28 297 läst ·
59 svar
28k läst
59 svar
Hyra släp för uppkörning B96
Om man inte får tag i ett släp med hög totalvikt kanske man har en bekant med lätt lastbil eller skåpbil som gör att man kommer över 3,5 ton med sitt nuvarande släp. Då kan du köra släpet till uppkörningen sen åker du o byter bil med kompisen och kör upp.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 inlägg
Då var det klart. Körde upp med ett nästan nytt hyrsläp från Statoil och lånad Audi Q7.
Så här ser lasten ut. Lite besviken blev man då han inte ens gick in och tittade eller frågade vad jag hade lastat. Kunde ju varit en tom låda men den var fylld med 13st cementplattor a 170kg och släpet lastade bara 390 så det räckte gott och väl då lådan väger 35kg plus lastpallen framför.
Så här ser lasten ut. Lite besviken blev man då han inte ens gick in och tittade eller frågade vad jag hade lastat. Kunde ju varit en tom låda men den var fylld med 13st cementplattor a 170kg och släpet lastade bara 390 så det räckte gott och väl då lådan väger 35kg plus lastpallen framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Grattis,
Menar du att (kontroll av) lastsurrning inte ingick eller att han kollade surrningen men inte vad som fanns i lådan? Kände du de var hårda i sina kontroller / tester eller var det relativt "lätt"?
Du får gärna återberätta lite vilka moment som kontrollerades och hur du upplevde dem.
/U
Menar du att (kontroll av) lastsurrning inte ingick eller att han kollade surrningen men inte vad som fanns i lådan? Kände du de var hårda i sina kontroller / tester eller var det relativt "lätt"?
Du får gärna återberätta lite vilka moment som kontrollerades och hur du upplevde dem.
/U
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 inlägg
Han tittade på när jag kollade spännbanden men ställde inga frågor om vad jag hade lastat med. Å andra sidan hade jag ju varit ganska dum om det hade varit en tom låda 
Fick göra en fullständig säkerhetskontroll av bil och släp.
1. under huven
2. Yttre av bil och släp
3. kolla surrning
4. Inre av bil inkl. styrservo, bromsar+handbroms
5. Släpets handbroms och påskjut.
Körde därefter ca 30 min på blandade vägar. 30-40-50 och 70 väg. Fick köra in i ett villaområde och vända med backning runt ett gathörn.
Fick göra en fullständig säkerhetskontroll av bil och släp.
1. under huven
2. Yttre av bil och släp
3. kolla surrning
4. Inre av bil inkl. styrservo, bromsar+handbroms
5. Släpets handbroms och påskjut.
Körde därefter ca 30 min på blandade vägar. 30-40-50 och 70 väg. Fick köra in i ett villaområde och vända med backning runt ett gathörn.
Redigerat:
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 inlägg
Tog två lektioner. En där jag körde runt i området och fick backa runt gathörn mm. Fick även rådet att ta det lite lungnare då han räknade till 8 fortkörningar. Host host.
En lektion där vi bara gick igenom säkerhetskontrollen. Varje lektion var på 80 minuter vilket går rätt fort. Plattorna väger ca 14kg, har vägt dem på badrumsvågen. 170kg var för alla. Kollade även kultrycket för säkerhets skull vilket låg på 70kg.
En lektion där vi bara gick igenom säkerhetskontrollen. Varje lektion var på 80 minuter vilket går rätt fort. Plattorna väger ca 14kg, har vägt dem på badrumsvågen. 170kg var för alla. Kollade även kultrycket för säkerhets skull vilket låg på 70kg.
Körde upp för BE för tre veckor sedan. Lånade en hästtransport och lastade med spånbalar som används som strö i hästboxar. Lastade balarna med förstängning och behövde därför ingen lastsurrning. Tog inga lektioner utan kollade bara på Youtube hur säkerhetskontroll mm ska gå till samt gjorde lite gratis övningsfrågor på nätet.
Fick kolla belysning, last och bromsar. Fick även svara på vad påskjutsdämparen har för funktion och vilka risker som finns med för kort rörelsereserv i påskjutsbromsen.
Inspektören påpekade flera gånger att det viktigaste man ska kolla är bromsar, last och så luckor/dörrar är stängda.
Kanske ska tillägga att jag lånade BE-boken på biblioteket också och läste den några gånger
Inspektören påpekade flera gånger att det viktigaste man ska kolla är bromsar, last och så luckor/dörrar är stängda.
Kanske ska tillägga att jag lånade BE-boken på biblioteket också och läste den några gånger
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nänänä!P PappasHammare skrev:
Det har vi här, 11 år:
https://www.byggahus.se/forum/threads/kaninbursbygge-med-fragor.369363/#post-4320011
och här, 7 år:
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygge-av-kaninbur.230169/#post-4319922
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
harry73 skrev:
Ja förlåt, jag får nog tvätta av glasögonen ibland.P PappasHammare skrev:
Men https://www.byggahus.se/forum/threads/bygge-av-kaninbur.230169/#post-4319922 var i alla fall 7 år
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden