63 695 läst ·
100 svar
64k läst
100 svar
IKEA-kök vs. andra märken
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag känne många som haft ett enormt problem med Ikeas leveranstider och framförallt då deras leverans av bänkskivor...J.B. skrev:Är inne på mitt fjärde kök 1 Marbodal, 1 HTH och mitt andra Ikea förra ikea köket är 11år gammalt vi bodde själv där i 8 år och har hyrt ut som sommarboende i 3 år det är lika fint och fungerande som när det var nytt. kvaliteten är där ingen skillnad på vad jag har märkt IKEA har inga special lösningar men om man är lite uppfinningsrik och händig så har man väldigt bra timpenning när man ändrar om IKEA skåp.Stort plus för IKEA är att behöver man ett extra skåp eller något har blivit fel så är det bara ett besök på IKEA så är det löst.Har kompisar som hade glömt ett skåp Hos ett dyrt märke 6 veckors leveranstid gissa om deras köksbygge tog tid ?
Varje lev. tar typ 8 veckor och den extremaste av de jag känner fick rätt på bänkskivorna på 7e försöket !!!!!
En annan på 5e försöket !!!!!
Jo, förvisso, men så är det med de andra köksleverantörena med:S. Det är därför viktigt att man planera och beställer innan man börjar riva ned det gamla köket. Men väljer man ett billigt, skrangligt och dåligt IKEA kök:wow:, så finns det pengar över, att täcka eländet med en granitskiva, en sådan har man hemma på 2 veckord^_^bPaul-Staffanstorp skrev:
byggankan skrev:Vi hade IKEA-kök i vår lägenhet och nu har vi Ballingslöv i vårt hus. Det finns 3 saker som jag tycker är bättre i Ballingslövsköket jämfört med IKEA.
2) Stommarna är rakare. På IKEA-köket så fick vi kämpa rätt ordentligt för att alla lådor och luckor skulle få samma linjer. Men det kan ju också bero på att jag var dålig på att montera eller att det var en lägenhet från 30-talet med lite sneda golv och väggar
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det är därför det är viktigt, att man använder en lodstock, när man bygger något, även ett IKEA kök. Men IKEA har tagit hänsyn, även till de som är lite slarviga av sig, och försett skåpen med justeringsmöjligheter. Bänkskivan på min köksö, väger 270 kilo, och den ligger dikt till alla skåpen.....och dom hållerd^_^b
Redigerat:
En vän till min svägerska har ett Ikea-kök som är 4 år. När de fick ett stort hack i en lucka och skulle byta fanns det inga sådana luckor att få tag i. Jag vet inte om det är lika svårt att få tag i luckor till märkesköken eller om det är Ikea som har dålig reservdelshållning. Nu löste de detta på ett annat sätt men det var inte lika smidigt som att bara köpa en ny lucka.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Njae... personligen så vet jag inga andra som för det första har sååå lång leveranstid på sina bänkskivor och dessutom kan jag säga att av alla de kök jag satt genom åren så har det varit EN gång det varit fel på en skiva så det fick skickas en ny och det var transportören som hade orsakat den skadan..saturnus skrev:Jo, förvisso, men så är det med de andra köksleverantörena med:S. Det är därför viktigt att man planera och beställer innan man börjar riva ned det gamla köket. Men väljer man ett billigt, skrangligt och dåligt IKEA kök:wow:, så finns det pengar över, att täcka eländet med en granitskiva, en sådan har man hemma på 2 veckord^_^b
Jag har faktiskt aldrig varit med om en enda felaktig skiva från vare sig HTH, Smedstorp, Ballingslöv, Myresjökök, Tibro eller någon annan leverantör.
De ggr det strulat med Ikeas leverans av bänkskivor så har det varit felaktigt tillverkat från fabriken och då hjälper det ju inte hur lång tid innan man planerar och beställer sitt kök...
Men du har en bra poäng i att om man väljer Ikea så kan man unna sig en granitskiva istället som mätes på plats och har snabbare leveranstider än en vanlig skiva från Ikea. d^_^b
Jag råkade ut för en liknande sak när jag köpte mitt Ikeakök för 9 år sedan...Ola78 skrev:En vän till min svägerska har ett Ikea-kök som är 4 år. När de fick ett stort hack i en lucka och skulle byta fanns det inga sådana luckor att få tag i. Jag vet inte om det är lika svårt att få tag i luckor till märkesköken eller om det är Ikea som har dålig reservdelshållning. Nu löste de detta på ett annat sätt men det var inte lika smidigt som att bara köpa en ny lucka.
Jag beställde allting och fick hem det ca: tre månader inann det monterades upp och när jag monterat upp det så ville jag komplettera med tre vitrinskåp i matsalen men då hade den modellen redan utgått och det var omöjligt att få tag i saker till detta.
Andra leverantörer byter inte sortiment lika ofta och det är lättare att få tillverkat en ny lucka av en gammal modell hos en renodlad köksleverantör.
När jag köpte mitt kök var vissa luckor märkta med utgår inom kort och när jag frågade fick jag svaret att alla luckor finns till försäljning som reservdel i två år efter att de utgått ur ordinarie sortimentet.Jag råkade ut för en liknande sak när jag köpte mitt Ikeakök för 9 år sedan...
Jag beställde allting och fick hem det ca: tre månader inann det monterades upp och när jag monterat upp det så ville jag komplettera med tre vitrinskåp i matsalen men då hade den modellen redan utgått och det var omöjligt att få tag i saker till detta.
Andra leverantörer byter inte sortiment lika ofta och det är lättare att få tillverkat en ny lucka av en gammal modell hos en renodlad köksleverantör.
Visst är det tråkigt när deras köksmodeller, bara förvinner ur sortimentet, eller strul med bänkskivorna, nog skulle de kunna fixa fram skivor på kortare tid. Dessutom har man inte mycket förtroende för deras kökssäljare, hur mycket vet dom egentligen om ett kök. Men det kanske är så, att deras köksplanerare är så fullständig, att den reagerar när det blir fel, med t ex passbitar contra val av handtag. Hade strul med det en gång när jag monterade ett HTH kök, efter ritning. Översta lådan i en hörna drogs ut och klämde på dörren till vaskskåpet = för liten passbit + ett dumt handtag, = ett rundjärn i en båge som gick över hela lådans bredd. Men sådana problem uppstår med alla kök. Reagerar själv när skåpsdörrar eller garderobsdörrar inte öppnar fullt d v s minst 90 grader
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det kanske är något de börjat på, på senare år då för så fungerade det inte då iaf...pope70 skrev:
Jag fick ju ett utbrott på säljaren som jag högg när jag skulle tilläggsbeställa och fick ju då till svar att inte ens de visste om när det skulle utgå någonting...
Ha ha.... ja sådana saker har man råkat ut för ett antal ggr men det ligger ju mer hos säljaren och där kan ju förvisso vilken köksförsäljare som helst missa, men jag håller ju klart med dig då de jag stött på uppe på Ikeas avdelning inte har speciellt mycket erfarenhet av att rita kök och kombinera ihop saker till ett vettigt kök...saturnus skrev:Visst är det tråkigt när deras köksmodeller, bara förvinner ur sortimentet, eller strul med bänkskivorna, nog skulle de kunna fixa fram skivor på kortare tid. Dessutom har man inte mycket förtroende för deras kökssäljare, hur mycket vet dom egentligen om ett kök. Men det kanske är så, att deras köksplanerare är så fullständig, att den reagerar när det blir fel, med t ex passbitar contra val av handtag. Hade strul med det en gång när jag monterade ett HTH kök, efter ritning. Översta lådan i en hörna drogs ut och klämde på dörren till vaskskåpet = för liten passbit + ett dumt handtag, = ett rundjärn i en båge som gick över hela lådans bredd. Men sådana problem uppstår med alla kök. Reagerar själv när skåpsdörrar eller garderobsdörrar inte öppnar fullt d v s minst 90 grader
De hänvisar till sitt ritprogram bara...som dessutom ritar i cm ??!! , men vilken snickare bygger efter cm ??
