Hej,
Lite frågor om mitt bygge av kaninbur som börjar bli färdigt.
Lite frågor om mitt bygge av kaninbur som börjar bli färdigt.
- Har tänkt att olja in buren men vad ska jag ha för olja eller liknande? Vill ju inte att det ska vara farligt. Allt trä är obehandlat från början.
- Då sovdelen är isoled så syns än så länge frigoliten o väggen i hålet, svårt att förklara... Vad kan man klä det runda hålet med? Lägger till bild nedan.
- Vilka lås rekommenderas? Vill inte att låset öppnar sig av misstag pga blåst eller av att någon puttar till buren osv.
- Hur fäster man nätet bäst så att det inte blir vasst och någon skadar sig?
Redigerat:
Lägger till en bild på bygget! Delen till höger (sovdelen) är isolerad med frigolit i väggarna och det ska till en dörr framför den delen med en öppning högst upp sä man kan se ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
föreslår linolja, inget som är farligt för en kanin att få i sig lite av.
till hålet, kolla om det finns tex avloppsrör eller ventilationsrör som har passande diameter, det har jag använt mig av till kaninbursbygge och det fungerade bra. i mitt fall var det för en sammankoppling för två olika burar, men du borde kunna kapa ner valfritt rör till rätt längd
till hålet, kolla om det finns tex avloppsrör eller ventilationsrör som har passande diameter, det har jag använt mig av till kaninbursbygge och det fungerade bra. i mitt fall var det för en sammankoppling för två olika burar, men du borde kunna kapa ner valfritt rör till rätt längd
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Tack för svaret. Ska kolla på linolja.major_tom skrev:
föreslår linolja, inget som är farligt för en kanin att få i sig lite av.
till hålet, kolla om det finns tex avloppsrör eller ventilationsrör som har passande diameter, det har jag använt mig av till kaninbursbygge och det fungerade bra. i mitt fall var det för en sammankoppling för två olika burar, men du borde kunna kapa ner valfritt rör till rätt längd
Tack!
Inte svar på frågan, men tänk på att hönsnät gnager sig en kanin genom på 0,000002 sek ungefär. Voljärnät är mycket bättre!
(fast det kanske du redan hade koll på)
(fast det kanske du redan hade koll på)
Snygg bur!
Inte bara för att den ser nästa exakt likadan ut som den jag byggde för några år sedan.
Nätet jag valt är stängselnät, håller bra. Hönsnät räcker inte som någon påpekade. Jag fäste med hjälp av en klammerpistol, håller bra och kaninen har inte tagit skada. Nätet slutar mitt på regeln och alla små bitar är avklippta. Nät: https://www.byggmax.se/stängsel-p157103
Lås använde jag regellås till den delen som är förråd (ovanpå sovdelen som skall vara låg precis som du gjort den). Resten har jag små kombinationslås till.
Sovdelen skall inte vara isolerad, det är inte bra för kaninen. Isoleringen håller inne kylan på vintern och värmen på sommaren om du inte har värmekälla. Istället skall där finnas gott om halm som kaninen kan göra ett bo av, räcker gott. Kaniner klarar många minusgrader, värre om det blir för varmt eller mycket drag.
Inte bara för att den ser nästa exakt likadan ut som den jag byggde för några år sedan.
Nätet jag valt är stängselnät, håller bra. Hönsnät räcker inte som någon påpekade. Jag fäste med hjälp av en klammerpistol, håller bra och kaninen har inte tagit skada. Nätet slutar mitt på regeln och alla små bitar är avklippta. Nät: https://www.byggmax.se/stängsel-p157103
Lås använde jag regellås till den delen som är förråd (ovanpå sovdelen som skall vara låg precis som du gjort den). Resten har jag små kombinationslås till.
Sovdelen skall inte vara isolerad, det är inte bra för kaninen. Isoleringen håller inne kylan på vintern och värmen på sommaren om du inte har värmekälla. Istället skall där finnas gott om halm som kaninen kan göra ett bo av, räcker gott. Kaniner klarar många minusgrader, värre om det blir för varmt eller mycket drag.
Hej!
Du får gärna skicka en bild på den färdiga buren.
Du får gärna skicka en bild på den färdiga buren.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag hade sågat upp hålet så det blev fyrkantigt, och sedan limmat och spikat eller skruvat dit trälister som täckte kanterna.Bros skrev:
En skjutregel är säker, sätts i nederkanten av luckan:Bros skrev:
Med märlor sitter det bra. Och visst går det bra att sätta nätet på utsidan, bara man ger kaninerna lite mat så de slipper gnaga på träflisorBros skrev:
Och vi har använt rävnät, vilket är säkert både mot kaninernas gnagande och utifrån kommande rovdjur.
http://kaninmagazinet.se/2012/may/nat-och-galler.html
Här är ett par av våra gamla kaninburar.
Den första står nu inne hos hönsen och används som värp- och ruvrede och för nykläckta kycklingar:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den andra står bara ute och förfaller sedan 20 år. Har väl rymt lite höns sedan dess innan vi ordnade hönshus:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och ingen av dem har ytbehandlats på något sätt som synes.
Redigerat:
Hur stor gjorde du kaninens in och utgång? Vilka mått? Hur stor är bodelens yta?
KnockOnWood skrev:
Jag hade sågat upp hålet så det blev fyrkantigt, och sedan limmat och spikat eller skruvat dit trälister som täckte kanterna.
En skjutregel är säker, sätts i nederkanten av luckan:
[bild]
Med märlor sitter det bra. Och visst går det bra att sätta nätet på utsidan, bara man ger kaninerna lite mat så de slipper gnaga på träflisor
Och vi har använt rävnät, vilket är säkert både mot kaninernas gnagande och utifrån kommande rovdjur.
[länk]
Här är ett par av våra gamla kaninburar.
Den första står nu inne hos hönsen och används som värp- och ruvrede och för nykläckta kycklingar:
[bild]
Den andra står bara ute och förfaller sedan 20 år. Har väl rymt lite höns sedan dess innan vi ordnade hönshus:
[bild]
Och ingen av dem har ytbehandlats på något sätt som synes.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är inte så noga, och syns väl ungefär på bilderna.
Byggde dem ju för över 20 år sedan.
Men gå in och titta på https://www.youtube.com/results?search_query=rabbit+house då får du kanske lite idéer.
PS
Decenniets trådlyft?
Byggde dem ju för över 20 år sedan.
Men gå in och titta på https://www.youtube.com/results?search_query=rabbit+house då får du kanske lite idéer.
PS
Decenniets trådlyft?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
