63 685 läst ·
100 svar
64k läst
100 svar
IKEA-kök vs. andra märken
stort och stort...jag hade velat haft större...Stenhusbyggarna skrev:
det är kombinerat kök/matrum, utbyggnaden blir 170kvm nu har vi 176kvm och det ska bli så skönt med lutrymme.
tack för tipset med kvänum de hade några som föll mig i smaken!
Det är den vitlackerade, slät, inte den billigaste och inte den högblanka.matte75 skrev:
Problemet är att integrerad maskin och dessa luckor inte funkar, jag låter antingen disken svalna i maskin, eller öppnar luckan helt, aldrig luckan på glänt längre. För att minimera skadorna har jag penslat med genomskinlig nagellack. Men ändå är det problem.
Jag vet inte hur de andra tillverkarna klarar sig, men ånga på 70 grader tycker jag att de borde fixa eller inte ha integrerad maskin i soritimentet alls. Ikea bytte delar första gången, men sa att det var ett undantag.
Nu har vi bestämt oss för att välja HTH istället för ikea. HTH´s kök visade sig faktiskt vara billigare än ikea i gör det själv utförande. Enligt säljaren så har ikea flyttat sin tillverkning av lådor till kina, visst kvalitén kan vara lika bra men jag undrar om någon här tex skulle köpa en ugn byggd i kina?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Har man laminat eller massiv bänkskiva tar ju denna med skada av den varma ångan.pbengtsson skrev:Det är den vitlackerade, slät, inte den billigaste och inte den högblanka.
Problemet är att integrerad maskin och dessa luckor inte funkar, jag låter antingen disken svalna i maskin, eller öppnar luckan helt, aldrig luckan på glänt längre. För att minimera skadorna har jag penslat med genomskinlig nagellack. Men ändå är det problem.
Jag vet inte hur de andra tillverkarna klarar sig, men ånga på 70 grader tycker jag att de borde fixa eller inte ha integrerad maskin i soritimentet alls. Ikea bytte delar första gången, men sa att det var ett undantag.
Personligen förstår jag inte svårigheten att vänta tills det svalnat eller öppna luckan helt.
Vad är meningen med att bara öppna den lite på glänt ??
Tror ni gör rätt i det valet för det blir mer kvalité för pengarna samtidigt som det är bättre pris.andreasg skrev:Nu har vi bestämt oss för att välja HTH istället för ikea. HTH´s kök visade sig faktiskt vara billigare än ikea i gör det själv utförande. Enligt säljaren så har ikea flyttat sin tillverkning av lådor till kina, visst kvalitén kan vara lika bra men jag undrar om någon här tex skulle köpa en ugn byggd i kina?
Fördelen är också att man kan komplettera med speciallösningar i HTH-butik.
Nu när man vet om det är det inget jätteproblem, men är maskinen klar och man vill snabbt ladda en ny så är en fullt utslagen lucka i köket mycket i vägen. Att låta disken svalna i maskin tar tid.Paul-Staffanstorp skrev:
Om genomskinligt nagellack(hepp) löser problemet så vill jag påstå att Ikea har dålig kvalitet på målningen av sina luckor, något är fel om de inte tål varmt vatten tycker jag.
Ikea kan ju inte vara omedvetna om hur diskmaskiner 2011 fungerar.
Min känsla kring Ikea kök är numera att dessa håller max 10år.
Om det är Applåd-luckor ni har så är dom som säljs nu lackerade på ett annat sätt så att dom inte ska krackelera. Gå till IKEA och få din diskmaskinsfront utbytt.pbengtsson skrev:Nu när man vet om det är det inget jätteproblem, men är maskinen klar och man vill snabbt ladda en ny så är en fullt utslagen lucka i köket mycket i vägen. Att låta disken svalna i maskin tar tid.
Om genomskinligt nagellack(hepp) löser problemet så vill jag påstå att Ikea har dålig kvalitet på målningen av sina luckor, något är fel om de inte tål varmt vatten tycker jag.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Om man har så bråttom så borde det gå absolut snabbast att ställa upp den helt så det snabbt svalnar så man kan tömma den och fylla den kvickt igen...pbengtsson skrev:Nu när man vet om det är det inget jätteproblem, men är maskinen klar och man vill snabbt ladda en ny så är en fullt utslagen lucka i köket mycket i vägen. Att låta disken svalna i maskin tar tid.
Nä... jag ska sluta dryga mig...
Har hört att Ikeas stommar har högre densitet på spånskivan några centimeter i kanterna och att man har en lägre densitet i mitten för att dels få ner priset och vikten på stommarna. Hur det påverkar hållbarheten vet jag inte. Sen så är Ikeas mdf mjukare än många andra köksmärkens vilket gör att luckan lättare får märken. Det är något som jag anser att man ska ha i åtanke när man köper kök, för utseendemässigt så är det inte så mycket som skiljer, det är på insidan skillnaderna finns.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Nä men detta kan väl inte ha med kvalité att göra om du konverserar med vissa här inne som säger sig veta vad de talar om...nattdis skrev:Har hört att Ikeas stommar har högre densitet på spånskivan några centimeter i kanterna och att man har en lägre densitet i mitten för att dels få ner priset och vikten på stommarna. Hur det påverkar hållbarheten vet jag inte. Sen så är Ikeas mdf mjukare än många andra köksmärkens vilket gör att luckan lättare får märken. Det är något som jag anser att man ska ha i åtanke när man köper kök, för utseendemässigt så är det inte så mycket som skiljer, det är på insidan skillnaderna finns.
