Farstatjej90
returen returen skrev:
Nu verkar ju redan TS bo i en liten by och valt väg...

där jag kommer ifrån är det släktfejd som gäller och den pågår i generationer utan att någon vet den ursprungliga orsaken längre. samtidigt är inaveln betydande.
fejder mellan byar är ett naturligt inslag. och ve den som raggar partners från någon annan by en sin egna.
Detta var ett bra inlägg. Det svarade verkligen på min fråga, tack.

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ni som bor i små byar utan skriftliga avtal, hur gör man vid konflikter? Går till byäldsten? Utlyser släktfejd? Förklara för en som inte vet...🤔
Man gör helt sonika affärer med folk man känner och har sociala relationer med. Man kanske känner någon sen barnsben och vet att han brukar försöka sitt bästa och/eller har ett rykte om sig att vara duktig på sin sak. Eller så känner man hans föräldrar och vet att ger man honom en chans även utan att han själv bevisat sig innan så finns det en kontext med skyddsnät både för honom ocj affären om han skulle misslyckas.

Och det finns ett socialt tryck, vare sig man ses vid stranden, på gemensamma fester, i kyrkan, vid älgjakten eller vad det nu är.

Det har såklart sina nackdelar: Man blir beroende av personliga relationer. Så fort det är större saker med stordriftsfördelar bleknar nyttan. Men för dussintjänster sänker det transaktionskostnaderna och riskerna rätt bra.

Sen är ju samhället i stort ofantligt mycket rikare för att vi även har arbetsdelning utanför de små gemenskaperna, så jag menar inte att skönmåla systemet som bättre än det anonyma system som man till vardags lever med i en stad. Annorlunda däremot, och bättre i somt och sämre i annat.

Men det är underkastat samma lagar som allt annat i Sverige och behöver man försäkringar och garantier skriver man förstås avtal på landet med. Det är trots allt inte klanvälden vi pratar om.

• Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Man gör helt sonika affärer med folk man känner och har sociala relationer med. Man kanske känner någon sen barnsben och vet att han brukar försöka sitt bästa och/eller har ett rykte om sig att vara duktig på sin sak. Eller så känner man hans föräldrar och vet att ger man honom en chans även utan att han själv bevisat sig innan så finns det en kontext med skyddsnät både för honom ocj affären om han skulle misslyckas.

Och det finns ett socialt tryck, vare sig man ses vid stranden, på gemensamma fester, i kyrkan, vid älgjakten eller vad det nu är.

Det har såklart sina nackdelar: Man blir beroende av personliga relationer. Så fort det är större saker med stordriftsfördelar bleknar nyttan. Men för dussintjänster sänker det transaktionskostnaderna och riskerna rätt bra.

Sen är ju samhället i stort ofantligt mycket rikare för att vi även har arbetsdelning utanför de små gemenskaperna, så jag menar inte att skönmåla systemet som bättre än det anonyma system som man till vardags lever med i en stad. Annorlunda däremot, och bättre i somt och sämre i annat.

Men det är underkastat samma lagar som allt annat i Sverige och behöver man försäkringar och garantier skriver man förstås avtal på landet med. Det är trots allt inte klanvälden vi pratar om.
Intressant! Har du nåt att säga om inavelns roll som Returen pratade om?🤔

• Gilla
returen
  • Laddar…
Ja, att det är trams.

• Haha
returen
  • Laddar…
Farstatjej90
Ja, att det är trams.
Att det inte har någon roll eller att det inte förekommer? För jag tyckte returen var rätt övertygande.🤔

• Gilla
returen
  • Laddar…
Att det förekommer på strukturell nivå. Kusingifte var rent av så exceptionellt ovanligt att förbudet mot det togs bort redan i mitten av 1800-talet. Nu med MENA-invandring kommer förbudet tillbaka eftersom företeelsen inte är kulturellt accepterad och medför medicinska risker.

Tittar vi på hur folk lever i Sverige så lever såväl pojkar som flickor relativt fritt och möter genom sin skolgång i alla fall några hundratal jämnåriga upp till gymnasieåldern.

