Eric Öbo
R Rolle3k skrev:
Nej, inte enligt TS senaste inlägg. Där står det att ventilen som byggts igen med överskåp är en tilluftsventil.

Jag antar att spisfläkten i köket är ansluten mot frånluftsventilen.
Där har du problemet med undertrycket. Speciellt om det är som TS skriver, att den saknar spjäll.
Behövs ett don att kunna strypa in flödet med, och en separat kolfilterfläkt.
Spaltventilerna kring fönsterna ska klara av att tillgodose tillräckligt med tilluft.
Det är nog en kombination. Fläkt kopplad på frånluftsventil, ett för litet friskluftsintag och kanske ett för tätt hus efter tilläggsisolering (och fönsterbyte?).

När det gäller spaltventiler så är min erfarenhet att de ofta är underdimensionerade. I vårt nuvarande hus hade vi sådana men kompletterade direkt med borrade, ordentliga friskluftsventiler i alla sovrum. Skillnaden var väldigt stor, exempelvis ökade luftflödet markant in till utsugsfläkten i badrummet. Man kunde faktiskt känna med handen att det var ett kraftigare flöde vid den ventilerade tröskeln.

Min slutsats är helt enkelt att vi blivit rädda för drag och bygger husen för täta. Min svärfar (också snickare) brukar säga att ”frisk luft har ingen dött av” och det ligger ganska mycket i det. Man pratar ofta om energibesparing men jag tänker ibland att en enda fuktskada eller allergi räcker för att radera ut den lilla vinsten i elförbrukning.

Känner att jag behöver förtydliga lite. Lägenheten är en 4:a.
Tre sovrum. Vägg mellan kök och vardagsrum är riven så det rummet är nu samma.

I samtliga tre sovrum finns spaltventil under fönstren.
I vardagsrummet finns en spaltventil under fönstret.

Frånluftsventil (sån där vanlig vit i plats man kan skruva för att justera öppning) finns i badrum och i toalett. Gissningsvis går dessa till fläkten på taket.

I köket en tilluftsventil på väggen som endast är synlig från utsidan eftersom den inifrån täcks av det nyrenoverade kökets överskåp.

I köket finns även en frånluftsventil. Den går till en fläkt på taket. Tidigare satt en spiskåpa utan motor kopplad till den. Nu sitter en spisfläkt med motor kopplad till den. Denna ventil är fysiskt placerad i ett köksskåp. Om jag skulle koppla ur nuvarande spisfläkt skulle jag fortfarande inte kunna använda denna frånluftsventil utan att varje gång öppna överskåpets lucka, eller ta bort luckan helt. Därför tänker jag att kanske återgå till den tidigare lösningen med spiskåpa utan motor med spjäll som är kopplad till denna frånluftsventil.

I två av sovrummen finns totalt sex inbyggda garderober (tre per rum) Två av dessa (en per rum) har denna märkliga låda placerad i ett överskåp. Det är mystiken kring dessa lådor som gjorde att jag startade denna tråd. Eftersom denna konstruktion börjat krackelera och det viner luft ut kring dessa lådor verkar flera här vara överens om att detta nog antagligen är gamla frånluftsuttag som satts igen för länge sedan. Kanske ska jag därför respektera detta och låta de vara igensatta.

BirgitS
E Eugen Cork skrev:
I köket en tilluftsventil på väggen som endast är synlig från utsidan eftersom den inifrån täcks av det nyrenoverade kökets överskåp.
Det kan vara en gammal skafferiventil, alltså för att få ett svalt skafferi under vinterhalvåret, sedan var skafferidörren gjord på ett sånt sätt den var tät mot resten av köket, dvs. den ventilen var inte en del av hela lägenhetens ventilation.

E Eugen Cork skrev:
Eftersom denna konstruktion börjat krackelera och det viner luft ut kring dessa lådor verkar flera här vara överens om att detta nog antagligen är gamla frånluftsuttag som satts igen för länge sedan. Kanske ska jag därför respektera detta och låta de vara igensatta.
(y)

• Gilla
Eric Öbo
  • Laddar…
E Eugen Cork skrev:
Känner att jag behöver förtydliga lite. Lägenheten är en 4:a.
Tre sovrum. Vägg mellan kök och vardagsrum är riven så det rummet är nu samma.

