Ser detta ut som asbetspapp under plastmatta?

Vi kommer lämna in en bit för provtagning, men skadan kan redan vara skedd.

Plastmattan har legat på ett betonggolv i ett förråd i en källare. Huset är från 1965.

När jag rev upp mattan så släppte den relativt lätt, behövde dra och separera successivt med en kofot.

Kvar blev en större massa av vit filt/pappliknande som verkar komma från mattans baksida.

Av vad jag läst i efterhand (dum som jag var tänkte jag endast att lim innehåll asbest under plastmattor) har jag förstått att det vita under plastmattan kan vara asbestpapp/kartong.

Har någon annan erfarenhet av detta, rivning av liknande plastmatta och ett liknande papp/filtmaterial som blev kvar under? Visade proven i så fall på asbest eller inte? Vilka åtgärder vidtog ni i så fall?

• Vit pappliknande yta under plastmatta på betonggolv, potentiellt asbestpapp från hus byggt 1965, ses mot bakgrund av skuggor och ojämn yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit filt/pappliknande material kvar på betonggolv efter rivning av plastmatta i förråd från 1965. Används för att bedöma eventuell asbestförekomst.
    Skapa konto
  • Uppbruten plastmatta som visar lager av vit papp/filt ovanpå blåmönstrat golv i källarförråd, potentiellt asbestinnehåll.
    Skapa konto
  • Underlag av vit filt/pappliknande material med en del avtäckt där plastmatta suttit fast på betonggolv, potentiell asbestmisstanke.
    Skapa konto
  • Riven plastmatta uppvikt över vit pappliknande massa, potentiellt asbestinnehållande, på betonggolv i förråd från 1965.
    Skapa konto
  • Plastmatta med blått mönster och en vit filt- eller pappliknande massa synlig under, delvis uppskuren och exponerad i en källarförrådsmiljö.
    Skapa konto
Eftersom byggåret är i tiden då asbest var vanligt förekommande och det vita är som papp kan mattan mycket väl innehålla asbest.
Ett prov är ett bra sätt att få svar... Att gissa genom att titta på bilderna är inte en säker metod...

• Gilla
Sofia E
  • Laddar…
Väldigt likt mattan jag river ut nu. Den är testad positivt på asbest. Den ligger på spånskiva och planen är att ta upp mattan med spånet. Har utsug typ höfläkt samt en spånsug som punktutsug.
Har en till matta som med mina ögon ser lika uppbyggd ut men den vet jag inte än hur jag ska få ut på säkert sätt.
Själv lider jag inte direkt av asbestnoja men tvivlar inte på att det är klokt att skydda sig.
Nu är ju skadan redan skedd hos dig men jag tycker absolut du ska skydda dig och sanera från och med nu. Risken är liten men man riskerar ju komma närmare nitlotten ju oftare man chansar. Glöm inte heller att det är de små fibrerna man inte ser som är farliga. De stora fibrerna man kan sopa upp är nog inte farliga. Därför vill jag ventilera så gott jag kan.
Person i skyddskläder arbetar på ett golv med grön mönstrad matta, omgiven av verktyg och tejpade plastskydd, vid renovering med asbestrisk.
Skapa konto

Rum med gul tapet, svart fläkt monterad i fönstret för ventilation, vitt skyddsdräkt, svart skåp och arbetsutrustning på golvet.
Skapa konto

• Gilla
HSP
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Väldigt likt mattan jag river ut nu. Den är testad positivt på asbest. Den ligger på spånskiva och planen är att ta upp mattan med spånet. Har utsug typ höfläkt samt en spånsug som punktutsug.
Har en till matta som med mina ögon ser lika uppbyggd ut men den vet jag inte än hur jag ska få ut på säkert sätt.
Själv lider jag inte direkt av asbestnoja men tvivlar inte på att det är klokt att skydda sig.
Nu är ju skadan redan skedd hos dig men jag tycker absolut du ska skydda dig och sanera från och med nu. Risken är liten men man riskerar ju komma närmare nitlotten ju oftare man chansar. Glöm inte heller att det är de små fibrerna man inte ser som är farliga. De stora fibrerna man kan sopa upp är nog inte farliga. Därför vill jag ventilera så gott jag kan.
[bild]
[bild]
Riktigt bra jobbat!
Tips till Bjober är att täcka element (det är svårt att få ur ev damm i elementet), tejpa igen garderober och ta bort allt onödigt i rummet exempelvis ståltråds grejen runt taklampan. Det underlättar den "kommande" våttorkningen att endast ha släta ytor att torka av.

• Älska
Bjober
  • Laddar…
Tack för era svar, det uppskattas! Jag förstår att ett prov är det enda som kan säga något med säkerhet, bara att hålla tummarna…

Har ni någon erfarenhet av just asbestpapp och hur det typiskt ser ut och beter sig när man river det?

Ser det ut i stil med de bilder jag tagit efter att själva plastmattan rivits upp?

Som jag förstått det kan asbestpappen vara svår att bedöma då mattans undre skikt kan innehålla allt från typ 90% asbest till ingenting alls.

H HSP skrev:
Riktigt bra jobbat!
Tips till Bjober är att täcka element (det är svårt att få ur ev damm i elementet), tejpa igen garderober och ta bort allt onödigt i rummet exempelvis ståltråds grejen runt taklampan. Det underlättar den "kommande" våttorkningen att endast ha släta ytor att torka av.
Ja det har du helt rätt i. Hittills har jag provöppnat golvet men avbrutit då jag behövde bättre brytjärn. Fick även haveri på spånsugen, kondensatorn i motorn brann upp. Där ligger min noja, Brännt ASEA guck äckel är det äckligaste giftigaste som finns. Men nu är det ordning på verktygen igen så arbetet kan fortskrida.

Ute har jag en vattenslang med duschmunstycke så jag kan spola av hela mig innan jag tar av mask och overall.

Är det något särskilt att tänka på när man våttorkar? Torka , skölja trasan under rinnande vatten och fortsätta? Eller kör ni engångstrasor?

Jag har kört med flera hinkar och flera trasor. Byte av hink och trasa vid varje torkning.
1:a torkningen när luften är klar.
Sedan 2: torkningen efter 20-30minuter efter föregående, sedan sista torkningen dagen efter innan man river sluss mm (undertryck till nästa dag = fläkt på).

Se upp om du använder dammsugare vid rivning då den kommer att samla på sig fibrer i motorn då motorn ofta använder "sugluft" för kylning. De kommer kan sedan släppa när du använder den senare... Likaså slip, kap, såg -maskiner mm

Det finns säkert någon på forumet som jobbar med detta. Jag har bara gjort detta privat på hobbynivå.

Kanske inte 100% rätt men bättre än att köra utan åtgärder...

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.