Får väl instämma i att du ska fukusera på bolag A, det är de du har avtal med. Bolag B har ju uppenbarligen ekonomiska svårigheter och dessutom skatteskulder så om de skulle vara betalningsskyldiga så står du ändå sist i kön att få betalt.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Det behövs nog inte ens en kreditupplysning, ring kronofogden och fråga, då kan du fråga om både firma A & B

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Tveksamt om man kommer någonstans med det här om det inte finns ett kontrakt...........Annars kan man ju hävda att det är svarta pengar i många led. Den som hyr ut känner att han inte behöver nå underlag. Den som hyr behövde inget heller osv osv......

F frityreldarn skrev:
Har ett hus som jag hyrt ut. Företagare A kommer och frågar om jag vill hyra ut mitt hus till arbetare. De skulle hyra in en firma med utländska arbetare och de behövde någonstans att bo. Vi kallar den firman för B.
Det var aldrig någonsin prat om något annat än att det var A som hyr av mig. Hur de gör upp med B brydde inte jag mig om.
Nåväl, jag är bekant med han som frågade mig från firma A, vilket är en medelstor betrodd lokal firma.
Jag, seg sen och litar på folk, skickar sedan en faktura för ett helt år. Den blir inte betald så jag ringer.
"Du, jag tänkte vi gör så att du skickar den direkt till firma B, det är ändå de som ska betala i slutändan".
Jag, skeptisk men snäll, säger att okey så kan vi göra men jag vill ha skriftligt på att om han inte betalat så garanterat ni att ni betalar vilket de gör med på.

Firma B för helt andra affärer med firma A, som inte alls har med mig att göra.
B skickar faktura till A på 50000 kronor.
Att betala till ett specificerat konto.
A for fel, betalar 10 gånger för mycket, till fel konto så Skatteverket tar pengarna.

Nu blir det hela problematiskt.
På något sätt hade A och B efter interna diskussioner om vem som skulle betala min faktura kommit överens om att de skulle ta 50/50. Velat som är de sinsemellan inte hade riktigt rätt ut detta på förhand. Men!!! Nu tycker A att eftersom de har ett krav på B för sin 10gånger faktura att de inte ska betala min faktura. Så nu står jag med två firmor som inte vill betala.
Nu för forna A en ful efterhandskonstruktion och säger " Nej men det var aldrig vi som hyrde, vi bara hjälpte till att förmedla kontakten till firma B" vilket är rent skitsnack. Jag har massa sms som klart och tydligt visar att det är firma a som hyr.

Vad säger experterna?
Jag föreslår att du går till hyresnämnden först.
Begär att de fastställer hyresavtalet och hyresskulden. Det är ju ändå hyresavtalet som bestrids.
I hyresnämnden så betalar du inte motpartens kostnader.
Ifall du får en dom på att hyresavtalet är giltigt så går resten mycket lättare och i annat fall så har du inte slängt pengar på twisten.
Eftersom hyresavtalet inte är skriftligt så ligger bevisbördan på dig.
Tingsrätten kan för övrigt hänskjuta en tvist till hyresnämnden för medling.
Var beredd på att nämnden medlar och spänn inte bågen för hårt där.

• Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Tveksamt om man kommer någonstans med det här om det inte finns ett kontrakt...........Annars kan man ju hävda att det är svarta pengar i många led. Den som hyr ut känner att han inte behöver nå underlag. Den som hyr behövde inget heller osv osv......
Behöver inte finnas ett skrivet kontrakt. Men det vore givetvis enklare att bevisa att ett hyresförhållande fanns om det hade funnits ett riktigt avtal.

• Gilla
returen
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Mail/SMS korrespondens, och bevis på att det faktiskt bott folk där är definitivt tillräckligt. Vårt land har inte ens krav på skriftliga avtal. Så har A sagt att de skall hyra för arbetare enligt sms så lär de ha en uppförsbacke om det ställs krav mot dom. Att de sen pratar om en uppdelning med B är också irrelevnt som jag ser det, så tillvida man inte kommit överens om att TS skall skicka en faktura på 50% till B och en på 50% till A specifikt. Det blir istället en fråga att fördela mellan A_B för dom. tex att A fakturerar B halva kostnaden, och skall inte straffa TS. Jag hade skickat ett KF krav direkt till A. Om han bestrider så får man stämma i TR. Om TS har de underlag som han beskriver, så kommer han sannolikt gå vinnande, och det blir ännu dyrare för A. Så Om A är någorlunda normalt funtad, vet att han hyrt mm så komemr han vika ner sig redan vid KF.

Diskusion om svarta pengar är helt irrelevant. Utgångspunkten är att TS tänkt deklarera hyresinkomst i sin privata dekalration nästa år. Hade han inte tänkt det, så är det väl smart att göra det nu om det blir en process. Om han tar betalt kontant eller via faktura etc, spelar ingen roll alls ur skattetekniskt skäl. Det viktiga är att man kan bevisa vilket pris man kommit överens om, och hur många nätter. Det är nog mer intressant för näringsidkaren att få det på papper så det blir avdragsgillt, än för TS som bara skall dekalrera efter samvete (Utgår ifrån att detta är en privatbostad). Mao bara A som har en sits att de kan hamna i trubbel avsende svarta penagar i detta läget.

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Ni som bor i små byar utan skriftliga avtal, hur gör man vid konflikter? Går till byäldsten? Utlyser släktfejd? Förklara för en som inte vet...🤔

• Haha
Intet
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ni som bor i små byar utan skriftliga avtal, hur gör man vid konflikter? Går till byäldsten? Utlyser släktfejd? Förklara för en som inte vet...🤔
Folk försvinner spårlöst...

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Intet och 6 till
  • Laddar…
Skulle säga att det oftast inte blir konflikter, blir det så så brukar vi ha holmgång

• Gilla
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Skulle säga att det oftast inte blir konflikter, blir det så så brukar vi ha holmgång
Men denna gången BLEV det konflikt.

Problemet här är väl att man accepterar något annat än A som betalare/ det har varit otydligt.

Och det är ju just tydligheten som är A och O. Har inte B varit med vid förhandlingarna så finns där inget att hämta för TS.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Nu vet vi ju inte hur diskussionen har sett ut i detalj. Men det kan finnas en fara i att TS kan bevisas ha accepterat att hyreavtalet "övergått" till firma B om TS har accepterat att ställa faktura direkt dit på hela eller delar av beloppet.

Firma B verkar ju vara i svår skuld och kommer troligen aldrig att betala. Men man kan hoppas att firma A kan tvingas betala, om "avtalet" kan bindas till firma A.

Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Man blir inte bjuden till midsommarfesten...

• Gilla
  • Haha
Appendix och 3 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
det blir säkert en utredning om penningtvätt i alla fall

Nu verkar ju redan TS bo i en liten by och valt väg...

där jag kommer ifrån är det släktfejd som gäller och den pågår i generationer utan att någon vet den ursprungliga orsaken längre. samtidigt är inaveln betydande.
fejder mellan byar är ett naturligt inslag. och ve den som raggar partners från någon annan by en sin egna.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Dr Benz Dr Benz skrev:
Men denna gången BLEV det konflikt.

Problemet här är väl att man accepterar något annat än A som betalare/ det har varit otydligt.

Och det är ju just tydligheten som är A och O. Har inte B varit med vid förhandlingarna så finns där inget att hämta för TS.
B har dessutom åkt hem till sitt land utanför EU

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.