10 240 läst ·
42 svar
10k läst
42 svar
Igenbyggd ventilation i 50-talsgarderob (eller vad är detta?)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Det ska vara undertryck i bostäder och t.ex. i den här föreningen är det lite övertryck i trapphuset för att matos inte ska komma ut där så dörren är trög.
Vanliga köksfläktar med egen motor kontrollerar man ju själv och de går ju utmärkt att stänga av.
För övrigt håller jag med etompau, du bör absolut kontakta styrelsen innan du gör något över huvud taget.
Vanliga köksfläktar med egen motor kontrollerar man ju själv och de går ju utmärkt att stänga av.
För övrigt håller jag med etompau, du bör absolut kontakta styrelsen innan du gör något över huvud taget.
Det finns undertryck och undertryck. Det som TS beskriver är uppenbarligen ett fel. Det måste åtgärdas på något sätt. Jag känner ju inte till huset, men det är inte omöjligt att det har gjorts någon käck tilläggsisolering som har gjort det alldeles för tätt. Eftersom TS talar om ventiler under fönstren så kan man i alla fall hoppas att dessa är original.BirgitS skrev:
Det ska vara undertryck i bostäder och t.ex. i den här föreningen är det lite övertryck i trapphuset för att matos inte ska komma ut där så dörren är trög.
Jag tror du är på rätt spår.E Eugen Cork skrev:Jag flyttade in i våras, tidigare ägare renoverade köket 2017 men har tyvärr inte varit så behjälplig med information tyvärr. Senaste OVK gjordes innan köksrenoveringen. Den tidigare ägaren ersatte den tidigare kåpan som använder vind/takfläkten som sug med en köksfläkt med egen fläktmotor.
Inga mätningar har gjorts. Men ytterdörren är oerhört tung att öppna. Om vi däremot har ett fönster öppet går ytterdörren att öppna utan problem. Från nyckelhålet viner och tjuter det svagt och luft strömmar in, öppnar vi ett fönster upphör detta omedelbart. Från ventilationen som sitter på fixturen vid den vägghängda toaletten strömmar avloppslukt ut, öppnar vi ett fönster upphör detta. Detta har gjort att mina misstankar om ett lite för kraftigt undertryck uppkom.
Jag planerar att byta tillbaka till en vanlig kåpa utan motor.
Men till min fundering, kan det vara så att en spisfläkt med motor saknar spjäll vilket gör att den "står öppen" dygnet runt och kanske skapar undertryck? Isf borde ju problemet upphöra om jag byter tillbaka till en kåpa med spjäll.
Undertrycket är för högt om det susar i brevlåda mm, vilket kan förklaras genom att den mekaniska ventilationen suger ut luften genom spisfläkten som var kopplad till den befintliga frånluftsventilen om jag förstått dig rätt?
Att sätta in en ny spiskåpa med kolfilter utan att koppla på den mot ventilen, och sedan en ny frånluftsventil, bör göra susen.
Angående att du har igenpluggad ventilation så har jag samma sak i min lägenhet.
Jag tror helt enkelt att man har valt att ta in friska luften via spaltventilerna istället för de gamla ventilationskanalerna.
(Kanske var man rädd för gamla igensatta asbestkanaler?)
Hur som helst, har du tillgång till tilluft i alla rum utom badrummet så är det ju rätt.
Angående ventilen i din garderob så låter det rimligt att det är frånluft, detta för att ta bort fukt osv från kläder som hängts in där.
Den hade jag försökt täppa till om det är det som är tanken, och tvingat frånluften att försvinna ut via kök- och badrumsventilerna.
Lycka till!
Rolle3k
Produkter som diskuteras: "spaltventilerna"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Hade jag varit TS hade jag nog velat ha en frånluftsventil i garderoben om det finns en. Tanken är god – den finns ju där av en anledning.R Rolle3k skrev:Jag tror du är på rätt spår.
Undertrycket är för högt om det susar i brevlåda mm, vilket kan förklaras genom att den mekaniska ventilationen suger ut luften genom spisfläkten som var kopplad till den befintliga frånluftsventilen om jag förstått dig rätt?
Att sätta in en ny spiskåpa med kolfilter utan att koppla på den mot ventilen, och sedan en ny frånluftsventil, bör göra susen.
Angående att du har igenpluggad ventilation så har jag samma sak i min lägenhet.
Jag tror helt enkelt att man har valt att ta in friska luften via spaltventilerna istället för de gamla ventilationskanalerna.
(Kanske var man rädd för gamla igensatta asbestkanaler?)
Hur som helst, har du tillgång till tilluft i alla rum utom badrummet så är det ju rätt.
Angående ventilen i din garderob så låter det rimligt att det är frånluft, detta för att ta bort fukt osv från kläder som hängts in där.
Den hade jag försökt täppa till om det är det som är tanken, och tvingat frånluften att försvinna ut via kök- och badrumsventilerna.
Lycka till!
Rolle3k
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Fast idag har man ju en annan ventilationsprincip än på 50-talet där det ibland byggdes så varje rum hade både tilluft och frånluft, men idag vill man ju att all frånluft ska gå via köket och badrummet för att de rummen ska bli tillräckligt ventilerade.Eric Öbo skrev:
Jag följde Eric Öbos tips och kontaktade Stadsbyggnadskontoret och fick ut originalritningarna. Ritningarna visade att det faktiskt finns en tilluftsventil i köket. Något som tidigare ägare i sin köksrenovering 2017 satt igen och täckt över med en rad överskåp. Det i kombination med en köksfläkt med motor ligger nog antagligen till grund för problemen. Köket är ganska påkostat vilket gör mig förvånad över att de gjort på det sättet. Det är därför tyvärr inte aktuellt att i först hand öppna upp den ventilen, det kräver nämligen att halva köket byggs om ganska kraftigt.
