A atomlab skrev:
Mina föräldrar har sommarbostad på smådalarö som vart i familjen sedan 1920. Men det hindrade inte mig att köpa vårt egna hus i skärgården. Så kan man göra om man skapar sin egna tillgångar istället för att leva på sina föräldrar hela livet. Något du borde testa. Fastigheter tenderar också över tid att öka i värde bättre än Börsen.
Jag har även runt 40 miljoner i fastigheter att ärva så det är lugnt. Jag reser utomlands, spenderar en vecka per år på landet.

Skulle inte ens köpa hus utomlands då jag vill resa till olika ställen.

• Gilla
  • Haha
Project Mellangården och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det var väl troligtvis tjänstemän eller arbetare som byggde eller lät bygga kåken Anders nu bor i
Ja
Men de där stora villorna från 1900 till 1920 var nog för ett snäpp över vanliga tjänstemän.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Edit: men för de som flyttade in var det nog stort.
När ni nu flyttade in med ett par ungar är väl huset inte så stort, det verkar ju till och med som om du tänker använda källaren som bostadsyta..

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jag har även runt 40 miljoner i fastigheter att ärva så det är lugnt.
Oklädsamt skryt.
Du verkar iaf inte ha nån egen fritidsfastighet.

F fribygg skrev:
När ni nu flyttade in med ett par ungar är väl huset inte så stort, det verkar ju till och med som om du tänker använda källaren som bostadsyta..
Första utbyggnaden 1950 och andra 1970. Fanns faktiskt ett hus kvar på gatan som såldes som orginal. Ett. Det hade varit en pärla hugga tänderna i. Men tyvärr sämre läge än vårt.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Fanns faktiskt ett hus kvar på gatan som såldes som orginal.
Att du inte köpte det.

Första utbyggnaden 1950 och andra 1970. Fanns faktiskt ett hus kvar på gatan som såldes som orginal. Ett. Det hade varit en pärla hugga tänderna i. Men tyvärr sämre läge än vårt.
Vilken prisklass var det? När jag tittade på hus i Bromma låg dessa strax under 700 k. Men ännu lite sämre läge, och på den tiden var räntan hög och lönerna lägre. Hade varit en god investering ändå.

P Pin skrev:
Vilken prisklass var det? När jag tittade på hus i Bromma låg dessa strax under 700 k. Men ännu lite sämre läge, och på den tiden var räntan hög och lönerna lägre. Hade varit en god investering ändå.
Screenshot_2026-07-16-09-57-55-70_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stor tomt, min är bara på 620 kvm, vilket är större än de flesta här 🤣

• Gilla
Pin
  • Laddar…
[bild]

Stor tomt, min är bara på 620 kvm, vilket är större än de flesta här 🤣
De jag tittade på var typiskt 80 + 80 och något i två våningar med källare kanske 90 + 50. Ca 700 tomter.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Denna tråd påminner om Brittiska dramor om sent 1800-tal. Och i dessa finns det alltid en rätt misslyckad son som är utan mål i livet, har lyckats med precis ingenting, och lever på arv. Ytterst komiskt.

Själv föddes jag av outbildade arbetarföräldrar som lyckats bli tjänstemän men jag skaffade mig en utbildning och har förtjänat min lön genom att arbeta i verkstadsindustrin hela livet. Lullar inte runt med en G&T runt lunch varje dag och tar med låda till jobbet. Antagligen en föraktansvärd livsstil enligt vissa.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Staffan-N och 5 till
  • Laddar…
Edit: de byggde inte efter sitt behov utan efter detaljplan
Det lär inte funnits detaljplan då men väl avstyckningsplan eller kanske rentav stadsplan då din kåk byggdes.

F fribygg skrev:
Det lär inte funnits detaljplan då men väl avstyckningsplan eller kanske rentav stadsplan då din kåk byggdes.
Ja vad det nu hette då. Hela området var ju ritat och planerat av stadsarkitekt Edvin Engström och Per Olof Hallman.

På den tiden kunde man planera nya områden

Pellegnillot71
S Staffan-N skrev:
Lägenheter bland villor är inte ett problem. Dålig arkitektur är ett problem. Och nej, det betyder inte att man kan eller bör smälla upp ett femvåningshus mitt inne i ett egnahemskvarter.

Det finns en hel del fina trädgårdsstäder där ingen gnäller på de gamla flerfamiljshusen.
Men tomtpriserna idag tillåter inga låga hus. Inte i Stockholm i alla fall!

Pellegnillot71
A Anders_Nilsson skrev:
Denna tråd påminner om Brittiska dramor om sent 1800-tal. Och i dessa finns det alltid en rätt misslyckad son som är utan mål i livet, har lyckats med precis ingenting, och lever på arv. Ytterst komiskt.

Själv föddes jag av outbildade arbetarföräldrar som lyckats bli tjänstemän men jag skaffade mig en utbildning och har förtjänat min lön genom att arbeta i verkstadsindustrin hela livet. Lullar inte runt med en G&T runt lunch varje dag och tar med låda till jobbet. Antagligen en föraktansvärd livsstil enligt vissa.
Och just därför är det ok att bygga16-våningars hus i villaområden? Fattar inte kopplingen?

Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Men tomtpriserna idag tillåter inga låga hus. Inte i Stockholm i alla fall!
Får ha högt pris per bostadsrätt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.