995 läst ·
31 svar
995 läst
31 svar
Hyra lastbil och köra bergskross själv?
Sida 1 av 3
Hej!
Vi håller på och planerar en tomt till sommarstuga och skall snart köra dit en massa bergskross för att göra sista stora ytan. Vi räknar med att det kan bli upp emot 500 ton kross, vilket motsvarar drygt 40 lastbilar om man lastar 13 ton per vända.
Jag kollade upp lite priser och det såg inte ohyggligt dyrt ut, men det är ju kul att göra saker själv, och både jag och min fru har C-kort så jag började fundera på om vi skulle hyra en lastbil med antingen fast monterad tipp, eller ett vanligt flak på krok och tippa med.
Det är ca 15km till närmaste grustag så det är ändå ett gäng timmar körning det handlar om.
Vad tror ni? Är det waste of time/korkat eller en kul idé?
Allt gott!
Vi håller på och planerar en tomt till sommarstuga och skall snart köra dit en massa bergskross för att göra sista stora ytan. Vi räknar med att det kan bli upp emot 500 ton kross, vilket motsvarar drygt 40 lastbilar om man lastar 13 ton per vända.
Jag kollade upp lite priser och det såg inte ohyggligt dyrt ut, men det är ju kul att göra saker själv, och både jag och min fru har C-kort så jag började fundera på om vi skulle hyra en lastbil med antingen fast monterad tipp, eller ett vanligt flak på krok och tippa med.
Det är ca 15km till närmaste grustag så det är ändå ett gäng timmar körning det handlar om.
Allt gott!
Lastbil med maximalt stort släp tar 47 ton last eller så.O JonathanFlod skrev:Hej!
Allt gott!
Så två lastbilar klarar av allt på en dag.
Har ni samtidigt en maskin av lämpligt slag så kan Du köra radiostyrd padda istället för att ödelägga en hel arbetsvecka på att köra liten lastbil.
Svårt att få hyra en bil utan förare.
Oftast krävs det, förutom C-kort YKB, en deposition (kan röra sig om tiotusentals kronor), försäkring, slitage.
En 3 axlig tippbil med förare kostar ca 1000:- exkl. moms och bil & släp 34ton runt 1500:- exkl. moms.
Oftast krävs det, förutom C-kort YKB, en deposition (kan röra sig om tiotusentals kronor), försäkring, slitage.
En 3 axlig tippbil med förare kostar ca 1000:- exkl. moms och bil & släp 34ton runt 1500:- exkl. moms.
Tack för inspel!
Givetvis finns det en massa alternativ, vi tänkte det kunde vara kul. Vi driver aktiebolag ihop och kan absolut köpa in den på firman enligt konstens alla regler. Stora problemet med att köpa en privat är att man "dödar" momsen så den är svårt att sälja vidare till ett företag efteråt eftersom det inte finns någon moms att lyfta. Men köper vi en lastbil kan vi lika gärna köpa en grävare också 😁. Men man ska ju vara två som tycker det är en bra idé..
Jag kollade med lokala firman och de ville ha ~5000:- för varje tipplass vilket är 13 ton. Så det är min jämförelse just nu.
Givetvis finns det en massa alternativ, vi tänkte det kunde vara kul. Vi driver aktiebolag ihop och kan absolut köpa in den på firman enligt konstens alla regler. Stora problemet med att köpa en privat är att man "dödar" momsen så den är svårt att sälja vidare till ett företag efteråt eftersom det inte finns någon moms att lyfta. Men köper vi en lastbil kan vi lika gärna köpa en grävare också 😁. Men man ska ju vara två som tycker det är en bra idé..
Jag kollade med lokala firman och de ville ha ~5000:- för varje tipplass vilket är 13 ton. Så det är min jämförelse just nu.
Det är väl teoretiskt möjligt, men varför skulle just lastbilsförsäljare tycka att det inte är värt att göra affär p.g.a. den lagen. Vanliga bilförsäljare har ju inte detta problem och marginalerna är säkert ungefär lika stora för en lastbilsförsäljare som en bilförsäljare. Så jag tror det är extremt osannolikt att någon skulle vägra affär för det.Alfredo skrev:
Vanliga bilförsäljare har detta problem och lägger på rejäl marginal för reparationer alternativt försäkrar sig mot det.L lbgu skrev:Det är väl teoretiskt möjligt, men varför skulle just lastbilsförsäljare tycka att det inte är värt att göra affär p.g.a. den lagen. Vanliga bilförsäljare har ju inte detta problem och marginalerna är säkert ungefär lika stora för en lastbilsförsäljare som en bilförsäljare. Så jag tror det är extremt osannolikt att någon skulle vägra affär för det.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
13 ton låter lite för en modern lastbil.
18-20 är nog mer normalt
Sen måste du titta på vad själva materialet kostar. Makadam väger väl 1.7-1.8 ton per kubik.
Så det blir väl bara 10-15 vändor.
Tror att du ska ringa en lokalåkare och fråga om ett totalpris istället för att titta på ett enskilt lass.
Att köra själv tror jag inte kommer ge så mycket på priset mer än på nöjeskontot.
Om du hittar någon som vill hyra ut en bil så kommer det nog ändå kosta mer än att be någon annan köra.
Och 1.5 mil är ju inget. Går ju rätt fort.
Sen kommer inte makadam från ett grustag utan från en bergtäkt.
Grus eller rättare sagt naturgrus är dyrt! Det producerades av naturen under istiden...
Makadam är en produkt av krossat berg.
Så 'grus' och makadam kommer från olika platser.
18-20 är nog mer normalt
Sen måste du titta på vad själva materialet kostar. Makadam väger väl 1.7-1.8 ton per kubik.
Så det blir väl bara 10-15 vändor.
Tror att du ska ringa en lokalåkare och fråga om ett totalpris istället för att titta på ett enskilt lass.
Att köra själv tror jag inte kommer ge så mycket på priset mer än på nöjeskontot.
Om du hittar någon som vill hyra ut en bil så kommer det nog ändå kosta mer än att be någon annan köra.
Och 1.5 mil är ju inget. Går ju rätt fort.
Sen kommer inte makadam från ett grustag utan från en bergtäkt.
Grus eller rättare sagt naturgrus är dyrt! Det producerades av naturen under istiden...
Makadam är en produkt av krossat berg.
Så 'grus' och makadam kommer från olika platser.
B
Blazermannen
Medlem
· Uppsala län
· 430 inlägg
Blazermannen
Medlem
- Uppsala län
- 430 inlägg
Helt rätt. En näringsidkare som säljer till konsument omfattas däremot av konsumentköplagen, även om det är ett utrangerat fordon som säljs. Konsumenten kan alltså reklamera fel de följande tre åren, kanske inte är så attraktivt att ha det ansvaret.Alfredo skrev: