter ett tag bort golvlisten, så mycket lättare det blev att städa då.
Jag tror det är unikt för IKEAs filosofi "ingenting ska kunna vicka om en elefant dansar på möblerna".

Min ö blir byggd av tre 60x60 stommar och en 37x40 (för att man ska kunna sitta där med benen in under skivan.

Jag tvivlar på att den kommer att kunna vicka, även om man öppnar alla lådor på en sida, om man inte lastar marksten i lådorna.

• Gilla
Skogochmark
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Limma fast en skiva på golvet med lämpligt lim (som går att få bort) och fäst köksön i skivan. Då slipper du skruva.
Känns vanskligt att limma, då skruvar jag nog hellre. Inget lim lär ju gå att få bort snyggt från ett vinylgolv i efterhand.

raubtier raubtier skrev:
Känns vanskligt att limma, då skruvar jag nog hellre. Inget lim lär ju gå att få bort snyggt från ett vinylgolv i efterhand.
Silikon går nog bra att få bort om du ångrar dig. Och det håller!

Har en köksö av 3st (2st 40cm, en 60cm) enheter med lådor och den står löst, dock inget porslin eller så i utan mest torrvaror och kryddor, bestick längst upp.
Om man tar i så går den att skjuta i sidled, men välta den är tufft....
Jag hade aldrig skruvat eller limmat, tänk på nästa ägare... eller om du vill möblera om...

• Gilla
Skogochmark
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Silikon går nog bra att få bort om du ångrar dig. Och det håller!
Silikon är djävulens påfund och borde förses med dödskalle varning! Fy fan för att få bort skiten från laminatskivan efter montering av vasken. Kräks på skiten. 😆

K Kontoristen7 skrev:
Har en köksö av 3st (2st 40cm, en 60cm) enheter med lådor och den står löst, dock inget porslin eller så i utan mest torrvaror och kryddor, bestick längst upp.
Om man tar i så går den att skjuta i sidled, men välta den är tufft....
Jag hade aldrig skruvat eller limmat, tänk på nästa ägare... eller om du vill möblera om...
Låter lovande, vi kommer att ha en del porslin och andra tunga saker i våran ö. Bänkskivan är riktigt tung också.

Vad har du för golv under?

• Haha
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.