181 läst ·
2 svar
181 läst
2 svar
Ikea-kök planera el
Hej!
Är mitt i köksrenoveringen och har kommit till hur jag ska planera el/uttag/grupper etc innan sista väggen gipsas
Grupper som finns idag
3x16A spis
1x10A DM
1x10A fyl/frys
1x10A belysning, uttag,köksfläkt
O nu till funderingarna
3x16A kan nyttjas till ugn+häll? Idag är det en "vanlig" spis
Är det en dum idé o koppla in micro på fyl/frys alt belysning/uttag/fläkt grupp?
Det finns möjlighet till en grupp till men den gruppen tillhör egentligen rummet på motsatt sida om den öppna väggen, gruppen används inte alls idag (torkskåp). Det blir i så fall en EKLK från dosa och utanpåliggande uttag ett par meter bort, det behöver vara utanpåliggande uttag på den väggen.
I skåpsraden där DM är, ska även skåpsbelysning in - jag ser två alternativ, nytt uttag från bef belysningsgrupp men för att det ska bli snyggt så behöver det uttaget vara bakom sockeln (utanpåliggande) alt koppla in belysningen på DM's grupp
Tack
Är mitt i köksrenoveringen och har kommit till hur jag ska planera el/uttag/grupper etc innan sista väggen gipsas
Grupper som finns idag
3x16A spis
1x10A DM
1x10A fyl/frys
O nu till funderingarna
Är det en dum idé o koppla in micro på fyl/frys alt belysning/uttag/fläkt grupp?
Det finns möjlighet till en grupp till men den gruppen tillhör egentligen rummet på motsatt sida om den öppna väggen, gruppen används inte alls idag (torkskåp). Det blir i så fall en EKLK från dosa och utanpåliggande uttag ett par meter bort, det behöver vara utanpåliggande uttag på den väggen.
I skåpsraden där DM är, ska även skåpsbelysning in - jag ser två alternativ, nytt uttag från bef belysningsgrupp men för att det ska bli snyggt så behöver det uttaget vara bakom sockeln (utanpåliggande) alt koppla in belysningen på DM's grupp
Tack
JaE erix0n skrev:
Det går bra om du vill hålla det enkelt. En micro är ju ingen jättestor belastning.E erix0n skrev:
Man kan dock bli begränsad om man t ex vill köra vattenkokaren i uttaget ovan bänk och värma något i micron samtidigt. Då blir det överbelastning men det går säkert bra annars.
Då är det nog bättre att använda kyl och frys-gruppen istället. De drar så lite ström. Det är ofta t o m rekommenderat att göra så då man märker om strömmen försvinner till den gruppen då lyset slocknar.E erix0n skrev:
Redigerat:
Tänk på att det kan behövas flytta på lite el också. Ska du ha häll med ugn under hällen så brukar den äldre spisdosan komma dumt bakom där te.xE erix0n skrev:Hej!
Grupper som finns idag
3x16A spis
1x10A DM
1x10A fyl/frys
O nu till funderingarna
Tack
Klicka här för att svara