Hallå,
Nu strular min snart 6 år gammal diskmaskin igen. Har tidigare haft problem med tömningen men det löste sig efter att jag gick över till att alltid köra på grytprogrammet.

Denna gång stannar maskinen tidigt i programmet med kod E25. Jag har gjort rent allt och känt på skovelhjulet, som snurrar lätt när man pillar på det. Om det är vatten I maskinen hör jag att den tömmer.

En sak som sticker ut denna gång är att pumpen låter ansträngd. Framförallt när det inte är vatten i maskinen.

Har pumpen farit denna gång, eller kan det vara något annat?

Farstatjej90
Nu är inte @returen här än så ska försöka täcka upp

Ja det är vanligt fel, rent skräp. Electrolux tillverkade tidigare i Östergötland. Då höll det en generation. Din modell rent kinsesium. Bästa fall polsk maskin du har. I båda fallen - direkt till tippen.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Nu är inte @returen här än så ska försöka täcka upp

Ja det är vanligt fel, rent skräp. Electrolux tillverkade tidigare i Östergötland. Då höll det en generation. Din modell rent kinsesium. Bästa fall polsk maskin du har. I båda fallen - direkt till tippen.
Njaä. Är mer inne på att försöka laga igång den om det går. Jag har två lika dana och tycker att de fungerar rätt bra. Efter övergång till grytprogrammet då. Men det var ett generellt råd från tanten på Elon. Må hända att den inte är tillverkad i Sverige, men vad är det idag?

Nu när jag startade i gång den för typ tionde gången var det som att något knackade till när den tömde. Efter det tyckte jag att pumpen lät normalt och nu grå den (peppar peppar). Kanske var något skit ändå som lossnade.

Kyl och frys som jag köpte samtidigt på Ikea är jag däremot inne på att köra på tippen. Det är riktigt skräp.

Jag ropade hej för tidigt. Den kom betydligt längre i programmet men stannade med E24 denna gång. När jag startade om hör jag hur den tömmer i avloppet och nu tycker jag att pumpen låter normalt.

Tidigare stannade den alltså direkt vid första tömningen.

Några förslag?

är du säker på att det är en electrolux?
de visar varken e:24 eller e:25
de har ej heller något lätt sätt att se pumphjulet

mer troligt att du har en BSH
skit i tömningspumpen och ev i värmepumpen
kan vara stopp i din avloppstam oxå

Vår Diskad vill jag minnas är från BSH, och enligt etiketten tillverkad i Tyskland.

Aha, troligen fel av mig angående Electrolux.

Jag hör hur den tömmer (vatten I avloppet) och när jag känner på impellern så snurrar den lätt.

Jag har rengjort allt och kört hetvatten genom maskinen. Vad gör man sen?

En sak jag reagerade på är att den initialt stannade med e25 tidigt i programmet. Nu stannar den med e24 betydligt senare. Går det att dra någon slutsats utifrån vilken felkod den slänger? Båda är relaterade till tömning, om jag fattat det rätt.

N nybyggarn3 skrev:
Aha, troligen fel av mig angående Electrolux.

Jag hör hur den tömmer (vatten I avloppet) och när jag känner på impellern så snurrar den lätt.

Jag har rengjort allt och kört hetvatten genom maskinen. Vad gör man sen?

En sak jag reagerade på är att den initialt stannade med e25 tidigt i programmet. Nu stannar den med e24 betydligt senare. Går det att dra någon slutsats utifrån vilken felkod den slänger? Båda är relaterade till tömning, om jag fattat det rätt.
E:25 är ofta blockerat utlopp eller kretskortsfel
E:24 är vatten kvar eller att värmepumpen är kass byt värmepump

Det löste sig när frun körde maskinrengöring. Jag gissar att det löste fett som inte kokhett vatten med maskindiskmedel rådde på.

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
C Christopher Forssblad skrev:
Hej är det någon som vet model nummer?, vill beställa reserv delar
modellnummer till vad?

B Bill Algö skrev:
modellnummer till vad?
Hej Bill, till diskmaskinen, jag hittade den till slut, o det va ingen fel på maskinen men på automatsäkringen som va till 10 amp istället för 13, lätt o fixa

C Christopher Forssblad skrev:
Hej Bill, till diskmaskinen, jag hittade den till slut, o det va ingen fel på maskinen men på automatsäkringen som va till 10 amp istället för 13, lätt o fixa
den i din central?
skall inte ha någon betydelse för diskmaskinen om den är 10 eller 16 om det inte är massor annat som oxå belastar den

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.