3 999 läst ·
19 svar
4k läst
19 svar
Hyra gymlokal - vad gäller?
Jag har arbetat med att både starta och lägga ner föreningar så jag har en rätt gedigen erfarenhet av sådana frågor. Mitt tips är att om det finns en välfungerande förening att jacka in i så är det helt klart ett bra spår. Ni kan spara er enormt mycket kraft, tid och formalia på det. Att starta en förening kan se enkelt ut, men att få det att hålla över tid kräver engagemang och eldsjälar som vill ta på sig t ex styrelseposter.lärjungen skrev:
Tack för alla synpunkter. När det gäller förening, vad är bäst av följande två?
1. Starta egen förening
2. Få igenom idén med hjälp av den idrottsförening som redan existerar i bygden.
Tar man den sistnämnda vägen finns ju redan allt som styrelse med ordförande, sekreterare och kassör. Sen är ju frågan om de är villiga att låta oss göra den förgreningen inom föreningen. Sen finns det ju risk att det blir för många viljor också. Men det kanske är värt ett försök? Eller vad säger ni med mer erfarenhet?
Tack, det var värdefulla rådTovetorvan skrev:
Jag har arbetat med att både starta och lägga ner föreningar så jag har en rätt gedigen erfarenhet av sådana frågor. Mitt tips är att om det finns en välfungerande förening att jacka in i så är det helt klart ett bra spår. Ni kan spara er enormt mycket kraft, tid och formalia på det. Att starta en förening kan se enkelt ut, men att få det att hålla över tid kräver engagemang och eldsjälar som vill ta på sig t ex styrelseposter.
Ja ni borde nog absolut fundera på att göra det genom en förening. Som det skrevs ovan så är det helt klart enklast om den lokala idrottsföreningen är intresserad av det så börja med att kolla med dem. Var tydlig med att ni redan är helt okej med att ni tar alla kostnader och det praktiska kring detta så att det inte blir en ekonomisk belastning för föreningen, annars säger det nog åt er att jogga runt fotbollsplanen istället.
Hyresvärden kommer att ställa krav för att säkerställa att hyra betald i tid, att verksamheten inte är störande, att eventuella skador ersätts, att korrekta försäkringar finns med mera.
Det finns nog två möjligheter. Den första är att någon av er tar ansvaret och hyr i sitt eget namn. Det är nog ett stort ansvar för den personen, finns också en risk att andra engagerade försvinner efter ett tag. Då är lösningen som ni är inne på en förening. Ni bör börja där och bygga upp en kassa för den inledande utgifterna, uppstarten kan nog kosta en del. Ni bör då bygga upp hantering av ekonomi, bokföring, regler av olika slag etc
Det finns nog två möjligheter. Den första är att någon av er tar ansvaret och hyr i sitt eget namn. Det är nog ett stort ansvar för den personen, finns också en risk att andra engagerade försvinner efter ett tag. Då är lösningen som ni är inne på en förening. Ni bör börja där och bygga upp en kassa för den inledande utgifterna, uppstarten kan nog kosta en del. Ni bör då bygga upp hantering av ekonomi, bokföring, regler av olika slag etc
Fast risken är väl rätt stor att hyresvärden säger nej om TS svarar att han ska starta en ny förening som ska svara för hyra och ansvar för ev. skador. Från hyresvärdens synpunkt finns det ju en risk att föreningen blir upplöst eller bara försvinner vid problem.
Klicka här för att svara