Har fått fukt i några siporex block i en i övrigt torr källare. Anledningen är att skvallerröret från pannan av misstag stått mot väggen. Miljön är helt torr, jag har skrapat av färg på väggen och kört med värmefläkt i pannrummet MEN den vill inte torka ut…har gått 18 månader…vad kan jag göra…? Fick rådet att vänta tidigare men kan det verkligen ta så lång tid? Och borde det inte bli bättre vartefter?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "skrapat färg"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Markfukt känns osannolikt men vem vet. Väggen är en murad innervägg i siporex som putsats och målats med diffusionsöppen färg Liwa. Har aldrig funnits problem innan någon ställde något ovanpå skvaller röret från pannan så att det vreds in mot väggen i pannrummet. Upptäcktes först vid service på pannan och då hade det nog varit så länge…fuktutslaget är väldigt ”lokalt” se bilder, och på det senaste året har det varken blivit bättre eller sämre. Jag har prövat att även sätta en värmefläkt i pannrummet, men det verkar inte heller hjälpa så klart, konstanten del vatten ur skvallerröret och det rinner över källargolvet ner i en brunn så det borde inte vara nåt problem. Det jag funderar på nu är att helt enkelt såga ur en bit av väggen, fylla i med ny siporex och putsa om. Kanske kommer det att hjälpa att det blir torrare. Jag tror inte att det kommer från markfukt. Det kan du göra men det känns osannolikt hela plattan i huset. Har minst 5 cm frigolit Och det borde inte tränga upp genom det framför allt inte på en vägg som är murad innervägg i mitten av källaren.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Är det dära en fuktmätare för lättbetong, ser ut att vara en billig för trä?S sepani skrev:Markfukt känns osannolikt men vem vet. Väggen är en murad innervägg i siporex som putsats och målats med diffusionsöppen färg Liwa. Har aldrig funnits problem innan någon ställde något ovanpå skvaller röret från pannan så att det vreds in mot väggen i pannrummet. Upptäcktes först vid service på pannan och då hade det nog varit så länge…fuktutslaget är väldigt ”lokalt” se bilder, och på det senaste året har det varken blivit bättre eller sämre. Jag har prövat att även sätta en värmefläkt i pannrummet, men det verkar inte heller hjälpa så klart, konstanten del vatten ur skvallerröret och det rinner över källargolvet ner i en brunn så det borde inte vara nåt problem. Det jag funderar på nu är att helt enkelt såga ur en bit av väggen, fylla i med ny siporex och putsa om. Kanske kommer det att hjälpa att det blir torrare. Jag tror inte att det kommer från markfukt. Det kan du göra men det känns osannolikt hela plattan i huset. Har minst 5 cm frigolit Och det borde inte tränga upp genom det framför allt inte på en vägg som är murad innervägg i mitten av källaren.
[bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden