63 694 läst ·
100 svar
64k läst
100 svar
IKEA-kök vs. andra märken
Ingår dämpning i lådor och luckor i HTH:s budgetutbud? Blev förvånad då jag plockade ihop motsvarande skåp som vi räknat på hos ikea och HTH ligger nästan 20% under ikea. Kan det verkligen stämma eller har jag missat något?
Vem är det som tillverkar stommar och sånt till IKEA? Har för mig att det var någon av "de stora". Men visst jag vet ju att bara för att det görs i samma fabrik så behöver det inte vara samma kvalitet.. 
andreasg skrev:
Tror inte det, inte heller handtag, ben, sockel är inräknat i de priserna. Tycker faktiskt att HTHs gör det själv sortiment är sämre än Ikeas.
Tex har dem inte diskbänksskåp med utdragbar låda/ "sopsortering"
Så imorn åker vi till valbo och inhandlar vårat nya kök!
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
I det besked jag fått så skall det ingå i lådorna men till luckorna får man köpa de som man snäpper på gångjärnen separat och de brukar kosta 20-25:-/st typ.andreasg skrev:
EDIT:
I webshoppen finns de att beställa för 128:-/10st !!!!
Finns även de billigare i plast om man så vill...
Prismässigt hamnade det jag ritade ihop också något sådant men det var svårt att jämföra exakt eftersom det var omöjligt att få ihop en så passande lösning med Ikeas stommar så det blev ju färre stommar från Ikea men ganska likvärdigt pris i slutänden.
Tidigare var det väl Marbodal som tillverkade deras stommar om jag hört rätt men numera har de väl egen fabrik hörde jag någonting om...Ludwig skrev:
HTH´s fabrik har jag besökt så jag vet att det är samma kvalité på stommarna så det enda som skiljer är att det är platta paket.
Tror ???hjerpe skrev:
Hur kan du veta vad "andreasg" har räknat in i det han ska beställa ??
Om det är sämre eller bättre beror väl på lite vad man är ute efter men om man tittar generellt så har de klart större utbud och ifall de har utdrag till vasken vet jag inte för det har inte varit aktuellt för min kund i detta fallet heller...
MEN... en väsentlig skillnad är att man kan besöka en HTH-butik och få hjälp att köpa budgetvarianten genom dem mot en liten avgift som jag har för mig var 3% av köpesumman eller något liknande...
Där på plats kan man komplettera sin web-sammanställning med utbud som endast finns i butiken om man nu önskar någonting special.
Man kan också rita ihop och beställa via webben själv och sedan gå in i en butik och bara beställa t.ex ett vaskskåp med utdrag om man nu tvunget vill ha det.
Valet är fritt men själv håller jag dock HTH bra mycket högre än Ikea vad gäller framförallt kvalitén på lådor, mekanik och stommar.
Redigerat:
Hej Paul!Paul-Staffanstorp skrev:Catwomens svärfar lyssnar tyvärr inte jag på för jag vet att det är skillnad på stommarna och det vet nog han också om han provat att skruva ihop två Ikeastommar med träskruvar samt gjort detsamma med två stommar från ett "märkeskök"...
Trots att "märkesköken" bara har 16mm stommar så är spånet massivare i dessa vilket man märker hur lätt som helst bara av att skruva ihop stommarna.
Melaminbeläggningen är dessutom tunnare än andra leverantörers vilket gör att stommarna ser mer gråa ut än andra på marknaden.
Detta anser jag vara kvalitétsskillnad...
Undrar på vilket sätt du anser att kvalitetsskillnaden har betydelse när skåpen väl är på plats. Har du hört, eller själv upplevt, att en IKEA-stomme har gått sönder på något sätt som ett ett Marbodal eller HTH skåp borde ha klarat, när det väl är uppe på väggen?
VH/Findus
Jag vet inte vad du tänker använda dina skåp till, men om du använder skåpen till vad dem är designade till så kommer du omöjligt märka någon skillnad!Paul-Staffanstorp skrev:Exakt...
Catwomens svärfar lyssnar tyvärr inte jag på för jag vet att det är skillnad på stommarna och det vet nog han också om han provat att skruva ihop två Ikeastommar med träskruvar samt gjort detsamma med två stommar från ett "märkeskök"...
Trots att "märkesköken" bara har 16mm stommar så är spånet massivare i dessa vilket man märker hur lätt som helst bara av att skruva ihop stommarna.
Melaminbeläggningen är dessutom tunnare än andra leverantörers vilket gör att stommarna ser mer gråa ut än andra på marknaden.
Detta anser jag vara kvalitétsskillnad...
Hur tjockt folie man sätter på, har i det stora hela ingen betydelse utan de handlar om HUR du limmar ihop det (oftast så lossnar foliet lättare om du har tjockare). Jag har haft andra bolags stommar där foliet har lossnat efter några år bara, men med ikea har jag aldrig haft problem och har heller aldrig hört någon som haft.
