Har ett hus som jag hyrt ut. Företagare A kommer och frågar om jag vill hyra ut mitt hus till arbetare. De skulle hyra in en firma med utländska arbetare och de behövde någonstans att bo. Vi kallar den firman för B.
Det var aldrig någonsin prat om något annat än att det var A som hyr av mig. Hur de gör upp med B brydde inte jag mig om.
Nåväl, jag är bekant med han som frågade mig från firma A, vilket är en medelstor betrodd lokal firma.
Jag, seg sen och litar på folk, skickar sedan en faktura för ett helt år. Den blir inte betald så jag ringer.
"Du, jag tänkte vi gör så att du skickar den direkt till firma B, det är ändå de som ska betala i slutändan".
Jag, skeptisk men snäll, säger att okey så kan vi göra men jag vill ha skriftligt på att om han inte betalat så garanterat ni att ni betalar vilket de gör med på.

Firma B för helt andra affärer med firma A, som inte alls har med mig att göra.
B skickar faktura till A på 50000 kronor.
Att betala till ett specificerat konto.
A for fel, betalar 10 gånger för mycket, till fel konto så Skatteverket tar pengarna.

Nu blir det hela problematiskt.
På något sätt hade A och B efter interna diskussioner om vem som skulle betala min faktura kommit överens om att de skulle ta 50/50. Velat som är de sinsemellan inte hade riktigt rätt ut detta på förhand. Men!!! Nu tycker A att eftersom de har ett krav på B för sin 10gånger faktura att de inte ska betala min faktura. Så nu står jag med två firmor som inte vill betala.
Nu för forna A en ful efterhandskonstruktion och säger " Nej men det var aldrig vi som hyrde, vi bara hjälpte till att förmedla kontakten till firma B" vilket är rent skitsnack. Jag har massa sms som klart och tydligt visar att det är firma a som hyr.

Vad säger experterna?

• Wow
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
Skrev ni inte ett kontrakt för uthyrningen?

Det är den som skrivit på kontraktet som är betalningsskyldig.

• Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Skrev ni inte ett kontrakt för uthyrningen?

Det är den som skrivit på kontraktet som är betalningsskyldig.
Handskakning, kända personer liten by

• Haha
  • Gilla
swagmeikster21 och 2 till
  • Laddar…
alla varningsklockor ringde högt redan efter första meningen
har du tur så blir det bara hyran du blir blåst på
och att huset inte blir totalt vandaliserat för dubbla det beloppet

• Gilla
Appendix och 9 till
  • Laddar…
F frityreldarn skrev:
Handskakning, kända personer liten by
Låter vettigt om det är som du säger en liten by.

• Gilla
  • Haha
Grävarn1 och 2 till
  • Laddar…
Förklara för firma A att de har 14 dagar på sig att betala sedan blir det kronofogden som får driva in pengarna.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Förklara för firma A att de har 14 dagar på sig att betala sedan blir det kronofogden som får driva in pengarna.
och sen blir det civilmål i tingsrätten

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Har du någon skriftlig korrespondens med företag A om det du berättar här?

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
returen returen skrev:
alla varningsklockor ringde högt redan efter första meningen
har du tur så blir det bara hyran du blir blåst på
och att huset inte blir totalt vandaliserat för dubbla det beloppet
Bra svar på det jag frågade om...

F frityreldarn skrev:
Bra svar på det jag frågade om...
du menar "vad säger experterna?"
någon annan fråga fanns inte utan bara en massa obekräftade påståenden i gnällform
så typ känn dig blåst

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Har du någon skriftlig korrespondens med företag A om det du berättar här?
Ja via sms. Allt sparat

returen returen skrev:
du menar "vad säger experterna?"
någon annan fråga fanns inte utan bara en massa obekräftade påståenden i gnällform
så typ känn dig blåst
Du har inte orkat läsa. Har jag skrivit att de fortfarande bor där? Nej de har flyttat och skötte sig exemplariskt. Om du bara ska vara spydig kan du lika gärna vara tyst

• Gilla
mortirolo och 2 till
  • Laddar…
F frityreldarn skrev:
A for fel, betalar 10 gånger för mycket, till fel konto så Skatteverket tar pengarna.
Kan dom ta pengar utan anledning?

F frityreldarn skrev:
Du har inte orkat läsa. Har jag skrivit att de fortfarande bor där? Nej de har flyttat och skötte sig exemplariskt. Om du bara ska vara spydig kan du lika gärna vara tyst
har jag påstått att de bor kvar ?

F frityreldarn skrev:
Har ett hus som jag hyrt ut. Företagare A kommer och frågar om jag vill hyra ut mitt hus till arbetare. De skulle hyra in en firma med utländska arbetare och de behövde någonstans att bo. Vi kallar den firman för B.
Det var aldrig någonsin prat om något annat än att det var A som hyr av mig. Hur de gör upp med B brydde inte jag mig om.
Nåväl, jag är bekant med han som frågade mig från firma A, vilket är en medelstor betrodd lokal firma.
Jag, seg sen och litar på folk, skickar sedan en faktura för ett helt år. Den blir inte betald så jag ringer.
"Du, jag tänkte vi gör så att du skickar den direkt till firma B, det är ändå de som ska betala i slutändan".
Jag, skeptisk men snäll, säger att okey så kan vi göra men jag vill ha skriftligt på att om han inte betalat så garanterat ni att ni betalar vilket de gör med på.

Firma B för helt andra affärer med firma A, som inte alls har med mig att göra.
B skickar faktura till A på 50000 kronor.
Att betala till ett specificerat konto.

Nu blir det hela problematiskt.
På något sätt hade A och B efter interna diskussioner om vem som skulle betala min faktura kommit överens om att de skulle ta 50/50. Velat som är de sinsemellan inte hade riktigt rätt ut detta på förhand. Men!!! Nu tycker A att eftersom de har ett krav på B för sin 10gånger faktura att de inte ska betala min faktura. Så nu står jag med två firmor som inte vill betala.
Nu för forna A en ful efterhandskonstruktion och säger " Nej men det var aldrig vi som hyrde, vi bara hjälpte till att förmedla kontakten till firma B" vilket är rent skitsnack. Jag har massa sms som klart och tydligt visar att det är firma a som hyr.

Vad säger experterna?
Hur mycket pengar rör det sig om? Värt att gå till tingsrätt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.