I samtliga tre sovrum finns spaltventil under fönstren.
I vardagsrummet finns en spaltventil under fönstret.

Frånluftsventil (sån där vanlig vit i plats man kan skruva för att justera öppning) finns i badrum och i toalett. Gissningsvis går dessa till fläkten på taket.

I köket finns även en frånluftsventil. Den går till en fläkt på taket. Tidigare satt en spiskåpa utan motor kopplad till den. Nu sitter en spisfläkt med motor kopplad till den. Denna ventil är fysiskt placerad i ett köksskåp. Om jag skulle koppla ur nuvarande spisfläkt skulle jag fortfarande inte kunna använda denna frånluftsventil utan att varje gång öppna överskåpets lucka, eller ta bort luckan helt. Därför tänker jag att kanske återgå till den tidigare lösningen med spiskåpa utan motor med spjäll som är kopplad till denna frånluftsventil.

I två av sovrummen finns totalt sex inbyggda garderober (tre per rum) Två av dessa (en per rum) har denna märkliga låda placerad i ett överskåp. Det är mystiken kring dessa lådor som gjorde att jag startade denna tråd. Eftersom denna konstruktion börjat krackelera och det viner luft ut kring dessa lådor verkar flera här vara överens om att detta nog antagligen är gamla frånluftsuttag som satts igen för länge sedan. Kanske ska jag därför respektera detta och låta de vara igensatta.
Okej, då är jag med lite mer på hur du menar.
Det jag har skrivit tidigare håller jag kvar vid.
Nu vet jag inte exakt vad du behövde hjälp med från början i tråden, om det bara var frånluften i garderoberna eller också undertrycket som besvärade?

Om jag ska summera vad jag anser utefter det du skriver, så är det följande:

Den tilluftsventilen du menar är sannolikt en ventil för skafferi som man ofta placerade mot yttervägg förr. Således gör det ingenting om den är igensatt när du har så pass många spaltventiler.
Edit: såg att Birgit redan nämnt detta. Lite sen på bollen här.

Frånluftsventilerna i garderoberna hade jag satt igen helt, för att styra luftflödet mot frånluftsventilerna i kök och badrum.

Angående fläkten, så ska den inte anslutas mot ventilen. Inte i ett självdragssystem.
Det ska vara två separata installationer. En för filtrering, rening och cirkulation av luft (spiskåpan), och en för att få ut luften ur lägenheten (ventilen).
Förstår att det kan vara svårt att ändra i det här skedet.
Finns det möjlighet att ta upp ett hål längst bak i "taket" av skåpet, eller på nått sätt öppna upp fritt för ventilen?
Offra övre delen av skåpet och dra fram kanalen en bit?
Eller sitter skåpet enda upp i tak?
Svårt att begripa utan någon bra bild här.

Lycka till!
Rolle3k

Eric Öbo
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan vara en gammal skafferiventil, alltså för att få ett svalt skafferi under vinterhalvåret, sedan var skafferidörren gjord på ett sånt sätt den var tät mot resten av köket, dvs. den ventilen var inte en del av hela lägenhetens ventilation.

(y)
På vilken höjd sitter ventilen? En skafferiventil sitter på 150-170 cm från golv ungefär.

Det ska finnas särskilda fläktar för kök som ditt, där man har en recirkulerande kolfilterfläkt och samtidigt kontakt med frånluftventilen.

BirgitS
Eric Öbo Eric Öbo skrev:
På vilken höjd sitter ventilen? En skafferiventil sitter på 150-170 cm från golv ungefär.
Det där varierar nog. Ett tag bodde jag i en lägenhet från 1947 och där var skafferiventilen ungefär 120 cm över golvet. I släktingars hus från mitten av 50-talet satt skafferiventilen nära taket, alltså mer än 200 cm över golvet.

Eric Öbo
BirgitS BirgitS skrev:
Det där varierar nog. Ett tag bodde jag i en lägenhet från 1947 och där var skafferiventilen ungefär 120 cm över golvet. I släktingars hus från mitten av 50-talet satt skafferiventilen nära taket, alltså mer än 200 cm över golvet.
Aha, ok! Jag har bara sett dem från brösthöjd och uppåt när jag har gjort jobb i äldre lgh.