Om det nu skulle stämma som du säger att den ena är massivare än den andra, gäller de alla bolag vs ikea eller pratar du om något speciellt bolag? För mig handlar det om hållbarheten man är ute efter och den påverkas INTE av hur massiv spånet är i stommen, igen handlar det om hur de är limmat...Därför menar min svärfar som byggt ihop många olika kök att det inte finns någon grund att inte välja ikea om man snackar kvalité. Handlar det om hur massivt något är så kanske du ska överväga att köpa massiv trästommar, men jag tror ingen annan än du känner behov av det för att få massiva stommar
Jag tror vi har olika skillnader på kvalité och kvalité
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ordet kvalité betyder ju tydligen väldigt olika saker för oss och då känns det meningslöst att diskutera ämnet...
För mig är det i alla fall bättre kvalité om spånet är massivare men det är inget som lekmän förstår eftersom de tittar på utseendet och ser att Ikea har 19mm tjocka stommar medan i princip alla andra bara har 16mm och då är Ikea såååå bra... än om det är ointressant hur tjocka de är när det är densiteten som är viktig.
För mig är det sämre kvalité om melaminet är tunnare vilket det är och det slits då och blir fult fortare än andra och detta har INTE med limmning att göra !
För mig är det också kvalité hur man hänger upp skåpen och med Ikea är man låst till deras upphängningar i hörnen vilket ibland kan medföra stora problem vid upphängningen om det är gamla dåliga väggar och det t.ex går ett schakt i väggen precis där man ska fästa upp skåpen...
Då anser jag att det är bättre kvalité när man får skåp med hel ribba i ryggen så man kan montera upp det enklare och bättre.
Jag tycker också de flesta andras konstruktion av stommar som inte ligger kloss mot väggen ger en bättre kvalité i slutänden då det gör att man kan dölja kabeldragningar och liknande bakom skåpen vilket inte går med Ikeas stommar utan där får man lägga kablar inuti skåpen m.m
För mig handlar detta också om en viss del av kvalité på totala köket.
Eftersom tråden heter "IKEA-kök vs. andra märken" så borde meningen vara att man ska kunna diskutera ämnet, men jag lägger ner !
Köp Ikea och var nöjda och glada... själv avstår jag hellre för jag ser mer än till utseendet och priset !! :S.
För mig är det i alla fall bättre kvalité om spånet är massivare men det är inget som lekmän förstår eftersom de tittar på utseendet och ser att Ikea har 19mm tjocka stommar medan i princip alla andra bara har 16mm och då är Ikea såååå bra... än om det är ointressant hur tjocka de är när det är densiteten som är viktig.
För mig är det sämre kvalité om melaminet är tunnare vilket det är och det slits då och blir fult fortare än andra och detta har INTE med limmning att göra !
För mig är det också kvalité hur man hänger upp skåpen och med Ikea är man låst till deras upphängningar i hörnen vilket ibland kan medföra stora problem vid upphängningen om det är gamla dåliga väggar och det t.ex går ett schakt i väggen precis där man ska fästa upp skåpen...
Då anser jag att det är bättre kvalité när man får skåp med hel ribba i ryggen så man kan montera upp det enklare och bättre.
Jag tycker också de flesta andras konstruktion av stommar som inte ligger kloss mot väggen ger en bättre kvalité i slutänden då det gör att man kan dölja kabeldragningar och liknande bakom skåpen vilket inte går med Ikeas stommar utan där får man lägga kablar inuti skåpen m.m
För mig handlar detta också om en viss del av kvalité på totala köket.
Eftersom tråden heter "IKEA-kök vs. andra märken" så borde meningen vara att man ska kunna diskutera ämnet, men jag lägger ner !
Köp Ikea och var nöjda och glada... själv avstår jag hellre för jag ser mer än till utseendet och priset !! :S.
Efter att haft ett ikea kök för andra gången och ett annat kök nybyggt i min lägenhet (annat okänt märke) ungefär samtidigt så är jag nu trött på ikea. Det är kanon grejer efter montering, låg prislapp vid Inköp, men vad tid man måste lägga för montering, speciellt om inte standard. Ikea köket känns som det slits snabbt, integrerad diskmasin funkar inte då luckor krackelerar runtom då luckan ställs på glänt. Socklar är helt kass, plastfolie på spån... Köket i lägenheten kändes samma i början, men nu efter 2 år är ikea-köket mer slitet och känns sämre i kvalitet.
Idag hade jag valt något annat, rekomenderar bara Ikea om man snabbt vill få det snyggt eller är tveksam till planeringen, då man inte kastat ut allt för mycket pengar. Jag rekomenderar också att faktiskt kolla upp HTH.
Idag hade jag valt något annat, rekomenderar bara Ikea om man snabbt vill få det snyggt eller är tveksam till planeringen, då man inte kastat ut allt för mycket pengar. Jag rekomenderar också att faktiskt kolla upp HTH.
