(Lång post)

Hej, har fått ärva ett mindre hus på landet, ca 3 km från havet. 3,5 mil från där vi bor. Värdet är uppskattat till 600.000 kr.

En äldre släkting bodde där innan och underhållet är ganska eftersatt, det eldades med en halvtrasig husqvarna-kamin för att få värme (vattenburet system med kärl på vinden), samt el-element på toa och hall. Toa/tvätt renoverat 2018. I övrigt gamla ytskikt överallt, gammalt kök.

Där nere, kök, toa och vardagsrum, uppe 2 st sovrum och garderob. Ca 75 m2 totalt. Charmig trädgård med äppelträd och trädgårdsland. Garage och ladugårdslänga för liten häst och vedbod, redskapsbod finns.

Djupborrad brunn. Fiber draget till tomtgräns. Huset är byggt ca 1950, eternitfasad. Ser lite schabbigt ut. 4g-täckning okej.

Läget är otroligt charmigt, sist på en grusad gata med 7 hus, några barnfamiljer finns. 3 km till samhälle, stor campingplats, hamn, badplats och hav med ett rejält hålligång på sommaren (typ som böda camping fast lite mindre). Helt dött på höst, vinter.

En stor markägare verkar intresserad av att köpa in denna lilla smutsiga pärla, för ca priset det är värderat till. Jag funderar på att hyra ut. Främst för att det finns mycket minnen kopplade till detta ställe och att jag har lite svårt att släppa det...

Min tanke är att fixa till det viktigaste så att det passar en modern familj som ska bo där några veckor, samt att förbättra driftskostnaderna de månader ingen bor där.

Har inget intresse egentligen av att vara vaktmästare/hustomte, vi är ofta själva bortresta på sommaren så hyresgästen får sköta sig själv. Tänker man borde kunna hyra ut från vecka 24-v38 eller nåt sånt. Det är 12 veckor, och att man kanske kan ta 5000 kr/vecka i kallhyra lågt räknat. Blir ca 60" om året bruttoinkomster. 30% skatt på det ger 40000 kr kvar.

Driftskostnader/år uppskattade om ingen bor där (tomgång)

El 8000
Försäkring: 4500 kr
Fastighetsavgift 3800 kr
Avloppstömning 3000 kr
Soptömning 2000 kr
Övrigt: 3000 kr
------------------------------------
Uppskattade kostnader/år=24300 kr. Detta ger då 15700 kr i ren vinst som ska täcka tiden jag får lägga på uthyrning, resor till och från stället.

Min fråga till forumet är väl främst om ni anser det är värt att göra sig besväret att hyra ut det eller om man ska sälja det i befintligt skick till gubben som äger all mark runtomkring? Stället har ett stort affektionsvärde för mig och jag hade gärna bott där om jag var själv då jag inte gillar grannar i närheten, och älskar lantlivet med vyer runt av betesmarker, blomsterängar och skog, men med småbarn funkar det inte, och min fru vill inte bo så ute i skogen.

Om man ska hyra ut det, vem vänder man sig till då? Tänker att det främst är tyskar, danskar och andra med pengar som vill lägga dessa summor på ett sådant oansenligt hus. Charmfaktorn är mycket stor men det är lite smått primitivt. Jag önskar hantera så lite som möjligt själv med annonsering, betalning, försäkringar och sånt. Vill dock inte betala för mycket i avgifter då vinsten redan är begränsad.

Vad tror ni?
/S

Kan bara flika in ang dina beräkningar att 40 000:- är grundavdrag du får göra plus 20% av din totala uthyrningsintäkt, dvs 52 000:- är skattefritt och du betalar skatt på 8 000:- om du hyr ut som du säger, dvs runt 2 400:- i skatt per år. Om det hjälper dig att fatta rätt beslut att ha rätt siffror på inkomstsidan kanske.

Du kan ju också starta ett EF och hyra ut genom, då kan du ju dra av för alla kostnader (el, försäkring, osv) och sen betala skatt på vinsten, då blir ju även underhåll/renovering en kostnad du kan ta upp innan du betalar skatt, det kan ju löna sig om du vill göra i ordning huset under resans gång.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jag har själv småbarn och ett liknande ställe som, kanske, i framtiden faller på vår lott.
Tror du ska fundera på din långsiktiga plan med fastigheten och hur mycket tid du vill lägga där. Oundvikligen kommer det ta tid att ha ett hus. Vem ska klippa gräset tex? Ska du hyra ut till samma gäst hela sommaren och de får sköta sånt? Då kan du nog inte ta så mycket i hyra. Om inte, är du beredd att åka dit själv och göra det varje lördag lunch mellan hyresgästbyte?
Hur mycket tid under resten av året är du beredd att lägga för att hålla huset i ok skick?

Som sagt, har själv små barn. För oss betyder det att minimera tidstjuvar så vi kan göra roliga saker tillsammans.

Säger inte att det är fel att hyra ut, bara att pengar inte är enda aspekten. Och om du ändå inte ser att huset kommer finnas kvar i din ägo om 10 år och du inte själv kommer nyttja det kanske det är bättre att riva av plåstret?

• Gilla
Bigfoot
  • Laddar…
Det låter som ett ställe som kan bli svårt att hitta motsvarande ifall du vill skaffa ett eget landställe i framtiden,med det tänker jag att det kanske vore värt att testa att hyra ut ett tag för att se hur det funkar.
Jag hyr själv ut en stuga med lite gammal standard. Problemet blir ju de tekniska prylar som kan strula som vattenpump, tvättmaskin, stopp i avloppet, etc. Nån som hyr har sällan tålamodet med att vänta flera dagar med att problemet löses. Bäst är om du känner nån i närheten som du kan anlita om problem uppstår. Håll dessutom de tekniska prylarna till ett minimum, är det ett sommarboende behövs då diskmaskin eller tvättmaskin?
Hyr du ut på korttids får du också bekymret att nån bör titta till ställe mellan bytena av hyresgäst så att allt är ok och städat.

Jag hyr ut via blockets uthyrestjänst, då slipper jag hantering av pengar, etc. Tycker den tjänsten är bra för att slippa en del administration. Den kostar inte nåt för uthyraren, men blocket lägger på ett par 100-lappar på hyran.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
M maverik skrev:
Kan bara flika in ang dina beräkningar att 40 000:- är grundavdrag du får göra plus 20% av din totala uthyrningsintäkt, dvs 52 000:- är skattefritt och du betalar skatt på 8 000:- om du hyr ut som du säger, dvs runt 2 400:- i skatt per år. Om det hjälper dig att fatta rätt beslut att ha rätt siffror på inkomstsidan kanske.
Helt rätt, här gick det lite för fort när jag skrev :D det är såklart andra regler för beskattning av uthyrning.

Då blir det ca 33000 kr över när kostnader är betalda/år. Ca 2700 kr/månad. Inte mycket för besväret med allt som kan uppstå med en äldre byggnad.

/

G Genomklok skrev:
Jag har själv småbarn och ett liknande ställe som, kanske, i framtiden faller på vår lott.
Tror du ska fundera på din långsiktiga plan med fastigheten och hur mycket tid du vill lägga där. Oundvikligen kommer det ta tid att ha ett hus. Vem ska klippa gräset tex? Ska du hyra ut till samma gäst hela sommaren och de får sköta sånt? Då kan du nog inte ta så mycket i hyra. Om inte, är du beredd att åka dit själv och göra det varje lördag lunch mellan hyresgästbyte?
Hur mycket tid under resten av året är du beredd att lägga för att hålla huset i ok skick?

Som sagt, har själv små barn. För oss betyder det att minimera tidstjuvar så vi kan göra roliga saker tillsammans.

Säger inte att det är fel att hyra ut, bara att pengar inte är enda aspekten. Och om du ändå inte ser att huset kommer finnas kvar i din ägo om 10 år och du inte själv kommer nyttja det kanske det är bättre att riva av plåstret?
Gräsmattan består mest av tusenskönor och ogräs så den växer inte så mycket. Har tänkt en robotgräsklippare, men helst någon modell man kan administrera via nätet. Hur gör annars folk som hyr ut hus till rika turister? Ingår det en vaktmästare?

Har tänkt lägga en del initialt med att renovera upp ytskikt, bygga en altan med kvällssol, tvätta taket och annat som ändå måste göras inför en försäljning. Annars inte mycket kanske titta till det en gång/månad. Det finns elslinga för vattenledningen, och en luft-luft har tänkt stå där och pumpa in värme till ca 15 grader.

Har ingen aning om hur ofta man byter hyresgäst, jag får dock åka dit och städa/kontrollera efter varje hyresgäst, det är nog oundvikligt.

/S

Testa att hyra ut ett par år i så fall. Inte supermycket att förlora. I "värsta" fall är säkert grannbonden intresserad av att köpa om ett par år också.

D Dublin skrev:
Det låter som ett ställe som kan bli svårt att hitta motsvarande ifall du vill skaffa ett eget landställe i framtiden,med det tänker jag att det kanske vore värt att testa att hyra ut ett tag för att se hur det funkar.
Jag hyr själv ut en stuga med lite gammal standard. Problemet blir ju de tekniska prylar som kan strula som vattenpump, tvättmaskin, stopp i avloppet, etc. Nån som hyr har sällan tålamodet med att vänta flera dagar med att problemet löses. Bäst är om du känner nån i närheten som du kan anlita om problem uppstår. Håll dessutom de tekniska prylarna till ett minimum, är det ett sommarboende behövs då diskmaskin eller tvättmaskin?
Hyr du ut på korttids får du också bekymret att nån bör titta till ställe mellan bytena av hyresgäst så att allt är ok och städat.

Jag hyr ut via blockets uthyrestjänst, då slipper jag hantering av pengar, etc. Tycker den tjänsten är bra för att slippa en del administration. Den kostar inte nåt för uthyraren, men blocket lägger på ett par 100-lappar på hyran.
Ja man kan ju testa som du skriver, blir det för bökigt är det nog bäst att släppa det. Det går att hitta liknande hus runt om kring, till och med med med sjöläge, dock brukar de sticka iväg i pris och budgivning. Detta är i mitt ägo redan nu, och är egentligen ett ställe jag mycket hellre hade velat bo i jämfört med hur vi bor nu. Det är jobbigt att krossa drömmar, men med en fru som är livrädd för att bo i skogen och småbarn som går i skolan, är det svårt att ställa om. Barnen hade nog klarat det, det finns ju 0-6 skola i samhället. problemet är väl att vi inte kan bo i huset som det är nu, alldeles för litet. Ett nytt hus hade behövt byggas, och nytt kostar oavsett om det är på Lidingö eller ute i skogen, enda skillnaden är bankens avbetalningstider. För min fru och mig hade huset varit lagom, eller om jag varit själv.

Suck, ibland önskar man att man inte fått "ansvaret" att låta detta hus gå vidare i släkten...

/S

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.