1 272 läst ·
35 svar
1k läst
35 svar
Hyra lastbil och köra bergskross själv?
Jo, jag håller med om att det lät lite. När jag körde i måndags hade jag 11 ton makadam på ett vanligt rullflak och det var inte i närheten av fullt. Fast i det fallet var begränsningen vikten på framaxeln som vi maxade. Men ändå, borde få plats mer.P PappasHammare skrev:13 ton låter lite för en modern lastbil.
18-20 är nog mer normalt
Sen måste du titta på vad själva materialet kostar. Makadam väger väl 1.7-1.8 ton per kubik.
Så det blir väl bara 10-15 vändor.
Tror att du ska ringa en lokalåkare och fråga om ett totalpris istället för att titta på ett enskilt lass.
Att köra själv tror jag inte kommer ge så mycket på priset mer än på nöjeskontot.
Om du hittar någon som vill hyra ut en bil så kommer det nog ändå kosta mer än att be någon annan köra.
Och 1.5 mil är ju inget. Går ju rätt fort.
Sen kommer inte makadam från ett grustag utan från en bergtäkt.
Grus eller rättare sagt naturgrus är dyrt! Det producerades av naturen under istiden...
Makadam är en produkt av krossat berg.
Så 'grus' och makadam kommer från olika platser.
Och jag har givetvis inte tänkt fylla upp 1 meter med makadam eller grus, det är bergskross från en bergtäkt som är planen. Det är det som ligger 15km bort.
Men du har nog helt rätt i att börja med en offert på totalen och se vart de landar. De har gjort många jobb i området så det är givetvis inget unikt
Vi köper en grävare och tar det jobbet på nöjeskontot instället!
Jag har en enskild firma. I princip allt jag köper till firman köper jag som privatperson eftersom det ger bättre konsumentskydd + att det är enklast att bara använda ett kort när man handlar. Den som säljer behöver ju inte veta hur jag använder produkten. Först när man gör bokföringen som den läggs in i firman. Använder mitt privata kort för betalning och pengaflödet regleras med egna uttag och insättningar i firman. Lätt som en plätt.Alfredo skrev:
Fast just lastbilar brukar jag inte köpa
Det var just texten jag citerade som det gällde. Så just det handlade inte om lastbilsköp, men det går givetvis att applicera på ett lastbilsköp också.Alfredo skrev:
Du skrev detta:
"En enskild firma är ingen konsument utan en näringsidkare. Exempelvis gäller ej konsumentköplagen vid försäljning till näringsidkare."
Jag menade bara att man som näringsidkare visst kan utnyttja konsumentköplagen. Som du skrev får man lätt intrycket att det inte går. Även om du skulle äga ett AB så kan du göra likadant, köpa prylen privat och sen lägga in den i bolaget.
TS har inte skrivit det men fått det som ett förslag på möjlig lösning.D DanielSt81 skrev:
Z z_bumbi skrev:
5000 för ett lass på 13 ton låter lite väl mycket enligt mig. Och när det utöver är 500 ton så borde du få ner priset en bra bit.O OmpaOmpaa skrev:Tack för inspel!
Givetvis finns det en massa alternativ, vi tänkte det kunde vara kul. Vi driver aktiebolag ihop och kan absolut köpa in den på firman enligt konstens alla regler. Stora problemet med att köpa en privat är att man "dödar" momsen så den är svårt att sälja vidare till ett företag efteråt eftersom det inte finns någon moms att lyfta. Men köper vi en lastbil kan vi lika gärna köpa en grävare också 😁. Men man ska ju vara två som tycker det är en bra idé..
Jag kollade med lokala firman och de ville ha ~5000:- för varje tipplass vilket är 13 ton. Så det är min jämförelse just nu.
Går det inte att komma till med bil och släp? Jag tänker att man då bör få med åtminstone 30 ton bergkross per vända och det tar inte många minuter extra att ha med en vagn eller kärra med 17 ton extra mtrl jämfört med bara en bil.
Jag tolkade det som ett skämt. Att köpa en lastbil för att transportera kross låter lite väl märkligt om man inte har ett långsiktigt behov av en lastbil.Alfredo skrev:
Och att köpa, transportera kross och sen säljer lastbilen igen låter otroligt jobbigt för det ändamålet. Men alla är vi olika.
Hade jag c-kort och plats så skulle jag mycket möjligt köpa en mindre lastbil. En del kör motorcykel, husbil eller annat man inte har någon nytta av som kostar mer att köpa in.
En lastbil medan man fixar med ett bygge låter perfekt. Sen får nöjeskontot avgöra om man säljer den efteråt, värdeminskning på en begagnad välskött bil lär inte vara stor.
Företag säljer som andra redan konstaterat inte alltid gärna arbetsfordon till privatpersoner.
En lastbil medan man fixar med ett bygge låter perfekt. Sen får nöjeskontot avgöra om man säljer den efteråt, värdeminskning på en begagnad välskött bil lär inte vara stor.
Företag säljer som andra redan konstaterat inte alltid gärna arbetsfordon till privatpersoner.
Kanske är så. Måste erkänna att jag inte vet vad en begagnad tippbil kostar. Den borde ju ändå vara i storlek så man kan transportera 10+ ton. Känns bara rätt dyrt och krångligt jämfört med att anlita någon eller hyra lastbil om det nu finns som alternativ. Men det kanske inte är det.Z z_bumbi skrev:Hade jag c-kort och plats så skulle jag mycket möjligt köpa en mindre lastbil. En del kör motorcykel, husbil eller annat man inte har någon nytta av som kostar mer att köpa in.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 329 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 329 inlägg
Du verkar ju ha rätt bra koll! För man får inte missa lastkapaciteten och vad vägarna klarar av.O OmpaOmpaa skrev:Jo, jag håller med om att det lät lite. När jag körde i måndags hade jag 11 ton makadam på ett vanligt rullflak och det var inte i närheten av fullt. Fast i det fallet var begränsningen vikten på framaxeln som vi maxade. Men ändå, borde få plats mer.
Och jag har givetvis inte tänkt fylla upp 1 meter med makadam eller grus, det är bergskross från en bergtäkt som är planen. Det är det som ligger 15km bort.
Men du har nog helt rätt i att börja med en offert på totalen och se vart de landar. De har gjort många jobb i området så det är givetvis inget unikt.
Vi köper en grävare och tar det jobbet på nöjeskontot instället!
oj vad du underskattar folk på det här forumet!D DanielSt81 skrev:
Jag skulle säga att TS borde köpa både lastbil och grävmaskin. Han kan ju transportera grävmaskinen på lastbilen sen!
13 ton per lass är tumregeln för treaxlade bilar. Dagens fyraxlade bilar tar mer, 16 ton eller mer. Femaxlade bilar tar över 20 ton men kräver dispens i Sverige.
Hur underskattar jag folk här? Jag sa inte att TS eller någon annan inte skulle klara av det. Jag tycker bara att det låter överkurs om det bara handlar om ett jobb med 500 ton kross. Har man långsiktigt behov är det väl något annat. Men det har väl inte framkommit här om TS har ett långsiktigt behov eller har jag missat det kanske?Ossian K Olsson skrev: