Alla!
Eller närmare bestämt, Rådjur, hare, höns, kråkor, småfåglar.
Eller närmare bestämt, Rådjur, hare, höns, kråkor, småfåglar.
Inga vildsvin åtminstone, det gör det lite lättare att skydda buskarna.
Är det bara de 2 på bilden eller finns det en tanke med att plantera fler?
Jag skulle bygga en stor bur som sitter fast i väggen och med en dörr så att det blir lättare att gå in och ut.
Är det bara de 2 på bilden eller finns det en tanke med att plantera fler?
Jag skulle bygga en stor bur som sitter fast i väggen och med en dörr så att det blir lättare att gå in och ut.
Vildsvinen här matas med bly regelbundet så de behöver inga blåbär.Pjosk75 skrev:
Grejen är att buskarna växer mot en liten stuga typ frigga, och stora burar blir groteskt mot det lilla huset.
Funderar seriös på att flytta dem istället.
Jag har byggt en liknande bur till frugans köksträdgård för att mota rådjur men modellen större. Byggde den med 45x45.
Jag målade den svart med slamfärg och upplever inte att den är grotesk i förhållande till garaget, tycker de svarta smälter in mer än ljus plank. Men proportionerna blir ju lite annorlunda när "buren" är uppåt 180 hög och 4x5m
Jag målade den svart med slamfärg och upplever inte att den är grotesk i förhållande till garaget, tycker de svarta smälter in mer än ljus plank. Men proportionerna blir ju lite annorlunda när "buren" är uppåt 180 hög och 4x5m
Jag har sett att många bygger stora burar ( typ 10x10 m) och har alla möjliga odlingar i dem. Själv har jag en blygsam odling omgärdad av ligusterhäck och spaljé.
Blåbären får inte plats där men dem verkar inga av mina trädgårdsdjur vara intresserade av.
Blåbären får inte plats där men dem verkar inga av mina trädgårdsdjur vara intresserade av.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle troligen sätta nya buskar och låta fåglarna få de befintliga när de nya börjat producera.
Men grå och/eller bruna ramar och nät smälter in bättre in i bakgrunden än andra färger. Inte direkt mönstermålat men det går att tänka på färgsättningen.
Men grå och/eller bruna ramar och nät smälter in bättre in i bakgrunden än andra färger. Inte direkt mönstermålat men det går att tänka på färgsättningen.
Har ni problem med att djuren äter upp blåbären? Hos mig är det inga djur alls som är på blåbären. De får vi behålla själva. Men det är klart vi har många olika bär och buskar och det finns alltid något som de tycker bättre om.
Kråkfåglarna gillar körsbären bättre, för två år sedan kom en flock kajor och de rensade hela körsbärsträdet på under tio minuter. Även måsarna gillar körsbär, men då de inte så lätt kan landa i trädet så äter de ändå bara upp de körsbär som vi inte ens kommer åt med stege.
Rådjuren föredrar röda vinbär, men eftersom de är taggiga så får vi behålla de som är inne i busken och det gör att vi får så att vi klarar oss bra ändå.
Plommonen är getingarna farliga på, jag brukar dock låta dem äta på några som de har gett sig på för då håller de sig borta från de andra. Plockar man bort de som är skadade så fortsätter de på de som inte är skadade nämligen.
Äpplena är älgarna och rådjuren farliga på. Tur att trädet är så högt att vi får behålla de som är högre upp.
Hallonen är det ju stekellarver som äter upp, men plockar man dem i tid så är det inte heller något större problem.
Björnbären är det ingen som äter upp. Och vi har som sagt aldrig haft problem med blåbären heller.
Ni får plantera sådant som de hellre äter är mitt råd...
Kråkfåglarna gillar körsbären bättre, för två år sedan kom en flock kajor och de rensade hela körsbärsträdet på under tio minuter. Även måsarna gillar körsbär, men då de inte så lätt kan landa i trädet så äter de ändå bara upp de körsbär som vi inte ens kommer åt med stege.
Rådjuren föredrar röda vinbär, men eftersom de är taggiga så får vi behålla de som är inne i busken och det gör att vi får så att vi klarar oss bra ändå.
Plommonen är getingarna farliga på, jag brukar dock låta dem äta på några som de har gett sig på för då håller de sig borta från de andra. Plockar man bort de som är skadade så fortsätter de på de som inte är skadade nämligen.
Äpplena är älgarna och rådjuren farliga på. Tur att trädet är så högt att vi får behålla de som är högre upp.
Hallonen är det ju stekellarver som äter upp, men plockar man dem i tid så är det inte heller något större problem.
Björnbären är det ingen som äter upp. Och vi har som sagt aldrig haft problem med blåbären heller.
Ni får plantera sådant som de hellre äter är mitt råd...
Undrar om det beror vad det finns för annat ätbart i området.
Har rådjur, dov/kronhjort, vildsvin, harar, möss, tranor och en massa andra fåglar i närområdet runt trädgården. Och än så länge är det bara hararna som varit och ätit på blåbär och blåbärstry förra året. Vanligt 1 meter högt hönsnät räckte för att hålla dem utanför.
Jo, det kan ha varit tranor som drog upp 10 cm höga bondbönor förra året.
Har rådjur, dov/kronhjort, vildsvin, harar, möss, tranor och en massa andra fåglar i närområdet runt trädgården. Och än så länge är det bara hararna som varit och ätit på blåbär och blåbärstry förra året. Vanligt 1 meter högt hönsnät räckte för att hålla dem utanför.
Jo, det kan ha varit tranor som drog upp 10 cm höga bondbönor förra året.
Moderator
· Stockholm
· 57 682 inlägg
Vi hade blåbär (de började plötsligt dö), och massor med rådjur. Men jag tror aldrig jag sett råjursskador på blåbären. En av de få växter de lämnat ifred.
Klicka här för att svara