28 297 läst ·
59 svar
28k läst
59 svar
Hyra släp för uppkörning B96
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Fullständigt oacceptabelt att inte uppkörningen kan stå för ett lämpligt släp. Hur fasen ska man kunna dra dit nåt som är för tungt för B men lagligt för BE, innan man fått sitt BE. Tänk vad mycket skit och fix man fick hålla på med för att lösa problemet och hur enkelt det skulle vara om det fanns lämpligt ekipage på plats.
Hur som helst, jag orkade inte med skiten utan körde olagligt till uppkörningen. Tog med en kompis som fick visa upp sig så att det i alla fall såg ut som att inte jag kört dit. Kompisen hade så klart inget BE heller.
Ekipaget blev ett hästsläp lastat med tunga säckar med militärtält som täckte hela botten, tror inte jag surrade det speciellt mycket då det låg fint och stabilt ändå. Sen att släphelvetet som jag hyrde hade trasig påskjutbroms så att uppkörning nr 1 blev kuggad redan i det stadiet gjorde mig inte direkt gladare.
Hur som helst, jag orkade inte med skiten utan körde olagligt till uppkörningen. Tog med en kompis som fick visa upp sig så att det i alla fall såg ut som att inte jag kört dit. Kompisen hade så klart inget BE heller.
Ekipaget blev ett hästsläp lastat med tunga säckar med militärtält som täckte hela botten, tror inte jag surrade det speciellt mycket då det låg fint och stabilt ändå. Sen att släphelvetet som jag hyrde hade trasig påskjutbroms så att uppkörning nr 1 blev kuggad redan i det stadiet gjorde mig inte direkt gladare.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
Men är det så farligt att betala nått tusen eller två till en bilskola? Eller har ni spenderat så mycket på en dyr bil så ni inte har råd? Dvs ett par hundra tusen på en bil men inte 1500 till bilskolan?
@martinradbo. Tycker du att Trafikverket ska stå för bilarna också? Och att inte kontrollera påskjutbromsen (som man ska göra i säkerhetstestet) är rätt dumt. Du borde gjort ett sådant test innan då du visste ju att det skulle komma. Kuggning var ju självklar. Sen oansvarigt att köra omkring med dåliga bromsar. Tur att du bor en bit bort från mig så man slipper mötas i trafiken....
@martinradbo. Tycker du att Trafikverket ska stå för bilarna också? Och att inte kontrollera påskjutbromsen (som man ska göra i säkerhetstestet) är rätt dumt. Du borde gjort ett sådant test innan då du visste ju att det skulle komma. Kuggning var ju självklar. Sen oansvarigt att köra omkring med dåliga bromsar. Tur att du bor en bit bort från mig så man slipper mötas i trafiken....
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 inlägg
Handlar nog snarare om 4000 tusen minst. En lektion kostar runt 1500 sedan vet jag inte vad de tar för uppkörningen med bil&släp. Visst kan jag spendera de pengarna men å andra sidan spar jag hellre 3000:- till något roligare. Köra med släp och husvagn anser jag mig redan klara av.
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 588 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 588 inlägg
När jag körde upp för BE för några år sen fanns det skåpsläp 1300 kg på Statoil, dock inte i bokningssystemet, bara om man frågade på stationen. Gällde flera ställen jag kollade då, även t ex på Preem. Slutade med uppkörning i Umeå för min del, så jag vet inte hur det ser ut runt dina hemtrakter.
Vilka problem ni har med släpen......
. Jag körde upp för buss (D) och fick både C, BE och DE behörighet på köpet. Var förvisso 26 år sedan.... usch vad tiden går. Kanske går det inte att göra så idag?
Jag körde upp för trafikkort med en personbil för 53 år sedan och i och med det har jag alla bokstäver utom D men det är annorlunda numera, E är en separat behörighet oberoende vad man har tidigare.roli skrev:
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
4000 låter dyrt. Lektionen jag tog (dubbellektion) kostade 1100 och lån av släp och bil vid uppkörning 1500 men då ingick även en kortare uppvärmningslektion. Det gick att bara ta uppkörningen men att ta en lektion kan vara rätt bra så du slipper kugga. Bara få veta detta vad som skulle göras runt säkerhetstestet var otroligt bra.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 inlägg
Tid för dubbellektion är nu bokat, var inte så farligt dyrt. 1075:-. Vet inte vad de tar för bil&släp vid uppkörning men Tullinge tog 2400 så vi får väl se. Huvudsaken är att jag har ett B96 klart till våren.