Så, speciellt fullständig är inte deras köksplanerare...
nä....det är riktigt, min tumstock mäter i my, man får vara noga när man sätter upp kök, så det strular till det med måtten hos IKEA, och inte förglömma fönstertillverkarna, dom envisas med sin dm mått.:wow:Paul-Staffanstorp skrev:
Mitt kök jag har nu bör vara 48 år. (Dock är vitvarorna betydligt nyare.) Det fungerar alldeles utmärkt och jag tycker närmast att det är lite häftigt; lite som att ha en veteranbil.MB77 skrev:
Faktum är att den förbättring jag skulle uppnå genom att byta det till ett nytt kök är så liten att det inte på något sätt uppväger kostnaderna eller besväret.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Kan ju säga att jag ofta river ut kök som är både 30 och 40 år gamla... men det är definitivt inga Ikeakök... 
Innan jul rev jag ut ett originalkök från 1958 i en lägenhet i Malmö och spisen stod kvar och var av samma modell som denna... lite kult...
Att den dessutom var fullt funktionsduglig var ju också imponerande...
http://www.blocket.se/malmo/California_50_talet_Spis_31673256.htm?ca=23_10&w=0&last=1
Vad gäller hållbarheten så är det nog mycket individuellt men trots att vi varit rädda om vårt Ikeakök så är det nu efter 9 år dags att göra något åt eländet så fort tid finnes...
Luckorna börjar spricka och bli skeva och utdragsskåpet fungerar dåligt...
Melaminet i stommarna är tunnare än i andra leverantörers vilket man som lekman inte tänker på.
Spånet i stommarna är klenare så trots att de har 18mm stommar så är de inte kraftigare och hållbarare än andras 16mm stommar.
Innan jul rev jag ut ett originalkök från 1958 i en lägenhet i Malmö och spisen stod kvar och var av samma modell som denna... lite kult...
Att den dessutom var fullt funktionsduglig var ju också imponerande...
http://www.blocket.se/malmo/California_50_talet_Spis_31673256.htm?ca=23_10&w=0&last=1
Vad gäller hållbarheten så är det nog mycket individuellt men trots att vi varit rädda om vårt Ikeakök så är det nu efter 9 år dags att göra något åt eländet så fort tid finnes...
Luckorna börjar spricka och bli skeva och utdragsskåpet fungerar dåligt...
Melaminet i stommarna är tunnare än i andra leverantörers vilket man som lekman inte tänker på.
Spånet i stommarna är klenare så trots att de har 18mm stommar så är de inte kraftigare och hållbarare än andras 16mm stommar.
Tiden går, men för så många år sedan som 40 ( Du var väl knappt född då Staffanstorpsbon) kan jag inte komma ihåg, om IKEA hade kök, men om de hade, så var det släta kantiga dörrar. De kök som stod högt i kurs då, för de mer välbärgade, var Poggenpool, ett lyxigt kök som satte fart på den vita linjen i sverige i början på 70-talet, Såldes bl a av Inventum i Malmö. Kanske någon här som har ett sådant. Jag skall inte skriva att Jag satte upp några, utan jag var med att sätta upp några sådan häftiga kök, har faktiskt kvar några av vitvarorna, som kom från gaggenu, bläddra gärna i katalogen.
http://www.poggenpohlofleeds.co.uk/
http://www.gaggenau.com/SE_sv/home.do?region=reg_europe&country=SE
vet inte vad det skulle kosta med ett Poggenpool idag, om man handlar det själv i Tyskland, men vill man ligga på topp, och impa på släkten, får det kosta några kronor
http://www.poggenpohlofleeds.co.uk/
http://www.gaggenau.com/SE_sv/home.do?region=reg_europe&country=SE
vet inte vad det skulle kosta med ett Poggenpool idag, om man handlar det själv i Tyskland, men vill man ligga på topp, och impa på släkten, får det kosta några kronor
Redigerat: