Kul med lite diskussion. Just nu lutar det åt att vi väljer något annat en IKEA ev. Mobalpa som är ett franskt kök. Inte billigt men de har mycket bra lösningar som passar oss. För att komma ned något i pris har vi bestämt att vi ska mura upp köksön själva och så tar vi bort ett och annat skåt till fördel för IKEAs snygga Grundtal(?)-hyllor. Men sista ordet är inte lagt!

Föräldrarnas sommarhus har ett IKEA-kök som är ca 20 år. Förra året så hade de tröttnat på furu-looken och åkte till IKEA som visade sig sälja ut en luckkomdell i lönn till 80%. Det fick ett HELT nytt kök för någon tusenlapp. De köpte luckor och täckskivor. Tog någon timme att byta och voila.

Finns faktiskt en vits med att ha ett standardkök...

Hej!

Vi håller på spånar på kök och som de flesta andra börjar man titta mer och mer på IKEA som är så mycket billigare. Dock så vill vi jättegärna ha en upphöjd diskmaskin och det verkar inte finnas i sortimentet? Går det att göra en egen lösning eller är det såna saker man får ta när man köper från IKEA?

Paul-Staffanstorp
Ett tips är att kolla in HTH på webben för deras s.k budgetkök med platta paket som Ikea kör med, är klart konkurrenskraftiga och ligger i samma prisklass som Ikea.

Dock tycker jag personligen att man får mer för pengarna hos HTH då det är identiskt samma kvalité och saker som deras ordinarie sortiment.

Det enda är att de inte har så stort utbud av olika luckor men om man hittar någon man är nöjd med så är det klart prisvärt och det finns möjligheter till helt andra lösningar än med Ikeas begränsade sortiment.

Atenza skrev:
Hej!

Vi håller på spånar på kök och som de flesta andra börjar man titta mer och mer på IKEA som är så mycket billigare. Dock så vill vi jättegärna ha en upphöjd diskmaskin och det verkar inte finnas i sortimentet? Går det att göra en egen lösning eller är det såna saker man får ta när man köper från IKEA?
Vi har upphöjd diskmaskin i vårt Ballingslövkök och de har inte heller någon lösning för det. Vi har fått först en stomme med en låda, sedan ställa diskmaskinen löst ovanpå, sedan en stomme för micro och sedan en stomme för överskåp (motsvarande det som är över kylen). Sedan är det en täckskiva på sidan som gör att det ser enhetligt ut.

S
Instämmer med föregående, tror inte det finns någon färdig lösning. Kolla hur högt upp ni vill ha maskinen, och välj överskåp till kylfrys eller bänkskåp för att komma upp i önskad höjd

Jag tycker det är konstigt att det inte verkar finnas färdiga lösningar för det. Tycker också det är konstigt att det är så populärt att ha en ugn som de flesta inte använder sådär jättemycket i arbetshöjd och diskmaskinen som man använder varje dag nere på golvet.

När vi var hos en köksfirma som hjälper oss planera köket planerade dom i första hand diskmaskin i arbethöjd och ugn längre ned. Fast har man plats är det väl bra med båda i arbethöjd. Men absolut diskmaskin som man ska tömma och fylla så mycket och ofta!

har ett Ballingslövkök som närmar sej 30 års ålder och åldersslitage syns mest på luckor där färgen runt handtagen är mattad av många års avtorkning. Hade det varit trä så skulle det passa in i den skabbiga trenden :). Färgytan i övrigt har också matats av men det är inte akut att byta kök för det. Planerar i förtid mest för att se om någonting kan organiseras bättre på den lila ytan man har.

I nästa kök vill jag ha luckans ram i målat trä som kanske åldras snyggare? Ikea har fex Ramsjö som passar i planer :). Har ingen anledning att leta vidare eftersom ikeas skåpstommar passar utan kompromisser. Har tittat på många fina och dyrare kök men behöver inga speciella lösningar som tvingar att välja annan producent. Det jag gärna lägger pengar på är arbetsbänken av stål som tål stryck och bra vitvaror med nyttiga finesser. Vi har ett arbetskök som inte är en del av vardagsrummet så jag är inte tvungen till att hålla någon påkostad stil :). Visst ska det vara trevligt att komma in i köket men det ska främst vara lätt att hålla rent och bekvämt att jobba i.
gaia

gaia skrev:
har ett Ballingslövkök som närmar sej 30 års ålder och åldersslitage syns mest på luckor där färgen runt handtagen är mattad av många års avtorkning. Hade det varit trä så skulle det passa in i den skabbiga trenden :). Färgytan i övrigt har också matats av men det är inte akut att byta kök för det. Planerar i förtid mest för att se om någonting kan organiseras bättre på den lila ytan man har.

I nästa kök vill jag ha luckans ram i målat trä som kanske åldras snyggare? Ikea har fex Ramsjö som passar i planer :). Har ingen anledning att leta vidare eftersom ikeas skåpstommar passar utan kompromisser. Har tittat på många fina och dyrare kök men behöver inga speciella lösningar som tvingar att välja annan producent. Det jag gärna lägger pengar på är arbetsbänken av stål som tål stryck och bra vitvaror med nyttiga finesser. Vi har ett arbetskök som inte är en del av vardagsrummet så jag är inte tvungen till att hålla någon påkostad stil :). Visst ska det vara trevligt att komma in i köket men det ska främst vara lätt att hålla rent och bekvämt att jobba i.
gaia
Skönt för dig att du hittat något som du tycker passar dig. Vad gäller att köket ska vara bekvämt att jobba i så har jag förståt på sista tiden att det är just IKEAs något sparsamma sortiment som försvårar det. När vi varit och tittat på andra kök har vi sett att det finns oändligt med smarta funktioner i de köken som gör det mer arbetsvänligt. Lösningar som jag själv aldrig tänkt på men är så finurliga. Dessutom har de köken större möjlighet att utnyttja all väggyta då dem har mer variationer på skåpstorlekar :rolleyes: Fast det är klart, det blir ju betydligt dyrare....:S

S
Har en vän som arbetar som köksplanerare på balingslöv. Han skrattar åt alla "finesser" som både balingslöv och andra tillverkare har tagit fram. Överhängande delen av dessa finesser försvårar arbetet och de flesta brukar försvinna efter ett år, vilket klart bevisar hur "bra" finessen är :)

Stenhusbyggarna skrev:
När vi varit och tittat på andra kök har vi sett att det finns oändligt med smarta funktioner i de köken som gör det mer arbetsvänligt. Lösningar som jag själv aldrig tänkt på men är så finurliga. Dessutom har de köken större möjlighet att utnyttja all väggyta då dem har mer variationer på skåpstorlekar
Kan du nämna dom arbetsvänliga finesser du tänker på? Jag har kanske missat något användbart? Tyckte att det fanns mest pynt typ små söta lådor , kompletterade spiskåpor och vinhyllor som jag ändå inte behöver.
gaia

Min svärfar är snickare och han säger man är dum om man inte väljer ikea kök om vill har någon av deras färg på luckor (vill man har valnöts luckor så är ju inte ikea ett alternativ), deras stommar är inte sämre eller bättre än något annat bolag, trämässigt och kvalitetsmässigt. Han har ändå gjort många olika kök, från olika leverantörer.

Däremot säger han man ska inte köpa ikeas blandare, vaskar (dem är tunnar än vanliga vaskar) eller bänkskivor (dålig kvalité överlag på alla deras bänkskivor), då dessa är av sämre kvalité och de erkänner även dem som jobbar på ikea...
Han säger att bänkskivorna gör hela intrycket i ett kök. Har du billiga bänkskivor i dålig kvalite men dyrt kökstomme så känns köket billigt. Har de ikeas köksstomme och en granitbänkskiva så känns hela köket dyrt.
Han gav oss rådet, lägg pengarna på vitvaror, bänkskivan och dörrhandtagen.

Vi följer hans råd, kör på högblanka luckor från ikea med granitskiva och bra vitvaror. Inte någon som inte vet om att vi köpt de från Ikea kommer kunna se att de är ett sk ikeakök :-D

Kan lägga till att IKEA slutat med Blum och nu har en egenutvecklad variant.

Paul-Staffanstorp
LottaGro skrev:
Kan lägga till att IKEA slutat med Blum och nu har en egenutvecklad variant.
Exakt...

...och bara detta göra att man får en avsevärd skillnad i kvalitén jämfört med de som kör med Blüms saker som är betydligt stabilare och hållfastare...

Dock har jag för mig att deras detaljer numera kommer från Hettich som är en likvärdig leverantör som Blüm fast biligare och med sämre kvalitét...

Catwomens svärfar lyssnar tyvärr inte jag på för jag vet att det är skillnad på stommarna och det vet nog han också om han provat att skruva ihop två Ikeastommar med träskruvar samt gjort detsamma med två stommar från ett "märkeskök"...
Trots att "märkesköken" bara har 16mm stommar så är spånet massivare i dessa vilket man märker hur lätt som helst bara av att skruva ihop stommarna.
Melaminbeläggningen är dessutom tunnare än andra leverantörers vilket gör att stommarna ser mer gråa ut än andra på marknaden.
Detta anser jag vara kvalitétsskillnad...

Sen att Ikea är prisvärt, det är en helt annan sak... men då anser jag HTH´s budgetversion med platta paket är ännu mer prisvärt fast deras lucksortiment är ganska begränsat.
I gengäld har de större urval av stommar, täcksidor och annat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.