68 910 läst ·
154 svar
69k läst
154 svar
I akut hjälp med kunskap om att svetsa i armeringsjärn, har aldrig svetsat!!!
Känns nästan som att deformationshärdningen vid bockning skulle vara nåt som ändrar egenskaperna mer.Rickard.ag skrev:
Som jag skrev tidigare är armering seghärdat så absolut ändras egenskaperna när man svetsar.
Exakt vad som händer vet jag inte men tänker att det värsta som kan hända är om man lyckas härda stålet lokalt runt svetsen som kan hända när man svetsar kolstål. Absolut ingen aning om det ens är möjligt i armering.
svetsning av armering är ett alternativ till najning, det är i sammanhanget låg värme och ingen tid. Det är tack-welding. Påverkar inte armeringen öht.
jag är nybörjare och det skvätter en hel del, men det gör ondare att steka bacon. Men svetshjälm vill jag rekommendera!SBH skrev:
1) Det har eldat upp många containrar, srbestplatser och liknande. Cellplasten tänder lätt och brinner som fan. Var mycket försiktig.F fsn skrev:Väcker liv i tråden. Tänkte svetsa B-järnen som skall vinklas upp genom plattan till poolbygget. Thermopool helt ovan mark så jag är lite petig med armeringen. Det är runt 200st 12mm järn som med ca 1-2cm toleranskrav skall svetsas fast i 8mm matta (8150).
Fråga 1: kommer frigoliten att brinna upp? Lite brännkratrar efter svetsloppor lever jag med och jag får väl ha med mig en hink vatten.
Fråga 2: jag har produktivitetskrav, vill inte stå för länge med detta. Det blir nog drygt ändå med tanke på precisionskraven. Har både möjlighet att svetsa MIG/MAG (det blir i sådana fall FCAW utan gas) eller pinne. Vilken skall jag köra på?
Fråga 3: nån som kan rekommendera en fungerande gaslös flusstråd som funkar acceptabelt? Nån som provat den från Biltema?
Fråga 4: om jag går på pinne... Nån rekommenation på pinne som är bra till den typ av stål som det är i armering och är lättänd och inte nappar hela tiden? Det blir ju i princip punkter som skall svetsas och jag har vissa svårigheter att inte få tex OK48 att nappa om jag inte stryker igång den.
Fråga 5: nån som vet nåt om Cellulosic-pinnar? Har ett paket sådana 3,2mm liggande. Svårtända? Lämpliga för armeringsjärn?
2)MMA är perfekt för jobbet.
3)De brukar inte fungera så bra för de dimmentioner du skall svetsa. Blir dyrt och dåligt.
4)OK 43.32. Svagare än 48.00, men betydligt lättare att svetsa med. Den går även att svetsa med trafo om du inte har någon inverter.
5)Svårtända och enbart DC. Inget du svetsar med trafo då du behöver 70V tändspänning och DC.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
inlägget är från 2017.....
1. Nu är det svetsat nångång 2017 skulle jag tro..... Lånade en svetsfilt från jobbet. hade både ett par hinkar vatten, en slang framme samt vattnade frigoliten innan. Det var fullständigt odramatiskt. Eftersom många hade synpunkter om att det kommer mer eller mindre att explodera så lät jag svetsprut gå rakt ner i torr frigolit som ett test, inte en enda gång fick jag det att ta sig.Bengt-re skrev:
1) Det har eldat upp många containrar, srbestplatser och liknande. Cellplasten tänder lätt och brinner som fan. Var mycket försiktig.
2)MMA är perfekt för jobbet.
3)De brukar inte fungera så bra för de dimmentioner du skall svetsa. Blir dyrt och dåligt.
4)OK 43.32. Svagare än 48.00, men betydligt lättare att svetsa med. Den går även att svetsa med trafo om du inte har någon inverter.
5)Svårtända och enbart DC. Inget du svetsar med trafo då du behöver 70V tändspänning och DC.
2. Jag använde en ESAB CoreShield tråd på 5kg spole. Det var det i särklass snabbaste sättet.
3. Fungerade utmärkt. Det blev inte dyrt (tråden var gratis) och det blev inte dåligt på något sätt. Jag är generellt inte en förespråkare av fluxtråd (både map hälsoskäl och kvalité) men det är i jämförelse med skyddsgas. Just för denna applikatonen utomhus så var det extremt rationellt.
4. Jag har oslagbart bra möjligheter att låna de senaste svetsarna som finns på marknaden. Inget annat än inverter är eller var aktuellt.
5. Finns bra svetsar med dedikerade svetsprocesser för Cellulosapinnar. Ryker väl en del och är inte populära i Sverige. Finns fö inte en svets idag (eller de senaste 30 åren) som INTE har DC.....
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden