23 227 läst ·
38 svar
23k läst
38 svar
Kan man hyra grävmaskin och köra utan att ha grävmaskin förarbevis
Du får köra på vanligt körkort. Det är oftast bara om du ska arbeta med det som det krävs intyg. Tex säker arbetsplats och bevis på att du kan hantera aktuell maskin
Men att gräva och köra på egen tomt är inga problem utan några intyg så länge du har b körkort.
Men att gräva och köra på egen tomt är inga problem utan några intyg så länge du har b körkort.
HejD dthompa skrev:
Tack för svaret men vill jag ändå skafa beviset men hur skaffar jag på kor tid snap kurs?
I min uppfattning är de flesta utbildningar för 10-20 tkr inga utbildningar där man lär sig köra grävmaskin utan tillfällen då man visar att man kan köra grävmaskin. Det brukar vara teori typ en dag och en dag där man turas om att köra. De flesta som går en sån kurs har tidigare erfarenhet men saknar den formella kompetensen som krävs för att arbeta med dito maskin.
Vill du lära dig att köra grävmaskin så är det Lernias (eller liknande) utbildningar som gäller men då snackar vi 6 mån+.
/en som har maskinförarbevis för hjullastare och grävmaskin
Vill du lära dig att köra grävmaskin så är det Lernias (eller liknande) utbildningar som gäller men då snackar vi 6 mån+.
/en som har maskinförarbevis för hjullastare och grävmaskin
Största fokus på såna där korta 'yrkescertifikatsutbildningar' brukar vara teoretisk information om olika säkerhetsaspekter. Man får lära sig vilka risker som finns med att köra grävmaskin/truck/skylift/skärbrännare/etc, skriver ett prov och får ett certifikat giltigt i fem år.A anojak skrev:
De hyrfirmorna vi har runt här kräver att du typ försäkrar. Sen får du köra. Det är däremot krav på alla behörigheter som behövs för att jobba.C cpalm skrev:
Skylift behöver man ju någon form av bevis om du ska utföra yrkesmässigt arbete, men kör du privat är det bara att hämta och åka runt.
Renoverare
· Kalmar
· 3 055 inlägg
Kan du köra och fixar teorin så här du ett utbildningsbevis på en dag kostar 10-15000 Vilket du kan omvandla till ett yrkesbevis när du kört i 4000 Tim ska du lära dej att köra så lär det nog landa på 100000