Ossian K Olsson
D DanielSt81 skrev:
Hur underskattar jag folk här? Jag sa inte att TS eller någon annan inte skulle klara av det. Jag tycker bara att det låter överkurs om det bara handlar om ett jobb med 500 ton kross. Har man långsiktigt behov är det väl något annat. Men det har väl inte framkommit här om TS har ett långsiktigt behov eller har jag missat det kanske?
Jag tycker det låter kul!

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Jag tycker det låter kul!
Ja, det kan jag väl hålla med om. Det finns otroligt många saker som är kul. En annan fråga är om allt som är kul är lönsamt eller rimligt. Men ibland kan man ju strunta i det och bara köra på något för att det är kul.

Jag uppskattar alla idéer och tankar! Jag slängde delvis ut frågan för att byggahus brukar ha diverse kreativa idéer, och ingenting måste nödvändigtvis vara rätt eller fel. Hade jag tagit in offert och räknat på det från början hade jag sannolikt kommit fram till något utan att fråga här, men då hade jag missat chansen till era inspel!

Sannolikt köper vi ingen lastbil, men en grävmaskin står på önskelistan. Får jobba lite på övertalningskampanjen bara. :)

O OmpaOmpaa skrev:
Får jobba lite på övertalningskampanjen bara.
Säg att du behöver två och låt motparten vinna genom att du till slut accepterar att bara köpa en.

• Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
O OmpaOmpaa skrev:
Jag uppskattar alla idéer och tankar! Jag slängde delvis ut frågan för att byggahus brukar ha diverse kreativa idéer, och ingenting måste nödvändigtvis vara rätt eller fel. Hade jag tagit in offert och räknat på det från början hade jag sannolikt kommit fram till något utan att fråga här, men då hade jag missat chansen till era inspel!

Sannolikt köper vi ingen lastbil, men en grävmaskin står på önskelistan. Får jobba lite på övertalningskampanjen bara. :)
Nu vet jag inte hur det är för övrigt med tidplan och så. Men en traktor och släp då? Hade man inte kunna köra med det?

Då har du något att dra grävmaskinen med sen också!

Edit: Tar tillbaka det! Efter en koll på Blocket kostar ju en traktor det jag trodde gånger Pi! Jösses vad dyra dom är!

• Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Grävmaskin, köp om du inte har tillgång till hyrmaskin i rätt storlek med rototilt i närheten! 🙌😎

Lastbil, nja.

Här brukar chaufförerna själva lasta på bergtäkten. Vet inte hur lätt det är att få till något sådant om man bara kör till husbehov.🤔

Och inte så kul att få ett haveri med en lastbil ute i trafiken. I och för sig inte kul med grävarn heller men förhoppningsvis blockeras inte trafiken hemma på gården. Jag fick tvärstopp på allmän väg med hjulgrävare en gång, det är pulshöjande när den inte går att få ur vägen. 🙈

Traktor och tippvagn är ju trevligt men kanske inte frakta så långt med, går inte så mycket på normalt traktorsläp. Borde bli en del slitage på däck och så som man bör räkna in.

Såg att man håller på att bygga om några plattformar på Stockholm C och då har man valt att få mackadamet levererad i BIg Bag 1000 liters säckar. Vilket verkar vara en bra lösning om man ska sprida ut mackadamen över ett större område och kanske praktiskt om en lastbil levererar gruset i 1000 liters säckar som man kunde ställa ut på olika platser istället för att sprida ut gruset med en skottkärra.

• Wow
cpalm
  • Laddar…
C
D DanielSt81 skrev:
Och att köpa, transportera kross och sen säljer lastbilen igen låter otroligt jobbigt för det ändamålet.
Äh, det är ju inte alls ovanligt med grävmaskiner, minilastare, byggställningar osv. så varför inte en lastbil om man har möjligheten? Vet inte just med lastbilar, men har man kapitalet att ligga ute med kan det finnas avsevärda summor att spara. I synnerhet om man håller sig till prylar som inte längre duger för kommersiellt bruk och i princip har ett konstant värde på marknaden.

N nallepu skrev:
Såg att man håller på att bygga om några plattformar på Stockholm C och då har man valt att få mackadamet levererad i BIg Bag 1000 liters säckar. Vilket verkar vara en bra lösning om man ska sprida ut mackadamen över ett större område och kanske praktiskt om en lastbil levererar gruset i 1000 liters säckar som man kunde ställa ut på olika platser istället för att sprida ut gruset med en skottkärra.
Det är oerhört mycket dyrare att köpa gruset levererat i BigBag än i lösvikt på lastbil med släp..

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Bygg ett hus/stuga som är anpassat efter befintlig tomt istället för att "göra sista stora ytan".

• Gilla
HSP
  • Laddar…
Har erfarenhet av att äga lastbilar privat...

Jag har inte haft några problem att köpa lastbilar privat. Aldrig någon som ens ifrågasatt att jag är privatperson. (Och ja jag har köpt flera tunga lastbilar av olika företag).
Man är överens om pris och betalar (Företagare som inte normalt säljer till privatpersoner pratar nästan alltid om pris+moms) Och momsen kan man inte dra av.
När en privatperson ägt ett fordon så är den "momsdödad/momssmittad" och köper ett företag den så betalar de ingen moms däremot när de sedan säljer den så blir det pris+moms och nästa köpare kan inte dra av momsen. Men jag har lyckats sålt de jag vill sälja utan problem.

Lastbilar kostar dock en del att ha rullande. Skatt, vägavgift, försäkring och besiktning kostar 25tkr/år & då är ingen reparation med... Nu ställer jag av min bil när jag inte använder den. Bättre är de när de passerar 30år då kostar de runt 8tkr/år besiktning och försäkring

Sedan måste du ha en bra kontakt på grustaget om de inte har utlastning. Det är nog svårt att få en nyckel till lastmaskinen och lasta själv.

+Är om du kan skruva själv, lastbilar går sönder och kan man inte skruva själv så blir det fort dyrt. Sedan behöver man lite andra verktyg 👍 men det tillhör väl nöjes kontot🤔

Äger du bilen privat så får du inte använda den yrkesmässigt dvs. Köra åt andra mot betalning är inte tillåtet.

Kostar en slant att tanka 300liter diesel och man kommer ca 100-125mil🙃 men nöjen kan vara dyrt....

Mängden TS ska transportera så är det att föredra körning med släp för att få ner fraktkostnaden...

• Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.