Många billaddare som är 3-fas går att konfigurera (via mjukvaran) till att ladda från annan fas än L1 om den bara används till att ladda en bil som endast kan ta emot 1-fas. Min Halo kunde det iaf. Annars kan du sänka strömmen (också i mjukvaran) den laddar med, eller komplettera med lastbalanserare.
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
O
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja precis. Det jag egentligen undrar är varför TS är överraskad över att mätarsäkringen löser. Det borde inte hända, och jag tycker säljarna har ett ansvar där.
Då ska säljaren ska alltså vara elektriker och kunna se i framtiden hur köparen förbrukar sin ström och har sin elanläggningar inkopplad?
Det framgår ju tydligt av bilens uppgifter att den laddar max 16A. Då får man väl som köpare se till att man har en säkring som klarar nya bilen och sitt befintliga förbrukningsmönster.
Har inte mycket för bilförsäljare men denna ska inte lastas på dem
 
  • Gilla
Enestigen
  • Laddar…
O
M m4n63 skrev:
Många billaddare som är 3-fas går att konfigurera (via mjukvaran) till att ladda från annan fas än L1 om den bara används till att ladda en bil som endast kan ta emot 1-fas. Min Halo kunde det iaf. Annars kan du sänka strömmen (också i mjukvaran) den laddar med, eller komplettera med lastbalanserare.
Eller så låter han den perfekta laddboxen vara och ställer ner bilens laddeffekt i bilens dator. Kostar inget och är en knapptryck bort
 
Fairlane Fairlane skrev:
Värmepumpen går väl på alla tre faserna?
Tappar du en borde den ändå ge något, om än lägre. Det som förvånar mig är att torktumlare och tvättmaskin går på samma. Redan där riskerar man ju problem sätter man de på samma 10 A säkring riskerar den att lösa när båda körs samtidigt. Därför har man valt att sätta de på varsin 10 A säkring men eftersom de ligger på samma fas då går risken för att säkringen löser ut istället till huvudsäkringen. Värmepump och lite annat räcker för att riskera att pruta det över gränsen.
Å andra sidan drar ju varken TM eller TT max effekt hela tiden och porslinssäkringen klarar överlast ett tag så det är kanske därför man gjort så?!
När den aktuella säkringen gått har motorskyddet på vp löst ut.

Är inte billaddaren igång har säkerligen aldrig löst ut, utan det är TM + VP på andra stegets tillsats + laddbox som krävs för att säkringen ska lösa ut.
 
O Ovation skrev:
Då ska säljaren ska alltså vara elektriker och kunna se i framtiden hur köparen förbrukar sin ström och har sin elanläggningar inkopplad?
Det framgår ju tydligt av bilens uppgifter att den laddar max 16A. Då får man väl som köpare se till att man har en säkring som klarar nya bilen och sitt befintliga förbrukningsmönster.
Har inte mycket för bilförsäljare men denna ska inte lastas på dem
Ja, en försäljare av elbilar ska i mitt tycke ha sådana kunskaper om det Svenska elsystemet att kunden inte kommer hem med grisen i säcken. Det gäller alla slags försäljare. Att verkligheten är en annan är jag medveten om.

Den stora massan, kunden, kan inte förväntas ha den kunskapen. Man ber ju om hjälp av butikspersonalen för att välja rätt! Annars kan man lika gärna köpa en elbil på postorder...
 
  • Gilla
Fotografen och 8 till
  • Laddar…
Någon som kollat priset på Amazon eller E-bay?
 
M m4n63 skrev:
Många billaddare som är 3-fas går att konfigurera (via mjukvaran) till att ladda från annan fas än L1 om den bara används till att ladda en bil som endast kan ta emot 1-fas. Min Halo kunde det iaf. Annars kan du sänka strömmen (också i mjukvaran) den laddar med, eller komplettera med lastbalanserare.
Tack för tips, har mailat tillverkaren av boxen och frågat.
 
O Ovation skrev:
då ser du att det blir lite löjligt att utforma en bil för den svenska marknaden.
Detta handlar knappast om huruvida biltillverkarna tycker att något är "löjligt" utan om vilka problem som i praktiken uppstår när elutrustning anpassade efter andra länders förhållanden ska användas vid svenska förhållanden.
 
  • Gilla
faf
  • Laddar…
Det vore verkligen löjligt om tillverkare inte vore intresserade av att sälja elbilar på den Svenska marknaden. Vem har råd att dissa ett helt land? Det blir ju vidöppet för de tillverkare som har bilar som passar det Svenska elsystemet. Nu verkar de flesta ha begränsat stöd och jag tycker inte det är ok att vara otydlig med vad bilarna kräver av elsystemet.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
E sthlm01 skrev:
Tack för tips, har mailat tillverkaren av boxen och frågat.
Tillverkarens svar: ”Ändring av faser i boxen göra manuellt att du kontrollerar vilken fas som är minst belastad och skiftar fas i laddaren
Antar att du har en 1fas bil idag därav den frågan
. En elektriker kan hjälpa dig att logga huset ett tag för att se vilken fas som är lämplig.”
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
O
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det vore verkligen löjligt om tillverkare inte vore intresserade av att sälja elbilar på den Svenska marknaden. Vem har råd att dissa ett helt land? Det blir ju vidöppet för de tillverkare som har bilar som passar det Svenska elsystemet. Nu verkar de flesta ha begränsat stöd och jag tycker inte det är ok att vara otydlig med vad bilarna kräver av elsystemet.
Det är ju inget som helst problem att ladda bilen i trefas Sverige på en fas. Men vi har ju oftast inte Huvudsäkringar större än 16-20 som skall försörja våra bostäder. Detta innebär ju att vi inte kanske kan nyttja den tänkta max effekten.
Om husägaren säkrar upp med tillhörande kablar så funkar det ju som tänkt?
Är det inte bättre att bilen blir billigare med lite mindre laddhastighet än att folk inte köper pga att det blir dyrare?
 
Du får ursäkta, men så som du skriver verkar du vara just en sådan säljare som behöver lära sig lite grunder om det Svenska elsystemet. Det är inte dimensionerat för höga enfaslaster. Det är inte bara att säkra upp till större säkringar än 25 A då det vanligen kostar en rejäl slant, om nu nätägaren öht går med på det. Och det är inte alltid lätt att frigöra en fas genom att flytta runt på andra. Det är knappast dyrt att ordna trefasig belastning i elbilar, budgetmärket Renault lär ju ha en.
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
E sthlm01 skrev:
Då går VP, TT, TM, laddbox och uttag/belysning Garage. Det är därför jag är förvånad, för mig är det orimligt att alla de tunga grejerna av elektrikern lades på samma fas.
Kan det vara att det finns separata grupper till tvättmaskin och torktumlare men de trots detta ligger på en och samma grupp? Om båda stannar när en huvudsäkring löser så ligger de på samma fas även om de enligt gruppförteckningen ser ut att inte göra det.

Jag har en Golf GTE som också laddar 16A enfas. Om jag laddar bilen med 16A och startar ugnen så kan jag vara säker på att huvudsäkringen löser efter ett par minuter om så inget annat i huset är i drift. Jag måste sänka laddningen till 5A för att säkringen skall hålla. Det kanske skulle gå att lägga annorlunda så att det klarar sig bättre. Jag har bara inte orkat göra det än. En laddbar bil är en stor förbrukare. Hög ström under lång tid på ett sätt som man kanske inte är van vid. Det får konsekvenser för hur man kan använda övrig utrustning.
 
O
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du får ursäkta, men så som du skriver verkar du vara just en sådan säljare som behöver lära sig lite grunder om det Svenska elsystemet. Det är inte dimensionerat för höga enfaslaster. Det är inte bara att säkra upp till större säkringar än 25 A då det vanligen kostar en rejäl slant, om nu nätägaren öht går med på det. Och det är inte alltid lätt att frigöra en fas genom att flytta runt på andra. Det är knappast dyrt att ordna trefasig belastning i elbilar, budgetmärket Renault lär ju ha en.
Haha. Du jag har kört plug/elbil sedan 2015, tror jag har samlat på mig nog med erfarenhet personligt att bedöma om det är ett problem med 1-fasladdning eller ej.
Situationen har aldrig uppstått då jag körde Plug in och var tvungen att ladda batteriet snabbare än 2kw/tim då batteriet är så litet så det laddas fullt på mindre än 6 timmar. Och skulle det inte bli fullt så har du din bensin/dieselmotor att köra på.
Sedan plug in har jag haft en Nissan Leaf 40Kw. Och den laddade ochså med 1-fas. Inte ens med den var detta ett problem, Och då körde jag ändå 4000 mil i norra sverige under 24 månader.
Nuvarande är en Model 3 med 76kw batteri.
Denna laddar med 3faser 16Amp AC.
Det ger en styv ladd tid mellan 25-85% 6timmar med 10amp.
Denna bil är inte lämplig att ladda med 1 fas för det tar för långtid.
Så ska man ha ett batteripack över 40kw så behöver man köpa en bil med 3fasladdning.
Inte under det.
Men en plugin som varier mellan 4-12kw och har sin bräsnlereserv, näe det är helt onödigt att ha mer laddning än 1fas.
 
Om vi återvänder till trådstarten så var TS förvånad över att mätarsäkringen löste, så nog är det ett problem om man inte får rätt information från handlaren om vad det innebär. Där ingår hur snabbt man kan ladda och hur långt det räcker.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.