13 477 läst ·
77 svar
13k läst
77 svar
Huvudsäkring går ofta
Det är sant och det kan jag ge dig.
Men om bilköparen inte ens vet att han ligger på en topplast på sin 20A huvudsäkring, hur ska bilförsäljare informera om att bilen kommer lösa säkringen.
Om man läser om bilen man tänkt köpa så ser man ju att den kommer nyttja max 3,6 av 4,6 tillgängligt med 20A säkring.
Om säljaren då säger att den kan ladda med 16A. Gör han fel då? Han kan omöjligt veta om köparens system klarar belastningen. Och den belastningen spelar ju ingen roll om den är via 1 eller 3-fas, Säkringen kommer ju ändå inte funka om man inte anpassar bilensladdning till sin egen belastning.
Det är allt för många som alltid ska kasta skit på 2:apart i detta forum och med tanke på vars vi är påväg med bilmarknaden kommer detta att kunna bli ett lika väldiskuterat ämne som timdebitering inom hantverkare....
Angående Renault, så visst det står att den ska ladda med 400Volt, men det stog inte i det jag läste om det var Ac eller DC? Och detta kan ju vara lika som många av de andra.
AC via hemladdning= 1 fas 16A
DC snabbladdning = 3fas 16A
Dc 3fas
Men om bilköparen inte ens vet att han ligger på en topplast på sin 20A huvudsäkring, hur ska bilförsäljare informera om att bilen kommer lösa säkringen.
Om man läser om bilen man tänkt köpa så ser man ju att den kommer nyttja max 3,6 av 4,6 tillgängligt med 20A säkring.
Om säljaren då säger att den kan ladda med 16A. Gör han fel då? Han kan omöjligt veta om köparens system klarar belastningen. Och den belastningen spelar ju ingen roll om den är via 1 eller 3-fas, Säkringen kommer ju ändå inte funka om man inte anpassar bilensladdning till sin egen belastning.
Det är allt för många som alltid ska kasta skit på 2:apart i detta forum och med tanke på vars vi är påväg med bilmarknaden kommer detta att kunna bli ett lika väldiskuterat ämne som timdebitering inom hantverkare....
Angående Renault, så visst det står att den ska ladda med 400Volt, men det stog inte i det jag läste om det var Ac eller DC? Och detta kan ju vara lika som många av de andra.
AC via hemladdning= 1 fas 16A
DC snabbladdning = 3fas 16A
Dc 3fas
Renault Zoe kan laddas med trefas AC. Däremot finns det inga bilar som laddas med trefas DC. För det är något som inte finns. DC snabbladdare brukar ha mycket högre effekter än vad några normala hushållsabbonemang kan ge.O Ovation skrev:
Jag tror att man ett tag kommer att få leva med att mer än tidigare vara tvungen att hålla reda på vilka laster man har. Och det gäller oavsett om laddaren är enfas eller trefas. Har man en enfasladdare på 16 A så har man möjligheten att lägga andra stora förbrukare på de övriga faserna. Har man en trefasladdare på 16 A och använder hela effekten så laddar bilen fortare. Men man kan över huvud taget inte ha andra tunga laster samtidigt.
Det är snabbladdare jag syftade på. Snabbladdningen styrs av batteriet och bilen, så den tar emot de bilen klarar av. Om du har möjlighet att koppla in den.A Avemo skrev:Renault Zoe kan laddas med trefas AC. Däremot finns det inga bilar som laddas med trefas DC. För det är något som inte finns. DC snabbladdare brukar ha mycket högre effekter än vad några normala hushållsabbonemang kan ge.
Jag tror att man ett tag kommer att få leva med att mer än tidigare vara tvungen att hålla reda på vilka laster man har. Och det gäller oavsett om laddaren är enfas eller trefas. Har man en enfasladdare på 16 A så har man möjligheten att lägga andra stora förbrukare på de övriga faserna. Har man en trefasladdare på 16 A och använder hela effekten så laddar bilen fortare. Men man kan över huvud taget inte ha andra tunga laster samtidigt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 807 inlägg
Ja jag tycker att säljaren gör fel. Han eller hon bör fråga. Jag tycker att alla säljare ska hjälpa till att välja den produkt som kommer att fungera med de förutsättningar köparen har. Jag vet att det är en utopi men jag kommer inte att ändra uppfattning så vi kan lägga ned den frågan.O Ovation skrev:
Av din upprördhet förstår jag att du är säljare av elbilar. Min rekommendation till dig kvarstår därmed.
Vad är det för VP? Kan det gå att koppla om den så tillskottet inte drar ström på en av faserna? Det blir ju mindre effekt för tillskottet naturligtvis, men det kanske räcker ändå?E sthlm01 skrev:
Tack för tipset! Thermia Diplomat. Tyvärr tror jag vp behöver all kräm den kan få då den är underdimensionerad för huset, se ett inlägg i början av tråden.O Olle61 skrev:
Näe jag jobbar med Rör/energi, men jag gillar inte felaktiga projektionerBo.Siltberg skrev:
Ja jag tycker att säljaren gör fel. Han eller hon bör fråga. Jag tycker att alla säljare ska hjälpa till att välja den produkt som kommer att fungera med de förutsättningar köparen har. Jag vet att det är en utopi men jag kommer inte att ändra uppfattning så vi kan lägga ned den frågan.
Av din upprördhet förstår jag att du är säljare av elbilar. Min rekommendation till dig kvarstår därmed.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 807 inlägg
Du tycker att jag oförtjänt skyller på säljaren. Det går jag givetvis med på, alltså att du tycker så. Där kan vi lämna denna fråga. Jag har inga ambitioner att få oss att tycka likadant.
Medlem
· Halland
· 4 491 inlägg
Tekniken är omogen och tillverkarna har full panik att få ut modeller på marknaden. Fokus ligger på att du skall ha 1-fas Schuko som nödlösning men ingen är ju ledsen om du huvudsakligen laddar via laddstolpar eftersom det ger en marknad för laddnätverk och priset är i allmänhet avsevärt högre.
Ingen är ju egentligen intresserad av att du laddar gratis hemma från dina egna solceller.
Det är egentligen bara Sverige och ett fåtal andra länder som har ett starkt 3-fas nät till konsument. Att sälja en specialvariant för denna marknad är för mycket besvär. Alla tillverkare vill sälja en gemensam EU-vari
Ingen är ju egentligen intresserad av att du laddar gratis hemma från dina egna solceller.
Det är egentligen bara Sverige och ett fåtal andra länder som har ett starkt 3-fas nät till konsument. Att sälja en specialvariant för denna marknad är för mycket besvär. Alla tillverkare vill sälja en gemensam EU-vari
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Fast det är väl inte helt ovanligt?X xLnT skrev:
Min värmepump, trefas, ligger på 3 enfassäkringar till exempel.
I äldre Diazed-centraler så är det ju standard.
Det som förvånar mig mer är att man har en säkring till tvättmaskin och en säkring till torktumlare och att de går i samma rör och delar samma fas. Strömmen i nollan borde kunna bli väl hög om man inte har två nollor dragna.
Kanske läst slarvigt men var framgår det att de delar samma fas? Tittar jag på bilden i TS första inlägg bör det väl vara två olika faser.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Ja, så tänkte jag också, till det kom
Om jag förstod det korrekt så gick det en kabel till första uttaget (tvättmaskin) och sen vidare till det andra uttaget (torktumlare)
Om en av huvudsäkringarna går och det innebär att tvättmaskin och torktumlare stannar så kan jag inte tolka det på annat sätt än att de båda ligger på den fasen.E sthlm01 skrev:
Om jag förstod det korrekt så gick det en kabel till första uttaget (tvättmaskin) och sen vidare till det andra uttaget (torktumlare)