Den ventil som är övertäckt i köket och som vi misstänker är en skafferiventil är placerad omkring 150-160 cm ovanför golvet.

Om jag skulle vilja ha hjälp att återigen täcka igen luftkanalen i sovrumsgarderobens överskåp (eftersom övertäckningen nu är trasig) vem anlitar jag då? Kan en snickare göra det eller behöver det vara en ventilationsfirma? (Givetvis ska jag stämma av med föreningen först).

Eric Öbo
E Eugen Cork skrev:
Den ventil som är övertäckt i köket och som vi misstänker är en skafferiventil är placerad omkring 150-160 cm ovanför golvet.

Om jag skulle vilja ha hjälp att återigen täcka igen luftkanalen i sovrumsgarderobens överskåp (eftersom övertäckningen nu är trasig) vem anlitar jag då? Kan en snickare göra det eller behöver det vara en ventilationsfirma? (Givetvis ska jag stämma av med föreningen först).
Det gör du själv. Räcker antagligen att stoppa in gullfiber och sedan fästa någonting över hålet. Bästa alternativet är förstås att ta bort den konstiga lådan, laga originalspjället och sedan proppa ventilen. Då kan man öppna upp den igen om man vill och originalutseendet behålls.

Du kanske redan fått svar på dina frågor? Om någon inte förstått så bor du i ett 50-talshus, lägenhet.

kök
Den ventil du ser "bara från utsidan" och som nu täcks med köksskåp var en gång i tiden ventilation till ett skafferi som fanns i köket. Den ska va igensatt nu = korrekt. Den utventil som sitter ovanför spisen ska va öppen.

Garderob
Den från luft som sitter i garderoben är märklig, den är original vad jag kan se, men konstigt placerad. Frånluft ska du bara ha i kök och wc/badrum.

Ventilation är lite trixigt att få till rätt flöde. Har du kraftigt utsug från garderoben så kanske denna punkterar luften som ska ut från badrummet. Ett tips alla kan få är att tejpa fast 15cm sytråd vid varje utventil, och se vilken riktning snöret blåser åt, och hur kraftigt. Prio är att få ut mest luft från badrummet, och när du lagar mat ska du "aktivera" utluften i köket genom att sätta på köksfläkten/öppna spjället till utluftskanalen(original är en lucka med kedja som du drar i). Om kökets utventil alltid är öppen så kan detta innebära att du har baksug i badrummet, eller att badrummets utventil är begränsad. Sytrådarna kan styra dig rätt.

• Gilla
Eric Öbo
  • Laddar…
Eric Öbo
Dracula Dracula skrev:
Du kanske redan fått svar på dina frågor? Om någon inte förstått så bor du i ett 50-talshus, lägenhet.

kök
Den ventil du ser "bara från utsidan" och som nu täcks med köksskåp var en gång i tiden ventilation till ett skafferi som fanns i köket. Den ska va igensatt nu = korrekt. Den utventil som sitter ovanför spisen ska va öppen.
Ett förtydligande bara: Skafferiventiler är jättebra uppfinningar, så har du ett originalkök men en sådan ventil - sätt inte igen den!

Dracula Dracula skrev:
Den från luft som sitter i garderoben är märklig, den är original vad jag kan se, men konstigt placerad. Frånluft ska du bara ha i kök och wc/badrum.
Jag tror att du gör misstaget att tänka på hur det ser ut på dagens marknad, inte på hur man tänkte förr. De flesta äldre garderober har ventilationshål som ska få luft att via självdrag vädra ut unken doft från kläder av naturmaterial. Titta på valfri 50-talsgarderob så har du ett luftintag i botten av underskåpet och ett i botten av överskåpet. Att TS garderob har effektiviserats med en riktig frånluftsventil är helt logiskt - det gör garderoben bättre ventilerad. Att någon senare ägare/förening förstört tanken genom att mixtra med förutsättningarna på olika sätt är en annan sak.

Jag känner att jag blivit mycket klokare av alla era svar och känner mig nöjd för stunden. Tack för engagemanget! Jag ska prata vidare med föreningen och se vad de säger.

• Gilla
Eric Öbo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.