Det är som sagt trams att det skulle finnas omfattande inavel även om enstaka kusinrelationer finns och tolereras av missriktad vidsynthet.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
och en till och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Att det förekommer på strukturell nivå. Kusingifte var rent av så exceptionellt ovanligt att förbudet mot det togs bort redan i mitten av 1800-talet. Nu med MENA-invandring kommer förbudet tillbaka eftersom företeelsen inte är kulturellt accepterad.

Tittar vi på hur folk lever i Sverige så lever spväl pojkar och flickor relativt fritt och möter genom sin skolgång i alla fall några hundratal jämnåriga upp till gymnasieåldern.

Det är som sagt trams att det skulle finnas omfattande inavel även om enstaka kusinrelationer finns och tolereras av missriktad vidsynthet.
Jag är inte övertygad. Det finns ju en ärftlig sjukdom, Skelleftesjukan, uppkallad efter det till och med. Tror inte du kan skylla på invandrare här...

• Gilla
returen
  • Laddar…
Verkligen inte, och just Skellefteå är som jag förstår det något av ett regionalt skämt. Alla heter Lundmark eller Marklund.

Det är dock inte norm, vare sig i Norrland eller Sverige i stort.

Edit: Invandring är för övrigt ett utmärkt motmedel mot inavel, vare sig den är regional eller internationell. Men det bygger på att det finns en gemensam vilja att beblanda sig med varandra.

• Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Verkligen inte, och just Skellefteå är som jag förstår det något av ett regionalt skämt. Alla heter Lundmark eller Marklund.

Det är dock inte norm, vare sig i Norrland eller Sverige i stort.

Edit: Invandring är för övrigt ett utmärkt motmedel mot inavel, vare sig den är regional eller internationell. Men det bygger på att det finns en gemensam vilja att beblanda sig med varandra.
Jag fattar inte, sjukdomen finns ju, det är inte något skämt.

• Gilla
returen
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag fattar inte, sjukdomen finns ju, det är inte något skämt.
Att Skelleftebor är särskilt inavlade är ett skämt. Staden som sådan har bara ett par hundra år på nacken, och det är klart att den relativt isolerade by det var innsn dess kanske hade problem med inavel och hade otur att få in den aktuella mutationen i genpoolen.

På motsvarande sätt har jag en gammal kompis från norra Öland som brukar skoja om att cykeln räddade ölänningarna från inavel. För ett par hundra år sedan när fler rörde sig i mindre cirklar och unga exempelvis inte mötte så många jämnåriga som de gör idag fanns säkerligen större inavelsproblem i isolerade bygder då det stora problemet i sådana sammanhang är när det inavlas i generation efter generation.

Nu pratade vi dock om läget idag, och hur kittlande du än finner skrönor om inavel på landsbygden så är de – på strukturell nivå – trams.

• Gilla
  • Haha
och en till och 4 till
  • Laddar…
En som stod mig ganska nära hade just Skellefteå sjukan, helt utan förankring norr om Dalarna men det är mycket mer utbrett just där av någon anledning

nino nino skrev:
En som stod mig ganska nära hade just Skellefteå sjukan, helt utan förankring norr om Dalarna men det är mycket mer utbrett just där av någon anledning
mer inavel i dalarna med alla skoter raggare 😀

Ja, att det är trams.
då har du inte bott i kalix

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Att Skelleftebor är särskilt inavlade är ett skämt. Staden som sådan har bara ett par hundra år på nacken, och det är klart att den relativt isolerade by det var innsn dess kanske hade problem med inavel och hade otur att få in den aktuella mutationen i genpoolen.

På motsvarande sätt har jag en gammal kompis från norra Öland som brukar skoja om att cykeln räddade ölänningarna från inavel. För ett par hundra år sedan när fler rörde sig i mindre cirklar och unga exempelvis inte mötte så många jämnåriga som de gör idag fanns säkerligen större inavelsproblem i isolerade bygder då det stora problemet i sådana sammanhang är när det inavlas i generation efter generation.

Nu pratade vi dock om läget idag, och hur kittlande du än finner skrönor om inavel på landsbygden så är de – på strukturell nivå – trams.
just öland var ju ett sånt ställe till långt efter bron byggdes
1979 hade de flesta inte varit över till fastlandet och 1989 de flesta på nordöland inte utanför sin egna by.
med motiveringen "varför då"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.