Byggahus.se

Kaninbursbygge med frågor

1. Bros
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Lite frågor om mitt bygge av kaninbur som börjar bli färdigt.

1. Har tänkt att olja in buren men vad ska jag ha för olja eller liknande? Vill ju inte att det ska vara farligt. Allt trä är obehandlat från början.
    2. Då sovdelen är isoled så syns än så länge frigoliten o väggen i hålet, svårt att förklara... Vad kan man klä det runda hålet med? Lägger till bild nedan.
    3. Vilka lås rekommenderas? Vill inte att låset öppnar sig av misstag pga blåst eller av att någon puttar till buren osv.
    4. Hur fäster man nätet bäst så att det inte blir vasst och någon skadar sig?
    MVH Robert

Redigerat 26 mar 12:21
  2. Bros
    Medlem Nivå 1
  3. major_tom
    Renoverare · Nivå 9
    föreslår linolja, inget som är farligt för en kanin att få i sig lite av.
    till hålet, kolla om det finns tex avloppsrör eller ventilationsrör som har passande diameter, det har jag använt mig av till kaninbursbygge och det fungerade bra. i mitt fall var det för en sammankoppling för två olika burar, men du borde kunna kapa ner valfritt rör till rätt längd

4. Bros
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaret. Ska kolla på linolja. (y) Då hålet redan är gjort så finns det garanterat inget rör som passar... men får i alla fall mäta och se vad det finns för rör.
    Tack!

5. major_tom
    Renoverare · Nivå 9
    kanske går med en metallplåt i rätt bredd (samma som tjockleken på väggen) som böjs till och monteras? utan skydd är ju den där kanten riktigt gnaginbjudande :geek:

6. Dalbotös
    Medlem Nivå 11
    Fäst nätet till dörren med märlor , men glöm inte sätta nätet på insidan dörren annars har du snart en söndergnagd dörr.

7. major_tom
    Renoverare · Nivå 9
    och som "lås" rekommenderar jag en skjutregel. funkat bra på de burar jag haft

8. B
    Medlem Nivå 4
    Inte svar på frågan, men tänk på att hönsnät gnager sig en kanin genom på 0,000002 sek ungefär. Voljärnät är mycket bättre!
    (fast det kanske du redan hade koll på)

9. Skip6711
    Husägare Nivå 1
    Apropå nät...
    Jag har byggt en utebur till dotterns kanin i enbart kompostgaller från biltema. Har hållt i flera år utan problem. Billigt dessutom.

10. L
    Medlem Nivå 3
    Snygg bur!
    Inte bara för att den ser nästa exakt likadan ut som den jag byggde för några år sedan. :)

Nätet jag valt är stängselnät, håller bra. Hönsnät räcker inte som någon påpekade. Jag fäste med hjälp av en klammerpistol, håller bra och kaninen har inte tagit skada. Nätet slutar mitt på regeln och alla små bitar är avklippta. Nät: https://www.byggmax.se/stängsel-p157103

Lås använde jag regellås till den delen som är förråd (ovanpå sovdelen som skall vara låg precis som du gjort den). Resten har jag små kombinationslås till.

Sovdelen skall inte vara isolerad, det är inte bra för kaninen. Isoleringen håller inne kylan på vintern och värmen på sommaren om du inte har värmekälla. Istället skall där finnas gott om halm som kaninen kan göra ett bo av, räcker gott. Kaniner klarar många minusgrader, värre om det blir för varmt eller mycket drag.