Har du kollat upp hur andra tillverkares luckor tål het ånga direkt på kanterna? Tror inte någon kökstillverkare rekommenderar att man öppnar diskmaskinen direkt efter att den är färdig och låter den stå på glänt så att all het ånga träffar luckans kant.pbengtsson skrev:
Vilken av IKEAs luckor har du?
Redigerat:
Nu mitt tredje IKEA-kök på olika ställen av olika anledningar, detta ska bli permanent. Jag tror man lär sig efter ett par stycken. Är riktigt nöjd men beställer vissa saker vid sidan om från HTH-kök för att det ska bli perfekt. Täcksidor som IKEA saknar har jag tagit genom snickeri med lack. FInns inget som täcker hela sidor på köksö ändå - samt full takhöjd vid kyl. Specialbeställt och lackat blev samma pris (billigare) som IKEA Abstrakt som luckvis inte är speciellt billigt ändå.
jag har haft ett ikea kök i 13 år, det ända jag har att klaga på är hörn karusellen som har gett med sig men det beror på överlass
annars så har det hållit sig jättebra.
konstruktionen på besticklådor var av lite sämre modell (glid funktionen)
skall bygga ut köket nu med 40kvm så att vi får ett kök på 65kvm och då vet jag inte riktigt vad det blir,
jag var på Ikea och tittade men det kändes som om kvaliteten har blivit sämre.
vi hade Marbodal kök innan men det kastade vi ut, det var sån dålig kvalite på gångjärnen, rätt som det var så stod man där med en lucka i handen för att gångjärnet hade gått av.q(;^
p
frågan är vad det blir nu istället (letar)
skall bygga ut köket nu med 40kvm så att vi får ett kök på 65kvm och då vet jag inte riktigt vad det blir,
vi hade Marbodal kök innan men det kastade vi ut, det var sån dålig kvalite på gångjärnen, rätt som det var så stod man där med en lucka i handen för att gångjärnet hade gått av.q(;^
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
DET var inte dåligt stort... d^_^bvinter98 skrev:jag har haft ett ikea kök i 13 år, det ända jag har att klaga på är hörn karusellen som har gett med sig men det beror på överlassannars så har det hållit sig jättebra.
vi hade Marbodal kök innan men det kastade vi ut, det var sån dålig kvalite på gångjärnen, rätt som det var så stod man där med en lucka i handen för att gångjärnet hade gått av.q(;^p
Det har blivit mycket sämre också oavsett vad andra säger så vidhåller jag den åsikten starkt och framförallt gäller detta deras lådor och utdragssystem.
Jag skulle t.ex inte vilja ha ett vaskutdrag från Ikea med deras klena skenor för det kan inte hålla speciellt länge...
I mitt barndomshem, där min far bor kvar, renoverades köket 1983.
Det ser likadant ut idag och jag skulle aldrig kunna gissa att luckor/lösningar är 28 år gamla.
Har sett IKEA-kök som ser mer slitna ut efter 4 år.
Dock var nog prislappen ganska hög för min fars kök på den tiden och vill man byta kök inom 5-10 år, så tror jag IKEA kan vara ett bra allternativ eller om man inte har råd att gå på hög kvalitet.
Men vill man ha samma kök i 28 år, så är inte IKEA i närheten av prisvärt, i jämförelse.
Det ser likadant ut idag och jag skulle aldrig kunna gissa att luckor/lösningar är 28 år gamla.
Har sett IKEA-kök som ser mer slitna ut efter 4 år.
Dock var nog prislappen ganska hög för min fars kök på den tiden och vill man byta kök inom 5-10 år, så tror jag IKEA kan vara ett bra allternativ eller om man inte har råd att gå på hög kvalitet.
Men vill man ha samma kök i 28 år, så är inte IKEA i närheten av prisvärt, i jämförelse.
jag glömde tillägga från mitt tidigare inlägg att när köket var 1 månad gammal så gick diskproppen sönder vilken inte gick att köpa löst så vi blev tvungen att köpa ett nytt avloppspaket/vattenlås för att lösa detta.
köper jag ett nytt kök från dem så blir det annan diskbänk samt vattenlås.
köper jag ett nytt kök från dem så blir det annan diskbänk samt vattenlås.
Medlem
· Södermanland
· 40 inlägg
Du, det var stort! Har du råd så skulle jag rekomendera dig att kolla på Kvänum. Dom har riktigt fina kök och fin finisch i lådorna. För vår del lutar det åt Mobalpa för där har vi en kompis som är säljare (annars hade det blivit för dyrtvinter98 skrev:jag har haft ett ikea kök i 13 år, det ända jag har att klaga på är hörn karusellen som har gett med sig men det beror på överlassannars så har det hållit sig jättebra.
vi hade Marbodal kök innan men det kastade vi ut, det var sån dålig kvalite på gångjärnen, rätt som det var så stod man där med en lucka i handen för att gångjärnet hade gått av.q(;^p