O
Men oavsett.

Laddas bilen på en huvudsäkring som är 20 AMP och bilen drar 3,7kw i laddning på en fas så har du väldigt lite felmarginal till utlösning.
Särskilt då din värmepump är avsäkrad på 20AMP
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
O
O Ovation skrev:
Därav er snebelastning.

Vilket uttag används?
Har den smart lastbalansering.
 
Fairlane
Den bilen laddar men enfas. Man kan tex se att laddtiden inte minskar bara för det blir trefas.

Om det inte ligger någon effektvakt och håller koll så är det inte konstigt att säkringen går. Bara bilen drar 16A av dina 20A på en fas. Jag tolkar det som att tvättmaskinen ligger på samma fas också, beroende på vilken fas som faktiskt används.
Jag skulle tro att du klarar dig bra med 20A om du har effektvakt och kollar vilken fas bilen laddar från och vad som mer ligger på den fasen och ser om det går att fördela om.
 
  • Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
E sthlm01 skrev:
Vid samma tillfälle tillkom billaddaren.
Fick du någon som helst information ifrån bilhandlaren om vad det innebär att ladda en elbil enfas hemma??
Det låter som att du blivit blåst. En elbil som endast kan laddas på enfas hör inte hemma i Sverige.
 
  • Arg
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
O
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Fick du någon som helst information ifrån bilhandlaren om vad det innebär att ladda en elbil enfas hemma??
Det låter som att du blivit blåst. En elbil som endast kan laddas på enfas hör inte hemma i Sverige.
Nästan alla plugg in hybrider laddar enfas.. Så far inte med osanning..
De är du som bör läsa på
 
O Ovation skrev:
Det jag nu säger är jag väldigt osäker på men
Tror den bilen endast kan ladda med 3,7kw 1fas...
Stämmer, billaddarens kapacitet var en framtidsinvestering.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
O
Och den kommer fungera riktigt bra den dagen du kliver över på en 100%!
Då funkar det som tänkt, men du måste förmodligen säkra upp då. 25amp funkar fint med 9kw bergvärme, ftx och induktionshäll+avfuktare.
Sänk laddhastigheten på GTE till 10 amp så ska du se att det funkar trevligare, kanske räcker med 12A
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
O Ovation skrev:
Har den smart lastbalansering.
...här gjorde jag dock inte en framtidsinvestering utifrån tänket att omdragning/planering av elen skulle göra lastbalansering onödig. Rätt eller fel.
 
E
E sthlm01 skrev:
Stämmer, billaddarens kapacitet var en framtidsinvestering.
Men om det nu bara är en hybrid kan du inte ladda med lägre effekt och längre tid, på natten exempelvis? Samt resterande på jobbet gärna. Borde inte ta lång tid AT fulltankad den.
 
  • Gilla
Magnus E K och 3 till
  • Laddar…
O
Lastbalans är alltid att föredra, men vem vet vars bilarna är i framtiden?
Viktigaste är att man slipper onödiga säkringsfel.
Om det tar 2 timmar längre att ladda bilen spelar oftast liten roll.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Den bilen laddar men enfas. Man kan tex se att laddtiden inte minskar bara för det blir trefas.

Om det inte ligger någon effektvakt och håller koll så är det inte konstigt att säkringen går. Bara bilen drar 16A av dina 20A på en fas. Jag tolkar det som att tvättmaskinen ligger på samma fas också, beroende på vilken fas som faktiskt används.
Jag skulle tro att du klarar dig bra med 20A om du har effektvakt och kollar vilken fas bilen laddar från och vad som mer ligger på den fasen och ser om det går att fördela om.
Tack för detta! Jag tror detta blir min plan för att åtgärda situationen.
 
  • Gilla
Ovation
  • Laddar…
O Ovation skrev:
Nästan alla plugg in hybrider laddar enfas.. Så far inte med osanning..
De är du som bör läsa på
Det är ingen osanning att 2.3 till 3.7 kW på en fas innebär problem i de allra flesta hushåll. Det är ingen ström som man snyter ur näsan utanpå allt annat som belastar anläggningen. Därför undrade jag vilken information man får från bilhandlaren.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 6 till
  • Laddar…
O
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är ingen osanning att 2.3 till 3.7 kW på en fas innebär problem i de allra flesta hushåll. Det är ingen ström som man snyter ur näsan utanpå allt annat som belastar anläggningen. Därför undrade jag vilken information man får från bilhandlaren.
Nä men du får det att framstå som att TS blivit lurad av återförsäljaren.
Om sanning ligger i att 90% av nuvarande plugin sortiment laddar med ombordladdare som maxar ca3.5kw.
Då ska man knappast påstå att den bilen ej hör hemma i ett svenskt elnät.
Svenska marknaden och våra trefas system är inte direkt största marknaden för bilförsäljarna..
Tex så kan Mercedes ladda 32A 1fas på vissa av sina modeller..
 
O
Och det funkar utmärkt på kontinenten men inte här
 
O Ovation skrev:
Och den kommer fungera riktigt bra den dagen du kliver över på en 100%!
Då funkar det som tänkt, men du måste förmodligen säkra upp då. 25amp funkar fint med 9kw bergvärme, ftx och induktionshäll+avfuktare.
Sänk laddhastigheten på GTE till 10 amp så ska du se att det funkar trevligare, kanske räcker med 12A
Det var så jag tänkte; inget behov av att säkra upp innan det står en 100% elbil i garaget.

Jag ska kolla bilen och vid behov sänka, tror att jag släppte upp laddhastigheten till max när jag bytte från vanligt schuko till boxen och utgick från att elektrikern lagt allt smart.

Tack för dina svar!
 
  • Gilla
Ovation
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.