Jag har försökt prata med föreningen men de är ganska långsamma med att besvara frågor, och ofta ganska fåordiga när svar väl kommer. Därför tänkte jag att jag får börja med att ta reda lite på egen hand och sen försöka ligga på dem lite mer.
Nästa OVK ligger flera år i framtiden och jag skulle vilja försöka utreda detta lite tidigare. Om jag vill anlita någon expert för att titta på ventilationen i vår lägenhet och kanske komma med råd, vad anlitar jag då? Finns det ventilationskonsulter? Eller är det någon annan yrkesgrupp jag bör anlita?
Jag har försökt prata med föreningen men de är ganska långsamma med att besvara frågor, och ofta ganska fåordiga när svar väl kommer. Därför tänkte jag att jag får börja med att ta reda lite på egen hand och sen försöka ligga på dem lite mer.
Nästa OVK ligger flera år i framtiden och jag skulle vilja försöka utreda detta lite tidigare. Om jag vill anlita någon expert för att titta på ventilationen i vår lägenhet och kanske komma med råd, vad anlitar jag då? Finns det ventilationskonsulter? Eller är det någon annan yrkesgrupp jag bör anlita?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Numera får man inte ha tilluft i kök utan frånluften där ska dra luft från resten av lägenheten.E Eugen Cork skrev:
Det bör finnas en teknisk förvaltare så du kan be att få fråga det företaget i stället.E Eugen Cork skrev:
Ja, t.ex. för Stockholmsområdet: https://energiradgivningen.se/E Eugen Cork skrev:
Gör säkert varken till eller från inne i en garderob. Däremot skulle det säkert göra garderoben betydligt fräschare.BirgitS skrev:
Utan att veta hur er fastighet ser ut, så som jag nämnde tidigare, så tror jag att man har tagit ett beslut om att plugga igen den befintliga tilluften via fastighetens kanalsystem, och istället använder sig av spaltventilerna i fönstren. Kanske i samband med en uppgradering till modernare fönster?E Eugen Cork skrev:Jag följde Eric Öbos tips och kontaktade Stadsbyggnadskontoret och fick ut originalritningarna. Ritningarna visade att det faktiskt finns en tilluftsventil i köket. Något som tidigare ägare i sin köksrenovering 2017 satt igen och täckt över med en rad överskåp. Det i kombination med en köksfläkt med motor ligger nog antagligen till grund för problemen. Köket är ganska påkostat vilket gör mig förvånad över att de gjort på det sättet. Det är därför tyvärr inte aktuellt att i först hand öppna upp den ventilen, det kräver nämligen att halva köket byggs om ganska kraftigt.
Detta gör ju att den proppade tilluftsventilen inte är någon fara.
Tilluften från den ventilen ersätts med luft via spaltventilerna, om du nu har det i varje rum?
Mitt förslag i tidigare inlägg står kvar.
Ta bort fläkten som är ansluten till frånluftskanalen, och skaffa en kolfilterfläkt istället. Då får du en separat fläkt som filtrerar och cirkulerar luften, och så får du en frånluftsventil som är ansluten mot fastighetens självdragssystem.
En frånluftsventil i köket, och en i badrummet ska räcka. Då styr du den 'dåliga' luften till rätt utrymmen.
Om du nu inte bor i en väldigt stor lägenhet.
Grejen är väl att den proppade ventilen är en frånluftsventil? Öka luftflödet in i lägenheten så bör problemet försvinna. TS säger ju själv att det räcker att öppna ett fönster för att undertrycket ska reduceras kraftigt.R Rolle3k skrev:Utan att veta hur er fastighet ser ut, så som jag nämnde tidigare, så tror jag att man har tagit ett beslut om att plugga igen den befintliga tilluften via fastighetens kanalsystem, och istället använder sig av spaltventilerna i fönstren. Kanske i samband med en uppgradering till modernare fönster?
Detta gör ju att den proppade tilluftsventilen inte är någon fara.
Tilluften från den ventilen ersätts med luft via spaltventilerna, om du nu har det i varje rum?
Nej, inte enligt TS senaste inlägg. Där står det att ventilen som byggts igen med överskåp är en tilluftsventil.Eric Öbo skrev:
Jag antar att spisfläkten i köket är ansluten mot frånluftsventilen.
Där har du problemet med undertrycket. Speciellt om det är som TS skriver, att den saknar spjäll.
Behövs ett don att kunna strypa in flödet med, och en separat kolfilterfläkt.
Spaltventilerna kring fönsterna ska klara av att tillgodose tillräckligt med tilluft.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Det är bättre att öppna i ett annat rum, sen om man har öppet överallt för att få korsdrag så temperaturen inne går ner på sommarkvällarna spelar det ju ingen roll om det är öppet i köket också. Men en bra princip i hus är att när man lagar mat så att fläkten i köket är igång men har dåligt drag så öppnar man ett fönster i ett annat rum än i köket.Eric Öbo skrev: