Jag köpte ett tomt och det behöver grävmaskin
Jag har hjullastare bevis men jag undrar om någon har förslag att skaffa grävmaskin förarbevis innom kort tid typ en månad

• Gilla
BergarnJ och 1 till
  • Laddar…
På egen tomt får man väl köra som man vill?

• Gilla
Allmäntvetgirig och 1 till
  • Laddar…
C
A Andy78 skrev:
På egen tomt får man väl köra som man vill?
Utanför tomten också, mer eller mindre.
Det är nog snarare hyrfirman som ställer krav.

Du får köra på vanligt körkort. Det är oftast bara om du ska arbeta med det som det krävs intyg. Tex säker arbetsplats och bevis på att du kan hantera aktuell maskin

Men att gräva och köra på egen tomt är inga problem utan några intyg så länge du har b körkort.

Tack för svaret men vill jag skaffa beviset säkerhet skul men hur?

D dthompa skrev:
Du får köra på vanligt körkort. Det är oftast bara om du ska arbeta med det som det krävs intyg. Tex säker arbetsplats och bevis på att du kan hantera aktuell maskin

Men att gräva och köra på egen tomt är inga problem utan några intyg så länge du har b körkort.
Hej
Tack för svaret men vill jag ändå skafa beviset men hur skaffar jag på kor tid snap kurs?

Det finns inget förarbevis att skaffa.

Ska du köra maskin yrkesmässigt ska du ha ett yrkesförarbevis för den maskin du kör.

du ska köra privat och då finns inget motsvarande förarbevis.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
A Alexak skrev:
Tack för svaret men vill jag skaffa beviset säkerhet skul men hur?
Finns olika utbildningar , kostar mellan 10 till 20 tusen

I min uppfattning är de flesta utbildningar för 10-20 tkr inga utbildningar där man lär sig köra grävmaskin utan tillfällen då man visar att man kan köra grävmaskin. Det brukar vara teori typ en dag och en dag där man turas om att köra. De flesta som går en sån kurs har tidigare erfarenhet men saknar den formella kompetensen som krävs för att arbeta med dito maskin.

Vill du lära dig att köra grävmaskin så är det Lernias (eller liknande) utbildningar som gäller men då snackar vi 6 mån+.

/en som har maskinförarbevis för hjullastare och grävmaskin

• Gilla
Alexak
  • Laddar…
A anojak skrev:
I min uppfattning är de flesta utbildningar för 10-20 tkr inga utbildningar där man lär sig köra grävmaskin utan tillfällen då man visar att man kan köra grävmaskin.
Största fokus på såna där korta 'yrkescertifikatsutbildningar' brukar vara teoretisk information om olika säkerhetsaspekter. Man får lära sig vilka risker som finns med att köra grävmaskin/truck/skylift/skärbrännare/etc, skriver ett prov och får ett certifikat giltigt i fem år.

P
C cpalm skrev:
Utanför tomten också, mer eller mindre.
Det är nog snarare hyrfirman som ställer krav.
De hyrfirmorna vi har runt här kräver att du typ försäkrar. Sen får du köra. Det är däremot krav på alla behörigheter som behövs för att jobba.

Skylift behöver man ju någon form av bevis om du ska utföra yrkesmässigt arbete, men kör du privat är det bara att hämta och åka runt.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Rkarlsson skrev:
De hyrfirmorna vi har runt här kräver att du typ försäkrar. Sen får du köra.
Kan dock tänka mig att hyrfirmorna börjar ställa krav när man hyr en "fullvuxen" maskin. Men jag har aldrig testat, så jag spekulerar bara.

Kan du köra och fixar teorin så här du ett utbildningsbevis på en dag kostar 10-15000 Vilket du kan omvandla till ett yrkesbevis när du kört i 4000 Tim ska du lära dej att köra så lär det nog landa på 100000

Jag utbildar på grävmaskin och hjullastare.

Utbildningen borgar för att använda maskinen på ett tryggt och säkert arbetssätt samt att man får lära sig att gräva. Efter avslutad och godkänd utbildning utfärdas ett utbildningsbevis.

• Gilla
Walle_skåne och 2 till
  • Laddar…
A Alexak skrev:
Hej
Tack för svaret men vill jag ändå skafa beviset men hur skaffar jag på kor tid snap kurs?
Hej hur snabbt har du tänkt dig ?
A Alexak skrev:
Hej

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.