13 199 läst ·
77 svar
13k läst
77 svar
Huvudsäkring går ofta
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 897 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 897 inlägg
Den bilen laddar men enfas. Man kan tex se att laddtiden inte minskar bara för det blir trefas.
Om det inte ligger någon effektvakt och håller koll så är det inte konstigt att säkringen går. Bara bilen drar 16A av dina 20A på en fas. Jag tolkar det som att tvättmaskinen ligger på samma fas också, beroende på vilken fas som faktiskt används.
Jag skulle tro att du klarar dig bra med 20A om du har effektvakt och kollar vilken fas bilen laddar från och vad som mer ligger på den fasen och ser om det går att fördela om.
Om det inte ligger någon effektvakt och håller koll så är det inte konstigt att säkringen går. Bara bilen drar 16A av dina 20A på en fas. Jag tolkar det som att tvättmaskinen ligger på samma fas också, beroende på vilken fas som faktiskt används.
Jag skulle tro att du klarar dig bra med 20A om du har effektvakt och kollar vilken fas bilen laddar från och vad som mer ligger på den fasen och ser om det går att fördela om.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 128 inlägg
Nästan alla plugg in hybrider laddar enfas.. Så far inte med osanning..Bo.Siltberg skrev:
De är du som bör läsa på
Och den kommer fungera riktigt bra den dagen du kliver över på en 100%!
Då funkar det som tänkt, men du måste förmodligen säkra upp då. 25amp funkar fint med 9kw bergvärme, ftx och induktionshäll+avfuktare.
Sänk laddhastigheten på GTE till 10 amp så ska du se att det funkar trevligare, kanske räcker med 12A
Då funkar det som tänkt, men du måste förmodligen säkra upp då. 25amp funkar fint med 9kw bergvärme, ftx och induktionshäll+avfuktare.
Sänk laddhastigheten på GTE till 10 amp så ska du se att det funkar trevligare, kanske räcker med 12A
Tack för detta! Jag tror detta blir min plan för att åtgärda situationen.Fairlane skrev:
Den bilen laddar men enfas. Man kan tex se att laddtiden inte minskar bara för det blir trefas.
Om det inte ligger någon effektvakt och håller koll så är det inte konstigt att säkringen går. Bara bilen drar 16A av dina 20A på en fas. Jag tolkar det som att tvättmaskinen ligger på samma fas också, beroende på vilken fas som faktiskt används.
Jag skulle tro att du klarar dig bra med 20A om du har effektvakt och kollar vilken fas bilen laddar från och vad som mer ligger på den fasen och ser om det går att fördela om.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 128 inlägg
Det är ingen osanning att 2.3 till 3.7 kW på en fas innebär problem i de allra flesta hushåll. Det är ingen ström som man snyter ur näsan utanpå allt annat som belastar anläggningen. Därför undrade jag vilken information man får från bilhandlaren.O Ovation skrev:
Nä men du får det att framstå som att TS blivit lurad av återförsäljaren.Bo.Siltberg skrev:
Om sanning ligger i att 90% av nuvarande plugin sortiment laddar med ombordladdare som maxar ca3.5kw.
Då ska man knappast påstå att den bilen ej hör hemma i ett svenskt elnät.
Svenska marknaden och våra trefas system är inte direkt största marknaden för bilförsäljarna..
Tex så kan Mercedes ladda 32A 1fas på vissa av sina modeller..
Det var så jag tänkte; inget behov av att säkra upp innan det står en 100% elbil i garaget.O Ovation skrev:Och den kommer fungera riktigt bra den dagen du kliver över på en 100%!
Då funkar det som tänkt, men du måste förmodligen säkra upp då. 25amp funkar fint med 9kw bergvärme, ftx och induktionshäll+avfuktare.
Sänk laddhastigheten på GTE till 10 amp så ska du se att det funkar trevligare, kanske räcker med 12A
Jag ska kolla bilen och vid behov sänka, tror att jag släppte upp laddhastigheten till max när jag bytte från vanligt schuko till boxen och utgick från att elektrikern lagt allt smart.
Tack för dina svar!