Hur tror du detta skulle funka hos fabriken som gör stommarna? Skulle dom köpa färdigsågade spånplattor som har hög desitet i kanterna bara? Tror du spånplattetillverkarna gör plattor i de dimensionerna som används till skåpstommar? Dom tillverkar ju i stora skivor som sedan sågas ner i de mått köparen vill ha.nattdis skrev:
Verkar vara många som tror på alla rykten de hör.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Personligen vet jag att det finns flertalet olika densiteter på MDF och jag tror inte att Ikea kör med den tätaste med tanke på deras prisbild...matte75 skrev:
Ganska logiskt att det inte kan vara olika densitet på olika delar av stommarna men att densiteten i Ikeas spånskivor är lägre än i de flesta andras, det stämmer dock...matte75 skrev:Hur tror du detta skulle funka hos fabriken som gör stommarna? Skulle dom köpa färdigsågade spånplattor som har hög desitet i kanterna bara? Tror du spånplattetillverkarna gör plattor i de dimensionerna som används till skåpstommar? Dom tillverkar ju i stora skivor som sedan sågas ner i de mått köparen vill ha.
Verkar vara många som tror på alla rykten de hör.
Detta märker man bara man skruvar i dem.
Tror du att IKEAs fabriker köper sämre mdf för att IKEAs luckor är billigare än deras konkurrenter?Paul-Staffanstorp skrev:
Tror mer på att IKEAs fabriker köper in så pass mycket mer mdf så dom har nog lättare att förhandla fram bättre priser på sina volymer dom köper in från mdf-tillverkarna.
Finns ingen av IKEAs konkurrenter som köper in så mycket mdf.
Jag VET hur kontrollerna är på inkommande mdf i fabrikerna så dina påståenden att mdf:en är sämre i IKEAs luckor är helt fel.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Eftersom du är såååå insatt och duktig på detta kan du ju då förklara varför de kör med en sämre spånskiva i sina stommar än vad andra kökstillverkare gör...matte75 skrev:Tror du att IKEAs fabriker köper sämre mdf för att IKEAs luckor är billigare än deras konkurrenter?
Tror mer på att IKEAs fabriker köper in så pass mycket mer mdf så dom har nog lättare att förhandla fram bättre priser på sina volymer dom köper in från mdf-tillverkarna.
Finns ingen av IKEAs konkurrenter som köper in så mycket mdf.
Jag VET hur kontrollerna är på inkommande mdf i fabrikerna så dina påståenden att mdf:en är sämre i IKEAs luckor är helt fel.
De borde ju kunna hålla sig med samma kvalité på spånet också ifall de gör det med mdf som du påstår...
Kontrollerna på inkommande mdf i fabrikerna är ju ointressant då du inte med ögat kan se skillnad på mdf och mdf, och det framgår ingenstans hur hög densitet Ikea har i varken sina spånskivor eller mdf så det blir svårt att jämföra då...
Jag tror tyvärr inte att de kör med samma kvalité/densitet på mdf heller förrän jag överbevisats med mer än ord...
Skrev jag att jag var såååå insatt och duktig??Paul-Staffanstorp skrev:Eftersom du är såååå insatt och duktig på detta kan du ju då förklara varför de kör med en sämre spånskiva i sina stommar än vad andra kökstillverkare gör...
De borde ju kunna hålla sig med samma kvalité på spånet också ifall de gör det med mdf som du påstår...
Kontrollerna på inkommande mdf i fabrikerna är ju ointressant då du inte med ögat kan se skillnad på mdf och mdf, och det framgår ingenstans hur hög densitet Ikea har i varken sina spånskivor eller mdf så det blir svårt att jämföra då...
Jag tror tyvärr inte att de kör med samma kvalité/densitet på mdf heller förrän jag överbevisats med mer än ord...![]()
Skrev jag att kontrollerna av mdf:en skedde genom att titta på den bara? Du skrev ju själv att man inte kan se skillnad på mdf:en genom att bara se på den, hur märker du då skillnaden?
Skrev jag något om spånplattorna i skåpstommarna?
Hur vet du vad IKEAs konkurrenter har för sorts mdf? Kan du redogöra för vilken densitet andra kökstillverkare har på mdf:en?
Säger väl sig självt att det är viktigt hur mdf:en är om den ska lackeras. Ska en spånplatta folieras och användas i en stomme är väl inte samma sak?
Sen självklart så handlar det om vikten, vilket så klart spelar större roll för IKEA än för små kökstillverkare som kanske tillverkar samma antal luckor eller skåpstommar per år som IKEAs fabriker tillverkar på en vecka.
Tror du inte IKEA har krav på hur mycket spånskivorna ska tåla i belastning?
Jag har inte hört talas om någon olycka med skåpstommar som inte hållit pga deras "dåliga" spånplattor som du skriver hela tiden.
Har du något konkret att visa upp där så läser jag gärna det, förrutom att det märks om man skruvar i dom.
Redigerat: