190 läst ·
3 svar
190 läst
3 svar
Huvudsäkring gick, fortfarande ström
Hej, min huvudsäkring L2 gick förut, belastade lite för hårt, men saker som går på L2 fungerade fortfarande.
Min luftvärmepump lös och fläkten gick och den går på L2
Tvättmaskinen stannade och fick en felkod men den var fortfarande igång och lös, går också på L2.
Har en gammal diazed central, undrar hur det kan vara möjligt att grejerna fortfarande "var igång" trots strömmen försvann från den fasen. Mätte med en faspenna på alla L2 säkringar och den gav utslag på varje säkring att det var ström, likaså på huvudsäkring, då lös faspennan. Men när jag kontinuitetsmätte med fluke T5 på huvudsäkringen efter jag bytt så var den gången.
Min luftvärmepump lös och fläkten gick och den går på L2
Tvättmaskinen stannade och fick en felkod men den var fortfarande igång och lös, går också på L2.
Har en gammal diazed central, undrar hur det kan vara möjligt att grejerna fortfarande "var igång" trots strömmen försvann från den fasen. Mätte med en faspenna på alla L2 säkringar och den gav utslag på varje säkring att det var ström, likaså på huvudsäkring, då lös faspennan. Men när jag kontinuitetsmätte med fluke T5 på huvudsäkringen efter jag bytt så var den gången.
Om tvättmaskinen är ansluten mellan L2-N och du har en förbrukare som t ex en varmvattenberedare ansluten mellan L2-L3 så uppstår en krets mellan L3 i vvb och N i tvättmaskinen. Strömmen går då igenom dessa via den brutna L2 och spänningen på 230 V fördelas över båda förbrukare enligt kirchoffs spänningslag.
Det blir bara en underspänning så inget farligt kan normalt hända. Men trefasmotorer kommer lösa ut för överström om de fortsätter drivas med två faser.
Det blir bara en underspänning så inget farligt kan normalt hända. Men trefasmotorer kommer lösa ut för överström om de fortsätter drivas med två faser.
Klicka här för att svara