3 995 läst ·
19 svar
4k läst
19 svar
Hyra gymlokal - vad gäller?
Sida 1 av 2
Jag och några vänner är på G att eventuellt hyra en mindre motionshall i en by på landsbygden för en längre period. Tanken är att vi skall ha den som gymlokal där det finns möjlighet för folk i bygden att köpa gymkort och komma och träna. Jag har nästan fått ett "ja" av fastighetsägaren beroende på vad jag svarar på följande frågor:
"Vem är ansvarig
Hyreskontrakt
Vem underhåller maskiner och redskap och står för ev kostnader om skada"
Jag som bara hyrt lägenhet för länge sedan har dålig koll på hur sånt här funkar när man hyr lokal för annat bruk än bostad. Är det inte bara att skriva ut ett hyreskontrakt (finns ju mallar på nätet) där villkoren framgår. Jag tänker att de regler som finns på http://www.boupplysningen.se/juridik/vardplikteni övrigt är tillämpbara. Eller gäller andra regler då man hyr lokal?
Finns det någon försäkring jag som hyrestagare bör skaffa? Dels ifall något i lokalen går sönder och dels om någon utrustning blir stulen. Huruvida vi får hyra lokalen beror mycket på hur jag svarar på hans frågor, så vill gärna komma med robusta och förtroendeingivande lösningar.
Vad gäller gymutrustning har vi en del egen sådan som vi troligen kommer att ta dit.
Mycket tacksam för er input!
"Vem är ansvarig
Hyreskontrakt
Vem underhåller maskiner och redskap och står för ev kostnader om skada"
Jag som bara hyrt lägenhet för länge sedan har dålig koll på hur sånt här funkar när man hyr lokal för annat bruk än bostad. Är det inte bara att skriva ut ett hyreskontrakt (finns ju mallar på nätet) där villkoren framgår. Jag tänker att de regler som finns på http://www.boupplysningen.se/juridik/vardplikteni övrigt är tillämpbara. Eller gäller andra regler då man hyr lokal?
Finns det någon försäkring jag som hyrestagare bör skaffa? Dels ifall något i lokalen går sönder och dels om någon utrustning blir stulen. Huruvida vi får hyra lokalen beror mycket på hur jag svarar på hans frågor, så vill gärna komma med robusta och förtroendeingivande lösningar.
Vad gäller gymutrustning har vi en del egen sådan som vi troligen kommer att ta dit.
Mycket tacksam för er input!
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Är det en förening, en privatperson eller en liten firma som ska hyra och driva verksamheten?
Påverkar hur ekonomi ska skötas, hur ansvarsförhållanden ser ut, vilka försäkringar och avtal som behövs osv.
Är det meningen att verksamheten ska gå med vinst eller inte?
Påverkar hur ekonomi ska skötas, hur ansvarsförhållanden ser ut, vilka försäkringar och avtal som behövs osv.
Är det meningen att verksamheten ska gå med vinst eller inte?
Det är privat och närmast ideellt. De små intäkter vi räknar med kommer knappt att räcka för att betala hyran och resten av kostnaderna blir mer eller mindre ur egen ficka.R Räknenisse skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 927 inlägg
Borde det inte vara ett utmärkt tillfälle att starta en förening?
Vi har egen utrustning som vi troligen kommer donera till gymet. Sen är väl tanken att vi skall komplettera med mer vartefter. Ja det där med förening låter ju som en god idé. Kommer det att påverka svaret på hyresvärdens frågor?useless skrev:
Någon måste alltid vara ansvarig och det måste finnas försäkringar.
Om det är ett kompisgäng som går ihop och delar alla kostander utan att ha en förening så vill troligen hyresvärden att en person hyr lokalen och är ansvarig för att se till att kostnader täcks och att rätt försäkringar finns och att all utrustning är säker.
Om det är en nystartad förening så är väl oddsen rätt stora att hyresvärden fortfrande vill ha en person som är personligt ansvarig även om avtalen skrivs med en förening.
Om det är ett kompisgäng som går ihop och delar alla kostander utan att ha en förening så vill troligen hyresvärden att en person hyr lokalen och är ansvarig för att se till att kostnader täcks och att rätt försäkringar finns och att all utrustning är säker.
Om det är en nystartad förening så är väl oddsen rätt stora att hyresvärden fortfrande vill ha en person som är personligt ansvarig även om avtalen skrivs med en förening.
Ja att någon är huvudansvarig är ett krav. Sen är frågan vilken försäkring man bör kika på? Finns det speciella för just gymlokaler eller är det mer generella försäkringar man skall kika på?I ikeo skrev:Någon måste alltid vara ansvarig och det måste finnas försäkringar.
Om det är ett kompisgäng som går ihop och delar alla kostander utan att ha en förening så vill troligen hyresvärden att en person hyr lokalen och är ansvarig för att se till att kostnader täcks och att rätt försäkringar finns och att all utrustning är säker.
Om det är en nystartad förening så är väl oddsen rätt stora att hyresvärden fortfrande vill ha en person som är personligt ansvarig även om avtalen skrivs med en förening.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Jag skulle gissa att en sådan förening bör ha samma typ av försäkring som om det gäller ett företag i branschen. Kan noll om gymverksamhet, men oftast är ansvarsförsäkringen den största posten i de flesta företagsförsäkringar. Vet inte hur stor den brukar vara i sådan verksamhet. Jag som konsult har en standardmässig försäkring som täcker ansvar upp till 10 milj. Men den bör ju då täcka om någon skadar sig på en gymmaskin, om ni råkar elda upp byggnaden (brand täcks normalt av fastighetsägarens försäkring, vad gäller själva byggnaden, men ni kan bli ansvariga om ex, ett löpband börjar brinna).
När det gäller stöld i lokalen, så har ni ju en lite speciell situation om lokalen kan användas utan att personal är närvarande. De flesta försäkringar gäller inte om tjuven har kommit in med egen nyckel.
När det gäller stöld i lokalen, så har ni ju en lite speciell situation om lokalen kan användas utan att personal är närvarande. De flesta försäkringar gäller inte om tjuven har kommit in med egen nyckel.
En fördel med en förening är att man kan separera verksamhetens ekonomi från den egna och det blir enklare för någon annan att ta över den dagen man behöver göra det.
Så länge det är en handfull kompisar funkar det säkert, men när det börjar bli lite fler så börjar genast diskussionerna om vem som skor sig på avgiften och några kommer att ha bättre idéer för hur verksamheten ska bedrivas och vad det ska kosta. Då är det bara att hota de som ifrågasätter att dom får gå med i styrelsen så brukar det bli tyst...
Så länge det är en handfull kompisar funkar det säkert, men när det börjar bli lite fler så börjar genast diskussionerna om vem som skor sig på avgiften och några kommer att ha bättre idéer för hur verksamheten ska bedrivas och vad det ska kosta. Då är det bara att hota de som ifrågasätter att dom får gå med i styrelsen så brukar det bli tyst...
Tack för alla synpunkter. När det gäller förening, vad är bäst av följande två?
1. Starta egen förening
2. Få igenom idén med hjälp av den idrottsförening som redan existerar i bygden.
Tar man den sistnämnda vägen finns ju redan allt som styrelse med ordförande, sekreterare och kassör. Sen är ju frågan om de är villiga att låta oss göra den förgreningen inom föreningen. Sen finns det ju risk att det blir för många viljor också. Men det kanske är värt ett försök? Eller vad säger ni med mer erfarenhet?
1. Starta egen förening
2. Få igenom idén med hjälp av den idrottsförening som redan existerar i bygden.
Tar man den sistnämnda vägen finns ju redan allt som styrelse med ordförande, sekreterare och kassör. Sen är ju frågan om de är villiga att låta oss göra den förgreningen inom föreningen. Sen finns det ju risk att det blir för många viljor också. Men det kanske är värt ett försök? Eller vad säger ni med mer erfarenhet?
